BRATISLAVA 27. januára (WEBNOVINY) – GM vlastní Saab od roku 1990, kedy za 600 miliónov amerických dolárov kúpilo 50-percentný podiel v tejto švédskej automobilke. Tá však bola stratová až do roku 1995. Neskôr sa situácia opäť zhoršila a v roku 2000 sa GM stalo 100-percentným vlastníkom automobilky Saab.
Napriek všetkému sa nepodarilo švédsky Saab dostať opäť do „čiernych čísel“. V roku 2008 predstavovala strata Saabu až 340 miliónov amerických dolárov. Koncom roka 2008 oznámil koncern GM úmysel značku predať.
Foto: SITA
Foto: SITA
Foto: SITA
Foto: SITA
Foto: SITA
Najvážnejší záujem prejavil malý švédsky výrobca superšportov Koenigsegg. K predaju však nakoniec nedošlo a Saabu hrozil zánik. Záujem neskôr preukázal Spyker. K dohode nedošlo na prvýkrát ani v tomto prípade, no po dlhom čase a nekonečných rokovaniach sa napokon automobilky dohodli na kompromise.
GM nezverejnilo podmienky predaja Saabu, no podľa zdroja agentúry Reuters má Spyker zaplatiť GM za Saab 74 miliónov amerických dolárov a ďalších 326 miliónov dolárov v akciách novej spoločnosti Saab Spyker Automobiles. Podmienkou uskutočnenia obchodu bolo zaručenie sa švédskej vlády za úvery pre Saab v Európskej investičnej banke vo výške 400 miliónov eur.
Saab
Počiatky švédskej značky Saab sa datujú ešte do roku 1937, kedy v Trollhättane vznikla továreň na výrobu lietadiel – Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB). S výrobou áut začala spoločnosť až v roku 1949, kedy uzrel svetlo sveta prvý automobil značky Saab s označením 92.
Neskôr sa stal synonymom Saabu štvorvalcový vidlicový agregát V4. V polovici 70-tych rokov sa Saab preslávil preplňovaním pomocou turbodúchadla. Saab 99 bolo totiž tretie auto na svete, ktoré bolo sériovo vybavené turbodúchadlom. Saab 99 Turbo bolo tiež prvé auto v histórii, ktoré zvíťazilo na rally s preplňovaným motorom. Za volantom vtedy v roku 1979 sedel legendárny Stig Blomquist.
Dnes vyrába automobilka Saab približne 90 až 100 tisíc áut ročne. Zamestnáva zhruba 3400 ľudí a po celom svete je roztrúsených okolo 1100 predajcov áut tejto švédskej značky.
Spyker
Aj keď je dnes táto automobilka možno málo známa, jej história siaha ešte omnoho ďalej, ako história švédskeho Saabu. Dokonca až do 19-teho storočia, konkrétne do roku 1898, kedy zakladatelia automobilky, bratia Spijkerovci, postavili prvý motorizovaný koč. Zo značky Spyker sa postupom času stal výrobca výkonných a luxusných automobilov.
Spoločnou historickou črtou oboch automobiliek je výroba lietadiel. Spyker vyrábal lietadlá počas prvej svetovej vojny. Po nej sa opäť vrátil k výrobe áut, no v roku 1925 značka zanikla. Vzkriesená bola v roku 2000. Aj v novej etape života sa táto spoločnosť špecializuje na výnimočné automobily. V súčasnosti je vo výrobe ikonický model C8, no ročne automobilka vyprodukuje iba niekoľko desiatok kusov.
Saab Spyker Automobiles
Po dokončení predajných transakcií sa Spyker zaviazal vytvoriť novú spoločnosť s názvom Saab Spyker Automobiles. Zatiaľ nie sú známe žiadne detaily. Nevieme teda či sa niečo zmení na označovaní švédskych modelov, pôvodne značky Saab, a holandských superšportov značky Spyker, alebo či pôjde iba o zmenu administratívneho charakteru.
V každom prípade sa dá 26. január 2010 považovať pre priaznivcov značky Saab, ale aj pre jej zamestnancov a predajcov, za jeden z najšťastnejších v živote. Novú etapu automobilky Saab odštartuje už hotová nová generácia vlajkovej lode 9-5 a pripravované SUV s označením 9-4X.
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk