ŠKODA vyrobila už jedenásť miliónov motorov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bez názvu
Foto: Škoda

BRATISLAVA 10. júla (WBN/PR) – ŠKODA dnes vyrobila motor s poradovým číslom jedenásť miliónov – agregát 1,4 TSI radu EA211. Motory sa v Mladej Boleslavi vyrábajú od roku 1899, najprv pre motocykle a od roku 1905 pre automobily. V súčasnej dobe schádzajú v hlavnom závode spoločnosti ŠKODA z linky moderné varianty motorov radu EA211 a EA111 s objemami 1,2l a 1,4l. Zhruba 3600 zamestnancov ich denne vyrobí až 4400 kusov. Svoje know-how vo vývoji a výrobe motorov chce česká automobilka aj naďalej rozširovať.

„Vývoj a výroba motorov má v spoločnosti ŠKODA bohatú tradíciu, jednu z najdlhších v celom automobilovom priemysle,“ hovorí predseda predstavenstva spoločnosti ŠKODA Prof. Dr h.c. Winfried Vahland. „Jedenásť miliónov vyrobených agregátov od roku 1899 predstavuje 114 rokov českého strojárskeho umenia vo vývoji a výrobe motorov. Toto know-how budeme v rámci rastovej stratégie ŠKODA ďalej rozvíjať,“ dodáva Vahland.

Jubilejným motorom je agregát 1,4 TSI radu EA211. Od konca roku 2012 vyrába česká automobilka moderné varianty pohonných jednotiek 1,2 TSI a 1,4 TSI, používaných v celom koncerne Volkswagen. Moderné zážihové motory s priamym vstrekovaním paliva sú určené pre modely značiek ŠKODA, Audi, Seat a VW. „Výroba motorov radu EA211 posilňuje našu výrobnú základňu v Českej republike a zvýrazňuje dôležitú úlohu výroby spoločnosti ŠKODA v rámci koncernu Volkswagen,“ hovorí Michael Oeljeklaus, člen predstavenstva spoločnosti ŠKODA pre oblasť výroby a logistiky. Štvorventilové štvorvalce TSI stanovujú nové štandardy v oblasti energetickej efektivity, odľahčenej konštrukcie a vysokého krútiaceho momentu. Okrem toho vyrába česká automobilka v súčasnosti motory radu EA111.

V rámci rastovej stratégie ŠKODA chce automobilka svoju kompetenciu v oblasti motorov naďalej rozširovať. Slúži na to okrem iného aj zriadenie nového testovacieho centra motorov v rámci technického vývoja spoločnosti ŠKODA v Česane, v blízkosti hlavného sídla spoločnosti v Mladej Boleslavi. Automobilka do centra investovala viac ako 34 miliónov euro. Je to najväčšia investícia v súčasnosti v Českej republike do oblasti vývoja. Nové centrum bude disponovať okrem iného 15 motorovými skúšobňami s výkonom 250 až 400 kW. S ohľadom na rastúce požiadavky pri globálnom používaní motorov bude v novom centre možné vyvíjať agregáty pre najrôznejšie trhy celého sveta.

Výroba motorov v českej automobilke začala už v roku 1899. Štyri roky po vzniku podniku, ktorý sa najprv zaoberal výrobou bicyklov, vybavili zakladatelia firmy Václav Laurin a Václav Klement prvýkrát bicykel pomocným motorčekom: vznikla takzvaná „motocykleta“. Pre pohon dvojkolesového vozidla sa voliteľne používali jednovalcové motory s výkonom 1,25 a 1,75 koní. Vozidlo dosahovalo maximálnu rýchlosť vyše 50 km/h. To predstavuje začiatok výroby motorov v hlavnom sídle podniku v Mladej Boleslavi.

Štart motorizácie položil základ jednej z automobiliek s najdlhšou tradíciou na svete. V roku 1905 vyvinuli Laurin a Klement prvý automobil značky s názvom Voiturette A (z francúzštiny: vozík, malé auto). Poháňal ho vodou chladený dvojvalcový motor s výkonom sedem konských síl a zdvihovým objemom 1100 cm3. Výkon motora sa v závislosti od konkrétnej verzie na zadné kolesá prenášal pomocou reťaze alebo kardanového hriadeľa. Ďalším míľnikom vo výrobe motorov bola v prvých rokoch aj výroba prvých osemvalcov na svete v roku 1908. V roku 1924 schádzali vo firme Laurin a Klement z linky dokonca aj letecké motory.

Aj po fúzii so Škodovými závodmi v roku 1925 hral vývoj motorov naďalej veľkú úlohu. V tridsiatych rokoch sa ŠKODA okrem iného postarala o rozruch svojím výkonným pretekárskym vozidlom. Najdôležitejším vývojovým krokom po druhej svetovej vojne bol motor umiestnený vzadu, uvedený v roku 1964. V roku 1987 sa značka vrátila k motoru uloženému vpredu. Rozhodujúcim impulzom pre modernú výrobu agregátov bolo spojenie s koncernom Volkswagen v roku 1991.

Míľniky vo výrobe motorov spoločnosti ŠKODA

Bez názvu
Foto: Škoda

1899

> Laurin & Klement predstavujú bicykel s pomocným motorčekom, takzvanú „motocykletu“. Motocykel dosahoval maximálnu rýchlosť viac ako 50 km/h.

1905

> Značka L & K predstavila prvý automobil s názvom Voiturette A (po francúzsky: vozík, malé auto). Poháňal ho vodou chladený dvojvalcový motor s výkonom 7 konských síl s objemom 1100 cm3. Výkon motora sa v závislosti od konkrétnej verzie na zadné kolesá prenášal pomocou reťaze alebo kardanového hriadeľa. Aj naďalej sa úspešne vyrábajú motocykle. Z liniek schádza 19 rôznych typov jedno a dvojvalcových motorov a aj štvorvalcový motor CCCC 5HP. Továrenský jazdec L&K Václav Vondra vyhral s dvojvalcovým pretekárskym strojom preteky Coupe International vo francúzskom Dourdan, označované za prvé oficiálne motocyklové majstrovstvá sveta.

1908

> Motor FF – vznikol spojením dvoch štvorvalcov typu F a je jedným z prvých osemvalcových motorov na svete. Zdvihový objem predstavoval 4900 cm3.

1924

> Na želanie vtedajšej československej vlády začala spoločnosť L&K výrobu leteckých motorov. Licenciu na výrobu dvanásťvalcového motora 12 CC získala od francúzskeho výrobcu Lorraine-Dietrich.

1925

> Fúzia so Škodovými závodmi v Plzni, najväčším vtedajším českým podnikom.

1931

> S modelom 633 vyrába ŠKODA jeden z najlepších malých šesťvalcov svojej doby.

1933

> Motoršport: tri šesťvalcové pretekárske vozidlá značky ŠKODA štartujú v pretekoch 1000 míľ československých. Motory presviedčajú svojou spoľahlivosťou a rýchlosťou.

1936

> S vozidlom Popular Šport Monte Carlo vybojovala ŠKODA druhé miesto v Rally Monte Carlo.

1964

> Premiéra motora vzadu: litrový motor sa montuje do vozidla ŠKODA 1000 MB a je najmodernejším agregátom vo svojej triede. Motor sa vyrába patentovanou metódou tlakového odlievania.

1987

> Koniec éry vozidiel značky ŠKODA s motorom vzadu: Nová ŠKODA Favorit je moderným vozidlom s motorom vpredu.

1991

> Spojenie s koncernom Volkswagen.

1997

> ŠKODA dodáva prvý motor do koncernu Volkswagen: benzínový motor 1,0 l s výkonom 37 kW.

2001

> Spustenie výroby motorov 1,2 HTP (EA111).

2009

> Spustenie výroby agregátu 1,2 TSI (EA111).

2012

> Začiatok výstavby nového testovacieho centra agregátov v Česane.

> Štart výroby nových agregátov 1,2 TSI a 1,4 TSI (generácie EA211).

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Škoda Auto