BRATISLAVA 5. mája (WBN/PR) – ŠKODA AUTO vyrobila tri milióny benzínových motorov 1,2 HTP. Trojvalcový agregát série EA 111 sa vyrába od roku 2001 v hlavnom závode spoločnosti ŠKODA AUTO v Mladej Boleslavi a používa sa vo vozidlách značiek ŠKODA, SEAT a Volkswagen. Popri motoroch série EA 111 vo variantoch 1,2 HTP a 1,2 TSI vyrába ŠKODA v Českej republike aj motory 1,2 TSI a 1,4 TSI série EA 211 a manuálne a automatické prevodovky. Automobilka dosiahla v tomto období aj hranicu 500 000 vyrobených prevodoviek typu MQ/SQ 100.
„Naša firma vyrába motory už takmer 115 rokov. ŠKODA je tak jednou z automobiliek s najdlhšou tradíciou výroby a vývoja motorov,“ hovorí Michael Oeljeklaus, člen predstavenstva spoločnosti ŠKODA AUTO pre oblasť výroby a logistiky. „Tieto jubileá, 3 000 000 vyrobených motorov 1,2 HTP a 500 000 vyrobených prevodoviek MQ/SQ 100, sú dôkazom výkonnosti tunajšej produkcie. Našu technologickú kompetenciu v nasledujúcich rokoch ešte posilníme,“ dodáva Oeljeklaus.
Motor 1,2 HTP z radu EA 111 sa v Mladej Boleslavi vyrába už od roku 2001. Obľúbený zážihový trojvalec sa používa v modeloch Fabia, Roomster a Rapid. Skratka HTP znamená High Torque Performance. Už pri nízkych otáčkach je agregát pozoruhodne silný, súčasne motor presviedča vysokou efektivitou a nízkou hmotnosťou.
Popri výrobe motorov spočíva ťažisko výroby komponentov v spoločnosti ŠKODA AUTO v produkcii prevodoviek. V závode vo Vrchlabí sa vyrába automatická dvojspojková prevodovka DQ 200. V závode Mladá Boleslav vyrába ŠKODA AUTO manuálnu prevodovku MQ 200 a prevodovku MQ/SQ 100. V marci 2014 zišla z linky 500 000. prevodovka radu MQ/SQ 100. ŠKODA AUTO vyrába prevodovku MQ/SQ 100, ktorá sa okrem iného používa aj v mestských vozidlách ŠKODA Citigo, od polovice roku 2011.
V najbližších rokoch chce ŠKODA ďalej rozširovať svoju kompetenciu vo výrobe motorov a prevodoviek. Automobilka preto stavia nové Centrum pre testovanie motorov vo vývojovom stredisku ŠKODA. Len do tohto centra investuje automobilka spoločne s koncernom Volkswagen viac ako 34 miliónov eur. V súčasnej dobe je to najvyššia investícia do vývoja v rámci Českej republiky.
Dôležitým pilierom inovatívnej výroby motorov a prevodoviek v spoločnosti ŠKODA AUTO je zlievareň a kováčňa. Nedávno oslávila zlievareň s kováčňou svoje päťdesiate jubileum. Prevádzka, zriadená v roku 1963 v súvislosti so začatím výroby modelu ŠKODA 1000 MB, patrí medzi najmodernejšie svojho druhu a je súčasťou takzvaného Center of Excellence koncernu Volkswagen.
Výroba motorov v Mladej Boleslavi sa začala už v roku 1899. Štyri roky po založení podniku, ktorý sa spočiatku zaoberal výrobou bicyklov, vybavili zakladatelia podniku Václav Laurin a Václav Klement prvýkrát bicykel pomocným motorčekom: vznikla takzvaná motocykleta. Pre pohon motocyklety sa používali dva jednovalcové motory s výkonom 1,25 a 1,75 konských síl.
Začatím výroby vozidiel poháňaných spaľovacím motorom sa položili aj základy jednej z najstarších automobiliek sveta. V roku 1905 vyvinula firma L&K svoj prvý automobil, nazvaný Voiturette A (z francúzštiny: vozík, malý automobil). Toto vozidlo bolo poháňané vodou chladeným dvojvalcovým motorom s výkonom 7 konských síl a objeme 1 100 cm3. Ďalším míľnikom v prvých rokoch výroby motorov bol prvý osemvalec na svete, vyrobený v roku 1908. V roku 1924 vyrábala firma L&K dokonca letecké motory.
Po fúzii so Škodovými závodmi v roku 1925 hral vývoj motorov naďalej veľkú úlohu. V tridsiatych rokoch vzbudila automobilka ŠKODA pozornosť okrem iného tiež výkonnými pretekárskymi vozidlami. Rozhodujúcim krokom vo vývoji po druhej svetovej vojne bol v roku 1964 prvý motor umiestnený v zadnej časti vozidla. V roku 1987 sa značka ŠKODA vrátila k motorom umiestneným vpredu, tentoraz však v kombinácii s hnacou prednou nápravou. Rozhodujúcim impulzom pre modernú výrobu agregátov bolo v roku 1991 spojenie s koncernom Volkswagen.