Prvá jazda: Opel Astra

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Opel Astra
Foto: Opel

BRATISLAVA 15. januára (WEBNOVINY) – Predaj najnovšej generácie Oplu Astra, ktorý mal výstavnú premiéru na septembrovom autosalóne vo Frankfurte, bol odštartovaný už aj na Slovensku. Ako to má nemecká automobilka vo zvyku, súčasná Astra (model H) sa bude naďalej vyrábať ako Astra Classic. Výroba súčasnej Astry Classic (model G) bude ukončená. Nová Astra však bude zo začiatku v predaji iba ako päťdverový hatchback. Všetky ostatné karosárske verzie bude teda ešte suplovať Astra H bez označenia Classic do chvíle, kým nevzniknú rovnaké karosárske verzie odvodené z najnovšej Astry.

8 motorov

K dispozícii je štvorica benzínových a ďalšia štvorica naftových motorov. Základ benzínovej škály predstavuje 1,4 litrový štvorvalec s výkonom 74 kW (100 k). Ten je nasledovaný väčšou „jedna-šestkou“ s výkonom 85 kW (115 k). Ďalej sú k dispozícii turbo-verzie týchto motorov. Výkon preplňovanej „jedna-štvorky“ narástol na 103 kW (140 k) a po implantácii turba vyskočil výkon 1,6 litrového motora na príjemných 132 kW (180 k).

Opel Astra
Foto: Opel

Ponuku vznetových motorov otvára úsporná „jedna-trojka“. Dosahuje však výkon iba skromných 70 kW (95 k). Ďalej sú v ponuke dve verzie motora 1.7 CDTI. Slabšia disponuje výkonom 81 kW (110 k) a tá silnejšia produkuje 92 kW (125 k). Vrchol dieselovej ponuky predstavuje dvojliter s výkonom 118 kW (160 k).

4 výbavy

Základná výbava je označovaná ako Essentia. Napriek tomu, že ide o základnú výbavu, nie je to „holé“ auto. Štandardom je napríklad klimatizácia, ESP, 4 airbagy, či rádio s CD prehrávačom. Vyššia úroveň výbavy je označovaná ako Enjoy. Tá ma veselší, farebne kontrastný interiér. Oproti verzii Essentia navyše obsahuje aj napríklad tempomat, dažďový senzor, či hlavové airbagy. Ďalej sú k dispozícii dve vrcholné verzie Sport a Cosmo. Výber je len na vás. Podľa toho, či preferujete viac „športový imidž“, alebo luxus a komfort. Výbava Cosmo okrem iného obsahuje aj dvojzónovú elektronickú klimatizáciu, elektronickú parkovaciu brzdu, alebo volant potiahnutý kožou. Výbava Sport má zase športový volant, tónované svetlomety, či chrómované prahové lišty.

Opel Astra
Foto: Opel

Wattov priamovod

Zavesenie predných kolies novej Astry je tradičné – vzpery McPherson. Opel sa ale chcel vyhnúť použitiu komplikovaného, drahého a ťažkého viacprvkového zavesenia kolies vzadu. Bol si však vedomý, že s obyčajnou vlečnou nápravou si v tvrdej konkurencii nevystačí. Preto prišli konštruktéri s geniálnou myšlienkou. Inšpirovali sa v dejinách strojníckeho inžinierstva a použili vynález Jamesa Watta zvaný ako Wattov priamovod. Ide o pomerne jednoduchý mechanizmus, ktorý je však v praxi veľmi účinný. Pri prejazde zákrutami tlmí sily pôsobiace na zavesenie kolies a zvyšuje tak stabilitu jazdy. O tom, že to funguje, sme sa presvedčili aj na slalome medzi kužeľmi.

Wattov priamovod
Foto: Opel

Jazda

Tentokrát zvolili organizátori veľmi vhodnú lokalitu a aj počasie nám prialo. Nič nám teda nebránilo v tom, aby sme si aspoň na chvíľu novú Astru poriadne užili. Keďže k dispozícii bolo až 13 áut, siahol som po tom najlepšom. Ako prvá sa mi do rúk dostala verzia s dvojlitrovým vznetovým motorom kombinovaným so šesťstupňovou automatickou prevodovkou.

Ihneď po nasadnutí do novej Astry ma upútalo mimoriadne pohodlné sedenie. Na predchádzajúcej tlačovej konferencii nám síce hovorili niečo o skvelých ortopedických sedadlách s certifikátom AGR, no priznám sa, že mi to nič nehovorí. Skvelá ergonómia sedadiel ma však upútala ihneď. Rovnako ako kvalitne, luxusne a robustne pôsobiaci interiér Astry, ktorý mi pripomínal väčšiu Insigniu.

Opel Astra
Foto: Opel

Ako sa hovorí, na dobré sa ľahko zvyká, takže za krátku chvíľu som bol pripravený vyraziť na cestu. Dvojlitrový turbodiesel s výkonom 118 kW (160 k) mal za každých okolností dostatok sily. Zážitok z dynamickej jazdy mi trochu kazila automatická prevodovka, no ľudia, ktorí si objednajú automat, so svojim autom aj tak nejazdia dynamicky. Napriek tomu musím povedať, že ide o jednu z tých sofistikovanejších prevodoviek, ktoré neradia chaoticky, dokážu brzdiť motorom a zmena prevodových stupňov im netrvá príliš dlho.

Rozhodol som sa teda netlačiť auto do ničoho, čo by mu bolo „proti srsti“ a vychutnával som si komfort najvyššej výbavy Cosmo. Na dilatačných škárach som sa presvedčil, že príplatkový mechatronický podvozok FlexRide s nastaviteľnou charakteristikou tlmenia funguje rovnako dobre ako v Insignii, tak aj v novej Astre.

Opel Astra
Foto: Opel

Oveľa väčší zážitok však bol previesť sa s najsilnejšou benzínovou motorizáciou, ktorou je 1,6 litrový štvorvalec preplňovaný turbodúchadlom. Motor dosahuje výkon slušných 132 kW (180 k). V kombinácii s presnou kulisou šesťstupňovej manuálnej prevodovky bola jazda s týmto motorom pod kapotou veľmi príjemná.

Nová Astra je s týmto motorom pod kapotou naozaj svižné auto. Čo ma však potešilo asi najviac, bol fakt, že konštruktéri nezabudli na adekvátny zvukový prejav auta. Väčšina automobiliek na tento dôležitý detail zabúda a stále viac sa stretávam s autami, ktoré síce majú pod kapotou silný benzínový motor, no okrem primeraných reakcií na stlačenie plynového pedálu o tom vodiča nijako neinformujú. Astra vás však svojim prejavom vtiahne do deja.

Ceny

Vzhľadom na kvality novej Astry zvolil Opel dosť „agresívnu“ cenovú politiku. Novú Astru môžete mať už za 13 310 €. Síce s najslabším motorom (benzínová 1,4-ka s výkonom 74 kW/100 k) a základnou výbavou Essentia, ale predsa. Luxusná Astra s výbavou Cosmo a so vznetovým dvojlitrom, ktorý som si mal možnosť vyskúšať, začína na cene 21 690 €. Športovo orientovaná benzínová „jedna-šestka“ s turbom vás vyjde s výbavou Sport na 20 890 €. Cena priemerne vybavenej Astry s priemernou motorizáciou sa teda pohybuje okolo 17 000 €.

Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Opel