BRATISLAVA 3. marca (WBN/PR) – Štvrtá generácia modelu Kia Rio predstavená na ženevskom autosalóne 2011 sa vyznačuje odvážnymi a výraznými črtami, vďaka ktorým sa najnovší model radí k ostatným členom rodiny vozidiel Kia Motors s nápadným dizajnom.
Okrem pôsobenia na estetický vkus zákazníkov je nová Kia Rio symbolom úsilia automobilky o výrazné zvýšenie svojho trhového podielu na celom svete tým, že ponúka potenciálnym vlastníkom najlepšie environmentálne parametre v segmente.
Cieľové emisie CO2 modelového radu začínajú už pri 85 g/km – čo predstavuje najnižšiu hodnotu v rámci celého segmentu. Táto pôsobivá hodnota radí Kia Rio na špičku B segmentu pred všetky ostatné modely tejto triedy a dokonca pred všetky vozidlá momentálne predávané na celom európskom trhu.
Konštruktéri a dizajnéri Kia dostali neľahkú úlohu prekonať výrazný medzinárodný predajný úspech modelu predchádzajúcej generácie. Vytvorili tak nové a skutočne celosvetovo príťažlivé Rio, ktoré je spojením európskej finesy s kórejským korením a dodali mu črty, ktoré vyjadrujú aj latinskoamerickú zmyselnosť.
„Kia Rio bola vždy úspešná a táto jej nová inkarnácia predstavuje mimoriadne atraktívne vozidlo so sviežim športovým duchom, ktoré si ľudia budú chcieť kúpiť nielen pre jeho vzhľad ale aj jeho environmentálne parametre,“ vysvetľuje Benny Oeyen, viceprezident pre marketing a plánovanie produktov spoločnosti Kia Motors Europe.
Od jej uvedenia na trh v roku 2005 dosiahol celosvetový predaj tretej generácie modelu Rio viac ako 860 000 kusov. Na zahraničných trhoch bolo Rio v roku 2010 s vyše 219 000 predanými kusmi tretím najpredávanejším modelom automobilky.
Nové Rio je dlhšie (o 20 mm), širšie (o 25 mm) a nižšie (o 15 mm) a jeho rázvor kolies je rozšírený o 70 mm (na 2 570 mm) – vďaka čomu sa výrazne zväčšil priestor pre pasažierov a batožinu. S celkovou výškou 1 455 mm je nové Rio jeden z najnižších automobilov v európskom modelovom portfóliu značky Kia.
Kia Rio bude po prvýkrát k dispozícii vo verziách s 5-dverovou aj 3-dverovou karosériou (pre Európu) a je predurčená kompletne zmeniť svoju pozíciu na jedno z najúspešnejších vozidiel v B segmente, v ktorom je aktuálne poriadne „horúco“. Prieskum trhu spoločnosti Kia Motors predpovedá v nasledujúcich dvoch rokoch výrazný rast celosvetového dopytu automobiloch práve z tohto segmentu.
Vďaka novému športovému modelu Kia Rio a už teraz populárnym modelom Soul a Venga, ktoré sú príťažlivé pre ľudí túžiacich vyniknúť, alebo ktorí potrebujú priestranné a všestranné kompaktné MPV, je automobilka Kia presvedčená, že v tomto rastúcom trhovom segmente získa väčší podiel.
V záujme zníženia spotreby paliva a dosiahnutia najlepších emisií v triede podrobili konštruktéri Kia model Rio komplexnému programu na zníženie hmotnosti širokej škály jeho komponentov. Vďaka tomu zaznamenalo nové Rio napriek výraznému zväčšeniu rozmerov a bohatšej výbave oproti modelu tretej generácie len minimálny nárast hmotnosti.
5-dverová verzia sa začne predávať v Európe počas tretieho kvartálu 2011 a 3-dverový model doplní ponuku automobilky v B segmente v prvom kvartáli 2012. Obe verzie sa budú vyrábať výhradne v závode Kia Motors v kórejskom meste Sohari.
Nový kompaktný automobil s prémiovým charakterom
S novým modelom vytvorila spoločnosť Kia Motors automobil, ktorý reaguje na zákaznícky dopyt po vyššej kvalite, väčších možnostiach výberu a atraktívnom, vzrušujúcom dizajne.
Nový model nie je oproti svojmu predchodcovi evolúciou, ale revolúciou. Odvážne a výrazné črty novej generácie Kia Rio predstavujú úplný odklon od jeho predchodcu a dokonale zapadajú do novej oživenej rodiny modelov Kia.
Predná časť sa vyznačuje vlastnou jedinečnou interpretáciou masky chladiča, typickej pre značku Kia, ktorá je dokonale zladená s prednými svetlami a spolu s nimi vytvára novú variáciu charakteristických čŕt rodiny vozidiel Kia. V tejto najnovšej podobe je logo Kia posadené nad masku chladiča. Predný nárazník a spojler pod maskou taktiež vykazujú črty dizajnovej DNA značky Kia, ktoré vozidlu dodávajú výrazný charakter na ceste. Pri pohľade zboku charakterizuje Rio dynamický a športový postoj, umocnený pomerom presklenia k plným plochám a výrazným klinovitým tvarom auta. Model Rio tak teraz dostal úplne nové črty, ktoré dokonale dopĺňajú jeho súrodencov Picanto a Venga.
Svojou robustnou a stabilnou zadnou časťou, plynulým C stĺpikom, dominantnou vysokou bočnou líniou a šikmým uhlom zadného okna vykazuje Rio spoločné znaky s modelom Sportage. Línia strechy, pripomínajúca kupé, dramaticky kontrastuje s mohutným a stabilným zadným nárazníkom a dodáva zadnej časti silu a masívnosť.
Tento odvážny, no elegantný vzhľad posilňuje výrazná charakterová línia, ktorá dodáva energiu bokom vozidla a zdôrazňuje jeho dynamický štýl. Starostlivé vyváženie grafiky okien, rázvoru kolies a celkových proporcií dodávajú modelu Rio prepracovaný a prémiový charakter, ktorý je v B segmente ojedinelý.
Maximálny efekt nápadného vzhľadu modelu Rio zaisťuje nová paleta 10 farieb. Tím špecialistov na farby karosérie a interiéru vyvinul pre Rio spektrum exkluzívnych farieb, ktoré podčiarkujú jeho prepracovaný a štýlový charakter. Tieto zahŕňajú napr. aj hnedú Wendy Brown a sivú Graphite Grey, obe s klasickým prémiovým odtieňom.
S uvedením nového modelu Rio urobilo produktové portfólio značky Kia ďalší dôležitý krok k premene na rodinu vozidiel, ktorá má atraktívny a súdržný spoločný jazyk, no zároveň dokáže zachovať individuálny charakter každého modelu.
Sofistikovaný a priestranný interiér
Nápadný exteriér modelu Rio dopĺňa dizajn interiéru, ktorý bol taktiež prepracovaný a vyznačuje sa čistým sofistikovaným prístupom. Jeho koncepcia sleduje firemnú filozofiu interiérov značky Kia, ktorá je charakteristická horizontálnou líniou prístrojového panelu zdôrazňujúcou dojem šírky a priestoru. Tento námet inteligentne spája elegantnú modernosť s racionálnosťou a vyznačuje sa rozvážnou nadčasovou kvalitou.
Pri navrhovaní interiéru nového modelu Kia Rio dostali prioritu kvalita a prepracovanosť materiálov a dôraz na detail v oblasti presnosti výroby.
Rovnako ako v ostatných nedávno uvedených modeloch Kia bola zachovaná charakteristická architektúra interiéru – trojvalcový blok prístrojov, jasná grafika prístrojov a čistá funkčnosť. Nové Rio má však centrálne umiestnené ovládacie prvky, ktoré sú elegantne zakomponované do stredovej jednotky kúrenia a slúžia na ovládanie niektorých vedľajších funkcií.
Sofistikovanosť tejto koncepcie interiéru sa odzrkadľuje aj vo veľkorysých možnostiach farebného vyhotovenia, ktoré dodávajú vozidlu prémiovú atmosféru. V ponuke sú tri vyhotovenia. Rio zákazníkom ponúka výber z interiérov s dvoma odtieňmi v kombináciách hnedej Cognac Brown, alebo sivej Desert Grey a vysokokvalitnými dekoratívnymi detailmi. Atmosféra interiéru pôsobiaceho zákazkovým dojmom podčiarkuje nové zameranie modelu Rio ako dospelého kompaktného prémiového automobilu.
Aktuálny trend znižovania zdvihového objemu vozidiel, objavujúci sa v celej Európe znamená, že automobily B segmentu sa stávajú dospelejšie a prepracovanejšie v záujme uspokojenia prémiových nárokov sofistikovanejších skupín zákazníkov. Žiadaná je vyššia prepracovanosť, viac funkcií, vyššia kvalita a predovšetkým väčšie možnosti výberu a výrazný dizajn.
Radikálne nové Rio je odpoveďou spoločnosti Kia Motors na tieto nové trhové podmienky a po spustení jeho predaja v Európe to bude prvé vozidlo značky Kia, ktoré ponúkne aj zákazníkom v B segmente mnohé prvky komfortu a pohodlia, typické pre veľké automobily.
Voliteľné prvky dostupné na európskom trhu budú zahŕňať systém inteligentného kľúča so štartovacím tlačidlom, audiosystém s rádiom RDS a CD prehrávačom kompatibilným s formátom MP3 a obsahujúci vstupy AUX, iPod a USB, súpravu Bluetooth® (s funkciou hlasového ovládania k dispozícii od decembra 2011), tempomat, automatickú klimatizáciu, vyhrievané predné sedadlá a vyhrievaný volant. Na niektorých trhoch bude palubná doska predpripravená na použitie voliteľného prenosného navigačného systému.
Kabína nového modelu Rio je priestrannejšia a tak aj pôsobí. Spodná línia čelného skla je posunutá vpred o 156 mm a vyššie o 18 mm, zatiaľ čo predĺženie rázvoru kolies o 70 mm spolu s rozšírením karosérie o 25 mm priniesli viac miesta pre všetkých cestujúcich a väčší batožinový priestor. Priestor pre nohy vpredu narástol o 45 mm a priestor pre hlavu vpredu o 8 mm.
Batožinový priestor je o 100 mm širší a jeho objem je teraz 288 litrov – o 7 % viac ako v predchádzajúcom modeli. Operadlá zadných sedadiel sú na zaistenie maximálnej všestrannosti delené v pomere 60/40. Operadlá je možné sklopiť a vytvoriť tak batožinový priestor s takmer úplne rovnou podlahou.
Úložné priestory v kabíne zahŕňajú väčšiu odkladaciu skrinku s objemom 15 litrov, väčšiu stredovú konzolu s dodatočnou 3-litrovou kapacitou a priehradky na 1,5-litrovú fľašu v predných a 0,5-litrovú fľašu v zadných dverách.
Štyri vysoko účinné motory s výkonom od 70 do 109 koní
Európskym zákazníkom ponúkne nové Rio štyri vysoko účinné 3 a 4-valcové motory s výkonovou škálou od 70 do 109 koní a najlepšiu základnú úroveň hladiny emisií CO2 v triede s hodnotou len 85 g/km, ako aj spotrebu paliva iba 3,2 litra na 100 km.
V mnohých krajinách je v tomto segmente preferovanou voľbou naftový motor a aj Kia Rio preto bude v ponuke s dvoma verziami pohonnej jednotky „U2“ – obe vybavené 16-ventilovou technológiou a turbodúchadlom WGT. 1,4-litrový variant má výkon 90 koní a krútiaci moment 216 Nm a 1,1-litrový agregát vyvinie výkon 70 k a disponuje krútiacim momentom 162 Nm. Oba motory poskytujú maximálny krútiaci moment už od 1 750 ot./min. Zákazníci preferujúci benzín si môžu vybrať 1,4-litrový motor Gamma, alebo 1,25-litrový agregát Kappa.
Modernizovaný motor „Gamma“, osvedčená pohonná jednotka v portfóliu značky Kia, prešiel úpravami na zníženie trenia a obsahuje duálny systém CVVT (kontinuálne variabilné časovanie ventilov), ktoré zaisťujú pohotový výkon a výbornú spotrebu paliva. S maximálnym výkonom 109 k a špičkovým krútiacim momentom 136 Nm ide o motor poháňajúci najrýchlejšie Rio – poskytuje zrýchlenie na 100 km/h za 11,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 181 km/h.
Rodina vyspelých motorov „Kappa“ značky Kia, ktorá sa objaví v Ženeve aj v novom modeli Picanto, je vybavená duálnym systémom CVVT, blokom motora z liateho hliníka, excentrickým kľukovým hriadeľom, rozvodovou reťazou nevyžadujúcou údržbu a „úľovými“ ventilovými pružinami. Tieto technológie výrazne zvyšujú účinnosť a znižujú výfukové emisie. 1,25-litrový motor v modeli Rio poskytuje výkon 85 k a krútiaci moment 117,8 Nm pri spotrebe paliva 4,8 l/100 km.
Hladina emisií CO2 modelov Kia Rio sa pohybuje na úrovni od 94 do 124 g/km. V Európe bude možné tieto hodnoty ďalej znížiť výberom voliteľných technológií ISG na úsporu paliva (automatický systém stop-start, pokročilé riadenie alternátora, vylepšený elektrický spúšťač a pneumatiky s nízkym valivým odporom), ktoré budú v ponuke pre všetky modely.
Pri vybavení technológiami ISG bude mať Rio emisie v rozmedzí od 85 do 114 g/km, takže dva naftové modely (pod 100 g/km) splnia požiadavky na úľavy na dani z emisií v regiónoch, kde sa táto daň uplatňuje. Tieto modely budú mať spotrebu paliva v rozmedzí 3,2 až 4,8 litra na 100 km, čo prispieva k výraznému zníženiu prevádzkových nákladov.
Oba naftové agregáty a väčší benzínový motor sú štandardne skombinované so šesťstupňovou a 1,25-litrový agregát s výkonom 85 k s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Pre 1,4-litrový benzínový motor s výkonom 109 k bude v ponuke aj štvorstupňová automatická prevodovka.
