BRATISLAVA 23. apríla (WEBNOVINY) – V minulom roku sme vám priniesli rozhovor s majiteľom krásneho kúsku z prvej generácie Fordu Cortina. Preskočili sme jeho nástupcu a dnes tu máme Cortinu tretej generácie z roku 1972. Tá sa začala vyrábať v roku 1970 a výroba trvala až do roku 1976. Vedenie automobilky chcelo, aby sa tretia generácia Cortiny volala inak. Na svojho predchodcu sa totiž vôbec nepodobala, ako to bolo v prípade prvej a druhej generácie. Napokon však meno Cortina ostalo, pretože už to bol v Anglicku pojem. Aj keď auto vyzerá byť oveľa väčšie, v podstate je rovnako dlhé. Šírka však narástla až o 10 centimetrov. Pri rovnakej dĺžke narástol rázvor osí kolies o 76 mm, čo zväčšilo priestor v interiéri.
Auto sa predávalo v piatich úrovniach vybavenia. Základná výbava, ktorá sa dovážala aj do našich Tuzexov, bola označovaná ako Base. O niečo luxusnejšia bola verzia L (ako Luxury), nasledovalo XL-ko (Extra Luxury). Potom bola k dispozícii športovejšia verzia GT (Grand Touring) a vrchol výbavy symbolizovala verzia GXL (Grand Extra Luxury). Posledné dve verzie sa vyznačovali štvoricou svetlometov a zliatinovými kolesami značky Rostyle. Verzia GXL mala aj vinylovú strechu a pruhy po bokoch karosérie. V roku 1973 prišiel facelift. Auto dostalo mierne upravnú masku chladiča a verzie XL, GT a 2000E (náhrada GXL) používali obĺžnikové svetlá.
K dispozícii boli tri rôzne objemy motora. Išlo o štvorvalce s rozvodom OHV, ktoré mali objem 1,3 a 1,6 litra. Neskôr sa robili motory s rozvodom OHC. Tie mohli mať objem buď 1,6 litra, alebo rovné dva litre. V Južnej Afrike sa Cortina predávala aj s dvojlitrovým vidlicovým štvorvalcom a 2,5 litrovým vidlicovým šesťvalcom. K Austrálčanom sa dostali ešte silnejšie kúsky. Tam ste si mohli Cortinu kúpiť s radovými šesťvalcami pod kapotou, ktoré mali objem buď 3,3, alebo dokonca až 4,1 litra.
Interiér
Najviac cenené exempláre Cortiny tretej generácie pochádzajú práve z prvých rokov výroby, do roku 1973, kedy bol facelift. V rámci neho totiž Cortina stratila štýlovu palubnú dosku, ktorá bola zrezaná a zvažovala sa šikmo dole a dopredu k nohám cestujúcich. Po facelifte prišiel Ford s bezpečnejším riešením. Celkovo je však interiér Cortiny Mk.3 veľmi pohodlný a priestranný.
Motor
Pod kapotou tejto Cortiny pracoval iba základný 1,3-litrový motor s rozvodom OHV. Ten dosahoval výkon 42 kW (58 k). Žiaden zázrak to teda nebol, ale na tú dobu poskytoval aj základný motor dostatočnú dynamiku. So silnejším agregátmi však bola Cortina naozaj svižné a komfortné auto.
Jazda
Posed za volantom je celkom príjemný. Miesta je v Cortine na rozdávanie. Volant je veľký a riadenie ide ľahko aj bez posilňovača. Veľkú pochvalu si zaslúži presnosť radenia. Sám vlastním podobne staré auto francúzskej výroby, no je to neporovnateľný rozdiel. Cortina by sa za svoju prevodovku nemusela hanbiť ani dnes. Motor má pekný zvuk a kultivovaný chod. Ako už bolo povedané, jeho výkon vás neomráči, ale na pohodovú jazdu postačí.
Rozhovor s majiteľom:
Prečo ste sa rozhodli práve pre toto auto?
Hlavne kvôli dizajnu. Toto auto sa mi páčilo už keď som bol malý chlapec a keď na takejto Cortine prišiel v roku 2001 kamarát na lyžovačku. Bola to láska na prvý pohľad. Odvtedy som začal zháňať takéto auto. Našiel som o dva roky neskôr v Košiciach. Hľadal som totiž prvú verziu modelu Mk.3 so šikomou palubovkou. Tých je menej a tak to bolo o čosi ťažšie. Auto však nebolo v práve najlepšom stave a tak keď sa objavil o pár mesiacov neskôr inzerát na toto auto, kúpil som aj to. Teraz mám teda dve Cortiny Mk.3.
Ako dlho už vlastníte toto auto?
Od roku 2003. Už je to teda už osem rokov. Kúpil som ho v podstate v takom stave, v akom ho vidíte dnes. Predošlý majiteľ auto zrenovoval. Odvtedy boli menené iba niektoré súčiastky, ktoré proste potrebovali vymeniť. Všetko to bol ale spotrebný materiál, ako guľové čapy, nejaké ložiská, výfuk, atď. V podstate na tom iba jazdím, no autu by sa už zišla taká menšia generálka.
Ako je to s náhradnými dielmi?
Zatiaľ som s nimi problémy nemal. Aj keď sa tento typ auta vyrábal v Anglicku, paralelne s výrobou Cortiny bežala v nemecku výroba Fordu Taunus Mk.1, čo je po mechanickej stránke veľmi podobné auto. Veľa dielov teda pasuje a dajú sa zohnať jednoduchšie, ako na Cortinu. Navyše, po Cortine Mk.3 prišla Cortina Mk.4 a Mk.5, ktorá sa vyrábala až do príchodu Sierry v roku 1982. Niektoré podvozkové prvky sa nemenili a tak je jednoduché zohnať ich, keďže Cortina sa vyrábala až do roku 1982. Problém je iba s motorom, pretože motor 1.3 OHV sa dával iba do prvej verzie Cortiny Mk.3 do roku 1973. Na internete sa však dá zohnať hocičo.
Jazdíte s autom každý deň?
To nie. Za tých osem rokov, čo auto mám, som najazdil zhruba 12 000 km. Auto stojí v garáži a vyťahujem ho iba vo veľmi výnimočných prípadoch. Skôr iba tak, pre radosť. Chystám sa to však zmeniť. V tejto sezóne sa plánujem zúčastniť viacerých zrazov s týmto autom. Z tej druhej Cortiny, ktorá je momentálne v horšom stave, by som si chcel v budúcnosti spraviť štýlový každodenný dopravný prostriedok.
https://www.youtube.com/watch?v=jPsjBwXs97k
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 8 |
Zdvihový objem (cm3): | 1298 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 42,5 / 5 500 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 91 / 3 000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 137 |
Zrýchlenie z 0 na 80 km/h (s): | 13,3 |
Rozmery a hmotnosti | |
Hmotnosť (kg): | 945 |
Dĺžka (mm): | 4260 |
Šírka (mm): | 1702 |
Výška (mm): | 1320 |
Rázvor (mm): | 2580 |