BRATISLAVA 25. novembra (WEBNOVINY) – Sezóna 2013 v motoristickej formule 1 priniesla opäť dominanciu tímu Red Bull a predovšetkým Sebastiana Vettela.
V prvej polovici ročníka to nevyzeralo na nadvládu stajne so zázemím v Milton Keynes, ale po letnej prestávke nemal 26-ročný jazdec konkurenciu.
Rodák z nemeckého Heppenheimu získal svoj štvrtý titul majstra sveta, čo sa pred ním podarilo iba jeho krajanovi Michaelovi Schumacherovi, Argentínčanovi Juanovi Manuelovi Fangiovi a Francúzovi Alainovi Prostovi.
Vettel prekonal rekordy
Vettel navyše prekonal aj niekoľko rekordov – vyhral všetkých deväť zostávajúcich pretekov v kalendári, pričom triumfom na ôsmom podujatí v rade zlomil maximum Schumachera a Alberta Ascariho (víťazstvo v siedmich pretekoch v sérii). Pilot Red Bullu sa radoval postupne v Belgicku, Taliansku, Singapure, Kórejskej republike, Japonsku, Indii, Abú Zabí, USA a Brazílii. Najmladší štvornásobný svetový šampión víťazstvom v Brazílii na okruhu Interlagos vyrovnal Schumacherov rekord v počte triumfov v jednej sezóne – 13.
„Schumimu“ sa to podarilo v roku 2004 pri zisku rekordného siedmeho majstrovského primátu. „Myslím si, že bude pre mňa veľmi ťažké uvedomiť si, čo všetko som dokázal, predovšetkým na konci tejto sezóny. Vyhrať všetky preteky od letnej prestávky je niečo neuveriteľné. Auto bolo fenomenálne. Som celkom smutný, že sa tento ročník už skončil,“ hodnotil Vettel sezónu na pódiu po VC Brazílie. Nemec má na konte zatiaľ 120 odjazdených veľkých cien (v 45 štartoval z pole position) a v 39 z nich sa tešil z prvenstva. V tabuľke získaných bodov za celú kariéru mu patrí tretie miesto (1451 bodov), za lídrom Fernandom Alonsom zaostáva o 155 bodov.
Webberova rozlúčka
Posledným podujatím v tohtoročnom kalendári sa skončila jedna veľká kapitola – s formulou 1 sa rozlúčil iný jazdec Red Bullu Mark Webber. Tridsaťsedemročný pilot teraz zamieri do Porsche, kde sa bude venovať programu športových automobilov LMP1. V Brazílii skončil na druhom mieste a v šampionáte obsadil konečnú tretiu priečku. Po prejazde pod šachovnicovou vlajkou si dal v kokpite dole prilbu a ochranný plášť a takto sa zviezol do boxovej uličky.
„Áno, bol to veľmi dobrý záver kariéry. Budú mi chýbať súboje s chalanmi ako Seb (Vettel), Fernando (Alonso), Lewis (Hamilton), Nico (Rosberg) ako aj s ostatnými, ktorí boli v posledných piatich alebo šiestich rokoch konkurencieschopní. Chcem sa poďakovať tímu, užil som si záverečné kolá. Nebol by som tu, nebyť podpory na začiatku kariéry. Bola to skvelá cesta, som na ňu hrdý. Je tu toľko ľudí, ktorí zohrali špeciálnu úlohu v mojej kariére. Oni vedia, o koho ide – ďakujem vám veľmi pekne, ak sa pozeráte. Užívajte si formulu 1 aj v ďalšom roku, ale ja sa už teším na Porsche,“ lúčil sa Webber na brazílskom pódiu.
Skúsený jazdec účinkoval v kráľovskej motoristickej triede od roku 2002, začínal v outsiderskom tíme Minardi. Austrálčan pri svojom debute na domácej veľkej cene v Melbourne dokonca bodoval, keď skončil na piatom mieste. To boli paradoxne jeho jediné body v ročníku. V rokoch 2003 – 2004 pôsobil v stajni Jaguar, od 2005 do 2006 jazdil vo farbách Williamsu a od roku 2007 bol až do nedele verný Red Bullu. Webber vyhral v F1 deväť pretekov, všetky v Red Bulle. Posledné ešte v sezóne 2012 na VC Veľkej Británie. V tomto roku bol päťkrát druhý.
Zmeny v popredných tímoch
Tretíkrát za ostatné štyri roky zostali oči pre plač Fernandovi Alonsovi z Ferrari. Rodák z Ovieda opäť nepridal titul k svojim doterajším dvom z rokov 2005 a 2006, ktoré si vybojoval ešte vo farbách Renaultu. Tridsaťdvaročný španielsky pretekár obsadil druhý rok po sebe druhé miesto v poradí jazdcov a dominancia Vettela mu už ide na nervy. Všetko sa možno zmení od budúcej sezóny, keď nastanú zmeny v pravidlách.
Najdrastickejšia sa dotkne samotných pohonných agregátov, od osemvalcov s objemom 2,4 litra sa prejde k 1,6-litrovým šesťvalcom s turbom. „Pred začiatkom budúcej sezóny zostávam optimistický, pretože verím svojmu tímu a jeho filozofii pri vytváraní monopostu. Budeme bojovať o titul, aj keď sme tento rok nemali najlepšie auto, vyhrali sme iba dve veľké ceny a v ostatných šiestich alebo siedmich pretekoch sme neboli na pódiu, skončili sme druhí v poradí jazdcov. To je to, prečo zmýšľam pozitívne,“ vysvetlil Alonso.
V niektorých popredných tímoch nastanú pre nasledujúcu sezónu zmeny na jazdeckých postoch. Felipe Massa uzavrel na domácej veľkej cene svoje osemročné pôsobenie vo Ferrari a zamieril do Williamsu. Do talianskej stajne sa po štyroch rokoch vracia Fín Kimi Räikkönen z Lotusu a s Alonsom by mal utvoriť jednu z najsilnejších dvojíc na štartovom rošte. Na Räikkönenovu sedačku by sa mal s najväčšou pravdepodobnosťou posadiť Venezuelčan Pastor Maldonado.
Výzva pre Pirelli
Zmena nastala aj v McLarene, ktorý zažil jednu z najhorších sezón vo svojej histórii.
Jazdci tejto britskej stajne nedosiahli ani jedno víťazstvo a neobjavili sa ani raz na stupňoch víťazov. Mexičana Sergia Péreza nahradí Dán Kevin Magnussen, úradujúci šampión seriálu Formula.Renault 3,5.
Dodávateľom pneumatík zostane aj vo štvrtej sezóne talianska spoločnosť Pirelli. Firma so sídlom v Miláne má pred sebou veľkú výzvu, pretože budúcoročné nastavenie monopostov bude vyžadovať inú náročnosť pre gumy. Pirelli chce preto začať s testovaním čo najskôr, aby sa nestávali lapsusy podobné tým v tomto roku. Ako príklad sa dá uviesť „vybuchnutie“ pneumatík štyrom rôznym pilotom počas VC Veľkej Británie. Pirelli muselo po týchto incidentoch pristúpiť k zmene a až do konca sezóny sa používali gumy z roku 2012.