ATÉNY 17. marca (WEBNOVINY) – Možno ste si to nevšimli, ale Škodovka predstavila na nedávnom ženevskom autosalóne modernizovanú Fabiu. Treba uznať, že ide o jeden z najnenápadnejších faceliftov vôbec, no podstatnejšie zmeny je vidieť v interiéri, ale najmä pod kapotou. Kompletný omladený modelový rad Fabia, vrátane verzií Combi, Scout, ale aj Škody Roomster sme teda boli prevetrať na gréckych cestách.
Zvonku sa auto zmenilo iba minimálne. Podľa slov hlavného dizajnéra, Jozefa Kabaňa, teraz pôsobí nová Fabia opticky širšie. Samozrejme, nová je celá predná časť, no na prvý pohľad mi do očí udreli iba inak tvarované hmlové svetlá. Pribudlo päť nových farieb karosérie a štyri druhy diskov/krytov kolies. Novinkou je „krátka“ Fabia v prevedení Scout.
V interiéri sú zmeny evidentnejšie. Medzi tie najdôležitejšie patrí automatická klimatizácia s novým dizajnom, nová generácia rádií, nová navigácia, nové typy volantov a hlavné prístroje s inou grafikou.
Najpodstatnejšie zmeny sú však pod kapotou. Tam nezostal kameň na kameni. Po novom všetky agregáty spĺňajú emisnú normu Euro 5. Z pôvodnej ponuky motorov ostali iba klasické kontroverzné agregáty 1.2 HTP, ktoré sú časťou populácie zatracované, inými zas milované. Aj tie však prešli modernizáciou. Boli odľahčené (blok motora, kľukový hriadeľ) a vďaka zníženiu vnútorného trenia u nich došlo aj k zníženiu spotreby.
Výkon (kW) | Krút. moment (Nm) | Hmotnosť (kg) | Max. rýchlosť (km/h) | Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | Kombinovaná spotreba (l/100 km) | |
1.2 HTP | 44 | 108 | 1090 | 155 | 16,5 | 5,7 |
1.2 12v HTP | 51 | 112 | 1095 | 163 | 14,9 | 5,5 |
1.4 16v | 63 | 132 | 1104 | 175 | 12,2 | 5,9 |
1.2 TSI | 63 | 160 | 1116 | 177 | 11,7 | 5,2 |
1.2 TSI | 77 | 175 | 1130 | 191 | 10,1 | 5,3 |
1.2 TDI | 55 | 180 | 1189 | 166 | 14,2 | 3,8 |
1.6 TDI | 55 | 195 | 1204 | 166 | 14,1 | 4,2 |
1.6 TDI | 66 | 230 | 1204 | 176 | 12,6 | 4,2 |
1.6 TDI | 77 | 250 | 1219 | 188 | 10,9 | 4,2 |
-technické údaje platné pre model Fabia
1.2 TDI
Ako prvá sa mi dostala do rúk Škoda Roomster Scout s najslabším vznetovým motorom v ponuke. Ide o 1,2 litrový trojvalec so systémom priameho vstrekovania nafty Common Rail a výkonom 55 kW (75 k). Motor ma prekvapil svojou kultúrou chodu. Tá je oproti predchodcovi 1,4 TDI neporovnateľná a skôr by som ju prirovnal k benzínovému trojvalcu 1.2 HTP. Bohužiaľ, dynamikou jazdy táto pohonná jednotka veľmi neoslní. Jej disciplínou je totiž spotreba paliva. Palubný počítač nám po svižnej jazde ukazoval hodnoty mierne nad päť litrov. V praxi sa teda možno bude dať dostať aj na štyri litre.
1.6 TDI
Z najslabšieho „diesla“ som presedlal do toho najsilnejšieho. Nový štvorvalec 1.6 TDI s výkonom 77 kW (105 k) som si vyskúšal vo Fabii so športovo ladenou výbavou Active. Nový motor je tak isto oproti predchodcovi 1.9 TDI so systémom vstrekovania čerpadlo-tryska kultivovanejší, no jeho reakcie na plynový pedál ako keby boli oproti staršiemu agregátu s väčším objemom trochu vlažnejšie. Napriek tomu, s týmto motorom sa mi jazdilo celkom príjemne.
1.2 TSI
Najväčším prekvapením bol však nový benzínový štvorvalec prepĺňaný turbodúchadlom. Výkonovo je na tom podobne ako jeho atmosférický predchodcovia s objemami 1,4 a 1,6 litra, no dynamicky je na tom oveľa lepšie. Dokonca by som povedal, že najsilnejšia verzia s výkonom 77 kW (105 k) pôsobí ešte živšie ako najsilnejší motor 1.6 TDI s identickým výkonom, ktorý má navyše viac krútiaceho momentu. Milým prekvapením je aj slabšia verzia motora 1.2 TSI s výkonom 63 kW (85 k). Rozdiel v dynamike jazdy nie je oproti silnejšej verzii až taký markantný. Auto s týmto motorom som si vyskúšal až na záver počas cesty na letisko. Sedeli sme v ňom štyria chlapi a batožinový priestor bol celkom plný. Slabšia prepĺňaná „jedna-dvojka“ však nemala žiaden problém ani s takto zaťaženým autom.
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: SITA
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Resumé
Škoda Fabia je po facelifte vyzreté, dospelé a opäť o niečo modernejšie auto. Inovovaný exteriér, no najmä interiér poteší. Základom sú však nové motory, ktoré Fabia potrebovala v boji so stále lepšou konkurenciou ako soľ. Nové „TSI-čka“ sú jednoducho výborné a vznetové agregáty sú zas oproti predchodcom kultivovanejšie a nepochybne budú aj úspornejšie. Modernizovaná Fabia by sa v predaji mala objaviť už po bratislavskom autosalóne.
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk