BRATISLAVA 20. augusta (WEBNOVINY) – Myslím, že anglickú automobilku Rolls-Royce netreba nikomu predstavovať. Počas jej vyše storočnej tradície sa stala symbolom maximálneho luxusu v automobilovom priemysle. Výnimkou nie je ani jeden z najslávnejších modelov Silver Cloud, ktorý sa vyrábal v troch generáciách. Pán Pavol je majiteľom tretej z nich, ktorá sa vyrábala v v rokoch 1962 až 1966. Od predošlých dvoch generácií sa líši najmä dvojitými prednými svetlometmi. Oproti predchodcom mierne narástol, no schudol približne o 100 kg. Aj tak malo auto pohotovostnú hmotnosť 1 981 kg. Niet divu. Veď Rolls-Royce Silved Cloud III je poriadny kus auta. Na dĺžku meria 5 378 mm, pričom rázvor osí kolies z toho predstavuje 3 124 mm. Pôsobivá ja aj výška vozidla – 1 626 mm. Už na fotkách toto auto pôsobí veľmi majestátne, no pri osobnom stretnutí máte pocit, že by ste mu mali vykať.
Interiér
Po nastúpení sa v tomto dojme iba utvrdíte. Potom, čo sa uvelebíte v hociktorom z kožených sedadiel, pochopíte, prečo sa toto auto volá Silver Cloud (strieborný oblak). Na palube vládne, ticho, pokoj a maximálna pohoda. Jazda naozaj pripomína vznášanie sa na obláčiku. Bohatá výbava zahŕňa rádio, klimatizáciu, posilňovač riadenia a bŕzd. Auto má na všetkých štyroch kolesách bubnové brzdy. Nie že by v Rolls-Royce nevedeli, že kotúčové brzdy sú účinnejšie, ale skrátka si nemohli dovoliť, aby ich autá pri brzdení pískali.
V interiéri nájdete iba tie najkvalitnejšie materiály vypracované do najmenšieho detailu. Auto pána Pavla má dnes už takmer 50 rokov, no všetko funguje ako má. To dokazuje pravdivosť výroku jedného zo zakladateľov automobilky, pána Fredericka Henryho Roycea, ktorý znie: „Kvalita zostane aj potom, čo cena upadne do zabudnutia“. Tak ako dnes, aj v minulosti boli autá značky Rolls-Royce veľmi drahé. Napríklad v USA sa predával tento model približne za 18 000 dolárov. Priemerná cena nového domu sa pritom v tom čase pohybovala okolo 13 000 dolárov. Jaguar E-Type stál asi 7 000 a Volkswagen Chrobák okolo 1 700 amerických dolárov.
Motor
Pod dlhočiznou kapotou tohto urodzeného auta sa nemôže krčiť nejaký neurodzený agregát. Preto je pred vodičom umiestnený 6,2 litrový vidlicový osemvalec s uhlom zovretia valcov 90°. Prostredníctvom štvorstupňovej automatickej prevodovky poháňa zadné kolesá. O výkone motora automobilka taktne mlčí, čo bolo po dlhý čas jej charakteristickou črtou. Dnes sa už bez problémov dostanete k technickým údajom súčasných modelov značky Rolls-Royce, no dlho výkon motora svojich modelov popisovala iba slovíčkom: „Dostatočný“. Ak to však nutne musíte vedieť, výkon motora modelu Silver Cloud III je približne 200 koní (147 kW).
Jazda
Potom, čo usadnete za volant tohto cestného korábu, naskytne sa vám pohľad na dlhú kapotu, na ktorej konci je typický chrómovaný chladič a na jeho vrchole svetoznáma soška „Spirit of Ecstasy“, prezývaná tiež „Emily“. Už len tento pohľad by určite niekto mohol opísať ako vrchol motoristickej blaženosti, no samotná jazda je skutočne zážitkom. Motor je naozaj veľmi dobre odhlučnený a aj keď je bublanie vidlicového osemvalca veľmi uchu-lahodiace, Silver Cloud III bol skonštruovaný tak, aby motor neobťažoval posádku svojou činnosťou. Osemvalec teda nepočujete, iba cítite jeho silu ako vás tlačí do sedadla. Auto tiež veľmi účinne tlmí nerovnosti. Ako už bolo spomenuté, jazda by ešte aj dnes mohla poslúžiť súčasným výrobcom ako etalón komfortu.
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Rozhovor s majiteľom:
Prečo ste sa rozhodli práve pre toto auto?
Moje rozhodnutie bolo čisto impulzívne. Veteránom som sa začal venovať iba nedávno. Približne 5 rokov dozadu a to tak, že som narazil na jeden pekne zreštaurovaný Renault 4 CV. Rovnaké auto, dokonca rovnakej farby, som vlastnil ešte ako študent. Z nostalgie som si to auto kúpil a keď som sa s týmto mojim prvým veteránom vybral na prvý zraz veteránov, uvidel som tam Rolls-Royce. Bola to „láska na prvý pohľad“. V tom momente som vedel, že také auto musím mať. Do dvoch týždňov som ho aj mal.
Ako dlho už vlastníte toto auto?
„Rollsíka“ mám od roku 2006. Doviezol som si ho z Belgicka od jedného zberateľa vozidiel tejto značky. Auto je však pôvodom z USA. Je totiž dosť ťažké zohnať Rolls-Royce z týchto čias s ľavostranným riadením v Európe. V Amerike je ich však dosť. Dosť samozrejme v relatívnom význame slova. Celkovo vzniklo totiž iba 2 809 kusov modelu Silver Cloud III.
Ako je to s náhradnými dielmi?
S náhradnými dielmi zatiaľ naozaj nie je problém. V Anglicku existuje niekoľko firiem, ktoré sa zaoberajú výrobou náhradných dielov na staré modely značky Rolls-Royce. Stačí zavolať. Niektoré veci si viem opraviť aj sám, no väčšinou nechávam servis na odborníkov. Auto je pritom v pôvodnom stave, teda nikdy nebolo renovované. Boli na ňom robené iba drobné úpravy, najmä laku.
Jazdíte s autom každý deň?
Samozrejme, že nie. „Rollsíka“ vytiahnem iba keď je pekne, väčšinou cez víkend, keď mám na to čas. Snažím sa to robiť pravidelne každý týždeň, aby si auto od jazdenia „neodvyklo“. Navyše je to pre mňa relax.
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, vidlicový |
Valce / ventily: | 8 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 6230 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | „Dostatočný“ |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | – |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 185 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | – |
Rozmery a hmotnosti | |
Hmotnosť (kg): | 1981 |
Dĺžka (mm): | 5378 |
Šírka (mm): | 1880 |
Výška (mm): | 1626 |
Rázvor (mm): | 3124 |
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk