BRATISLAVA 12. júla (WEBNOVINY) – Jaguar patrí k značkám, pri ktorých pozvánku na jazdnú prezentáciu odmietne len málokto a my sme neboli výnimkou. Na cestách v okolí Mníchova sme dostali príležitosť vyskúšať nový model XF, čo je auto, ktoré by malo konkurovať Mercedesu triedy C, respektíve trojkovému BMW, no svojimi parametrami by osloviť mohlo aj majiteľov o triedu vyšších modelov.
Tri podstatné vylepšenia
Ak by sme chceli stručne charakterizovať najdôležitejšie zmeny, stačili by nám tri odrážky. Za prvou by sa skrýval nový motor – štvorvalcový diesel, vďaka ktorému sa testované auto stalo z hľadiska spotreby najefektívnejším modelom značky vôbec. Za druhou by bol inovatívny „zdvojený“ systém stop-start s podstatne rýchlejším časom odozvy oproti konkurencii aza treťou 8-stupňová automatická prevodovka. Samozrejme, tých zmien je podstatne viac – napríklad pribudli výrazné denné LED svetlá, drobnými zmenami prišiel aj predný nárazník a impozantná mriežka chladiča, zadná časť pôsobí elegantnejšie, než u predchodcu a interiér je luxusnejší nielen vďaka 8-stupňovému automatu, ale aj vylepšenému multimediálnu systému, ktorého súčasťou môže byť až 17 reproduktorov a novým farebným a materiálovým kombináciám.
Poďme však k tomu najpodstatnejšiemu – novému naftovému štvorvalcu. Podľa predstaviteľov Jaguaru aj v prémiovom segmente začínajú ľudia preferovať úspornejšie ekologické (a lacnejšie) štvorvalcové motory namiesto doteraz dominantných šesťvalcov. Štvorvalcom je naklonených vraj až 49% záujemcov o kúpu prémiového auta, zatiaľčo šesťvalce preferuje 45% z nich a počet záujemcov o výkonné „kráľovské“ osemvalce sa znížil na 6%.
Oplatí sa štvorvalec?
A aký je superúsporný 140 kW dieslový štvorvalec pod kapotou XF? Pri jeho predstavovaní nám povedali, že auto prešlo v bežnej premávke temer 1300 kilometrov so spotrebou pod päť litrov na 100 km pri trojčlennom obsadení. Nám sa to sícenepodarilo ani v dvojčlennom obsadení, no mali sme temer nové auto s nezabehnutým motorom, s ktorým sme prešli niečo vyše 200 kilometrov, takže na smerodajnejšie údaje o spotrebe si radšej počkáme na dlhší niekoľkodňový test. Ale aspoň pre zaujímavosť – pri bežnom jazdení prevažne mimo mesta sme sa dostali pri rešpektovaní dopravných predpisov na priemer niečo cez 6,5 litra.
Nový dieslový štvorvalec je podľa nás výbornou voľbou, ak sa potrebujete dostať s cenou auta nižšie. Nie je síce absolútne tichý a najmä v momentoch, keď potrebujete plný výkon – napríklad pri predbiehaní – má trochu nepríjemný akustický prejav a pocítite aj hmotnosť auta, prejavujúcu sa o niečo nižšou dynamikou pri rozbehu. Rozhodne to však nie je motor, s ktorým by bolo auto lenivé a nekomfortné. Jazdili sme však aj so silnejším z dvojice trojlitrových naftových šesťvalcov (275 koní) a pokiaľ nemusíte hľadieť v prvom rade na cenu, pokladáme tento motor pre XF za ideálny, nehovoriac už o tom, že sme s ním dosiahli temer rovnakú spotrebu, ako s 2,2-litrovým štvorvalcom, slabším temer o 90 koní.
Automatická 8-stupňová prevodovka je super ako v manuálnom (radenie páčkami pod volantom) , tak aj v automatickom režime, je výborne sprevodovaná, rýchla a dokáže temer okamžite podradiť aj o dva prevodové stupne, nemožno k nej mať ani najmenšiu výhradu – azda okrem okrúhleho výsuvného voliča rýchlosti, ktorý Jaguar montuje do všetkých svojich modelov a ktorý my nepokladáme po estetickej ani ergonomickej stránke za ideálne riešenie – aj napriek tomu, že vyzerá naozaj moderne až futuristicky a dizajnéri si evidentne na ňom dali záležať.
Nový štart-stop systém by mal byť až o 40 percent rýchlejší ako konkurenčné systémy a vďaka zdvojenému štartéru by mal dokázať okamžite naštartovať aj vtedy, ak vodič prišiel na semafor a zelená naskočila práve v okamihu, keď automatický štartovací systém motor vypínal. Systém síce funguje dobre, no zatiaľ sa nám nezdalo, že by bol až tak rýchly, ako to tvrdili jeho tvorcovia.
Suverénne na ceste
Z hľadiska jazdných vlastností autu temer niet čo vytknúť – má výborný podvozok, v zákrutách je isté a zároveň dostatočne komfortné, kolesá presne reagujú na pokyny volantu s veľmi dobre naladeným posiľňovačom, brzdy sú dostatočne účinné.V kabíne je vpredu dosť miesta aj pre vyšších ľudí, vzadu je to na danú triedu štandard, objem kufra považujeme za dostatočný. Vo výbave nechýbajú pre túto triedu typické prvky, ako napríklad adaptívny tempomat, asistent pre vykrývanie mŕtveho uhla, parkovacia kamera, navigačný systém s pevným diskom a vyhrievané a odvetrávané sedadlá.
Jaguar XF v nás celkovo zanechal výborný dojem. Zatiaľčo ešte pred pár rokmi mala táto automobilka existenčné problémy, vyriešila ich zavedením úplne nových modelov, ktoré síce vyzerali moderne, no akosi im chýbala charizma, typická pre túto značku. Vďaka následným drobným dizajnérskym retušom však Jaguare začínajú mať opäť svojský vzhľad, aj keď v prípade XF sme celkom neprišli na chuť predným LED diódam, ktoré sa otvárajú do strán namiesto toho, aby sa zužovali smerom k maske chladiča a dodávali tak auto trochu dynamickejší a agresívnejší vzhľad.
Foto: Martin Kamenický
Foto: Martin Kamenický
Foto: Martin Kamenický
Foto: Martin Kamenický
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 2179 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 140 / 3500 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 332 /2000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 225 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 8,5 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | – / – / 5,4 |