Lepšia stabilita, kvalita a kultivovanosť jazdy
Zavesenie a podvozok nového modelu Rio vychádza z predchádzajúceho modelu. Bolo skonštruované s cieľom zachovať živé jazdné vlastnosti tohto populárneho auta a zároveň zlepšiť stabilitu, kvalitu a kultivovanosť jazdy v súlade so zvýšenými nárokmi zákazníkov.
Hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom je teraz vybavené kombinovaným senzorom krútiaceho momentu a uhla, ktorý zaisťuje ochranu pred nárazmi bočného vetra. Je sprevodované na 2,82 otáčky medzi krajnými polohami a volant je výškovo aj pozdĺžne
Zavesenie predných kolies so vzperami MacPherson, upevnené na pomocnom ráme na izoláciu otrasov od nerovností vozovky, zahŕňa malé úpravy pre jeho prispôsobenie dlhšiemu rázvoru, širšiemu rozchodu a odlišnému rozloženiu hmotnosti nového modelu.
Zadná náprava spojená torznou tyčou CTBA je kvôli zníženiu efektu pretáčavosti tuhšia a v záujme zvýšenia stability došlo k zdvojnásobeniu pevnosti spojenia medzi vlečenými ramenami a čapmi nápravy. Prepruženie kolies sa predĺžilo o 10 mm a geometria bola upravená na minimalizovanie zmien zbiehavosti kolies pri prepružení a zaistenie pohodlnejšej jazdy.
Brzdový systém vo všetkých nových modeloch Rio vybavených elektronickým stabilizačným systémom ESC štandardne zahŕňa kotúčové brzdy na všetkých kolesách s priemerom kotúčov 256 mm vpredu a 262 mm vzadu. Modely bez systému ESC sú na zadných kolesách vybavené bubnovými brzdami s rozmerom 203 x 10 mm. Účinnosť brzdového systému podporuje protiblokovací systém ABS, elektronická distribúcia brzdnej sily a núdzový brzdový asistent.
Komplexná aktívna a pasívna bezpečnosť
Pre nové Rio bola vytvorená úplne nová konštrukcia karosérie využívajúca vyššie percento vysoko pevnej ocele ako v modeli tretej generácie, čím sa zvýšila jej pevnosť a tuhosť. Špeciálny dôraz sa kládol na posilnenie pozdĺžnych nosníkov motorového priestoru, pozdĺžnych nosníkov podlahových panelov, priečnych nosníkov na úrovni podlahy medzi B stĺpikmi a priečneho deliaceho panela v palubnej doske.
Konštruktéri spoločnosti Kia sú presvedčení, že Rio dosiahne 5-hviezdičkové hodnotenie v nárazových testoch EuroNCAP a pridá sa tak k maximálnym hodnoteniam dosiahnutým modelmi cee’d, Venga, Soul, Sportage a Sorento.
V Európe bude štandardná bezpečnostná výbava zahŕňať až šesť airbagov a aktívne opierky hlavy na predných sedadlách (chrániace pred poraneniami krku pri nárazoch zozadu).
Medzi ponúkané voliteľné bezpečnostné prvky bude patriť elektronický stabilizačný systém (na niektorých trhoch v štandardnej výbave), asistenčný systém pre rozjazd do kopca (zabraňujúci spätnému pohybu vozidla pri rozjazde do svahu), nové predné smerové svetlá, nastaviteľný obmedzovač rýchlosti, zadné parkovacie senzory a systém kontroly tlaku v pneumatikách.
V záujme ďalšieho zvýšenia bezpečnosti bude v ponuke nový systém signalizácie núdzového brzdenia ESS. Tento systém pomocou senzorov rozpoznáva náhle a prudké brzdenie a následne trojitým blikaním brzdových svetiel upozorňuje vodičov idúcich vzadu na prudké spomaľovanie vozidla.
Jazdu v noci robia bezpečnejšou xénonové projektorové svetlomety, nové predné smerové svetlá, denné svetlá s LED diódami a zadné svetlá s LED diódami.
Opatrenia na minimalizáciu úrovne hluku, vibrácií a chvenia (NVH) zahŕňajú zvýšenie tuhosti konštrukcie karosérie vozidla s tuhšou podpornou konzolou stĺpika riadenia, vystužené panely v C stĺpiku, posilnenú zadnú masku, vyššiu tuhosť vnútorných a vonkajších povrchov zadných výklopných dverí a väčšie hydraulické úchyty pre motor a prevodovku slúžiace na tlmenie vibrácií. Celkovo je spoločnosť Kia Motors presvedčená, že nové Rio sa stane lídrom B segmentu v oblasti prepracovanosti.