Slovenské firmy kopírujú európske trendy a postupne pripájajú vozidlá vo svojich vozových parkoch telematickými zariadeniami a využívajú údaje z nich. Ide napríklad o informácie o dopravnej situácii či o meteorologické dáta, ktoré pomáhajú samotným vodičom aj správcom vozových parkov.
Predovšetkým stredne veľké spoločnosti chcú takéto informácie využívať čo najviac. Vyplýva to z Barometra mobility a flotily 2024, ktorý vytvorila spoločnosť Arval v krajinách po celom svete. Na Slovensku sa do neho zapojilo 250 spoločností.
Porovnanie s Európou
„V súčasnosti má 37 % slovenských firiem vo svojich vozových parkoch pripojené vozidlá telematickým zariadením. Telematické údaje z nich využíva 18 % spoločností,“ priblížil výsledky prieskumu Marian Burian, generálny riaditeľ Arval Slovakia.
Jazdenky vo firemnej flotile. Na Slovensku ich má asi každá štvrtá spoločnosť, ale za európskym priemerom zaostávajú
Zámer využívať takéto údaje je pritom medzi firmami vysoký. Až 39 % ďalších spoločností na Slovensku zvažuje využitie týchto údajov v najbližších troch rokoch. Pritom stredne veľké firmy s 10 až 99 zamestnancami využívajú telematické dáta viac ako ostatné. Pre porovnanie, v Európe v priemere 15 % spoločností využíva telematické údaje a ďalších 45 % firiem o takomto kroku uvažuje v blízkej budúcnosti.
Riešenie mobility
Hľadanie riešení mobility vo firmách, ktoré by boli iné než používanie firemných áut, sa stáva čoraz pevnejšou súčasťou slovenských spoločností. Implementácia takýchto riešení stúpla podľa prieskumu z minuloročných 63 % na aktuálnych 77 %. Tým dobieha aj európsky priemer, podľa ktorého 79 % spoločností zavádza takéto opatrenia do praxe.
Elektromobilita má v komerčnej cestnej doprave obrovský potenciál, na zamestnávateľov však kladie nové nároky
„V roku 2024 sa preplácanie verejnej dopravy stalo najpoužívanejším riešením v oblasti mobility, ktoré aplikujú firmy. Aktuálne ho už využíva 23 % spoločností a ďalších 30 % o tom uvažuje v najbližších troch rokoch,“ doplnil Marian Burian.
Motivácia
Druhým najčastejším riešením je zdieľaná jazda (21 %). Teda, keď niekoľko zamestnancov cestuje v tom istom aute do rovnakého cieľa. V poradí treťou najvyužívanejšou alternatívou vo firmách je rozpočet mobility (19 %). Ide o vopred definovaný rozpočet, ktorý poskytne spoločnosť a umožní tak zamestnancom vybrať si spôsob dopravy.
Oplatí sa vlastniť auto, ak najazdíte menej ako 15-tisíc kilometrov? Odborníci porovnali rôzne spôsoby dopravy
Hlavnými motivačnými faktormi pre slovenské firmy, aby implementovali alebo zvažovali riešenia mobility, sú spoločenská zodpovednosť a potreby súvisiace s ľudskými zdrojmi. Nasleduje tiež snaha o zlepšenie značky zamestnávateľa a zvýšenie tak jeho atraktivity pre zamestnancov.