Druhá generácia Citroënu C4 mala výstavnú premiéru v jeseni na parížskom autosalóne. Jej predaj sa na Slovensku spúšťa práve v týchto dňoch. Svojho predchodcu tak vystriedala po šiestich rokoch. Čo je teda nové? No pravdupovediac, takmer všetko. Už na prvý pohľad upúta nová C4-ka svojim dizajnom. V tejto oblasti francúzska automobilka Citroën vždy tak trochu vyčnievala z radu. Jej autá boli odjakživa extravagantné a nie každý dokázal takýto originálny dizajn oceniť. Skvelým príkladom bola aj minulá generácia C4-ky v trojdverovom prevedení. Nový model je ale navrhnutý tak, ako by sa mal páčiť každému. Priznám sa, že na mňa to zabralo. Nová C4-ka je veľmi elegantné a moderné auto.
V interiéri je dôraz na kvalitu doslova hmatateľný. Nie len že všetko vyzerá a pôsobí kvalitne, ale zaujal ma ešte aj taký detail, ako zatváranie dverí. Nebúcha to. Ten zvuk je tak príjemne utlmený, nie ako pri väčšine iných áut. Samozrejme, pokiaľ neberieme do úvahy luxusné limuzíny. Poteší tiež obrovský odkladací priestor v stredovej konzole a zaujímavosťou je možnosť zmeny farby podsvietenia prístrojov. Nová C4-ka prichádza s programovateľným tempomatom (viete si uložiť do pamäte päť rýchlostí) a so systémom stráženia mŕtveho uhla. Všetky zvukové signály auta (upozornenie na nezapnuté bezpečnostné pásy, alebo signalizácia otvorených dverí) sú polyfonické. Je to…zvláštne. Keď si nezapnete pás, auto vás decentne upozorní a nespôsobí vám infarkt. Zvuk zapnutej smerovky je však naozaj komický.
Šesť motorov
Na výber máte k dispozícii tri benzínové a tri naftové motorizácie. Všetko sú to dobre známe motory. Základ benzínovej ponuky predstavuje „jedna-štvorka“ s výkonom 70 kW (95 k). Silnejšou alternatívou je 1,6-litrový motor, ktorý produkuje 88 kW (120 k). Ten je k dispozícii (rovnako ako slabšia „jedna-štvorka“) s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, ale „jedna-šestku“ môžete mať aj so štvorstupňovým automatom. Najsilnejším benzínovým motorom je „jedna-šestka“ preplňovaná turbodúchadlom, vďaka čomu dosahuje výkon 115 kW (156 k). Kombinovať sa však dá výhradne iba so šesťstupňovou robotizovanou manuálnou prevodovkou.
Základnou vznetovou motorizáciou je motor 1.6 HDi s výkonom 68 kW (92 k). Ďalej je k dispozícii aj jeho silnejšia verzia s výkonom 82 kW (112 k). Zatiaľ čo slabší motor sa dodáva s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, silnejšia verzia má „šesťkvalt“. Horúcou novinkou je motor e-HDi 110. V preklade to znamená, že spomínaný motor s výkonom 82 kW je spojený so šesťstupňovou manuálnou robotizovanou prevodovkou do mikrohybridného systému, ktorý disponuje funkciou start/stop a dokáže rekuperovať energiu pri brzdení. Vrcholnou vznetovou motorizáciou je dvojliter s výkonom 110 kW (150 k), ktorý je kombinovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Tri stupne výbavy
Základnú úroveň vybavenia reprezentuje verzia Attraction. Už tá obsahuje takmer všetky dostupné bezpečnostné prvky, ale napríklad aj tempomat, či klimatizáciu. Vyššia úroveň výbavy Seduction sa môže pochváliť hmlovkami, chrómovanými lemami bočných okien, zatmavenými oknami od B-stĺpika smerom dozadu, kožou potiahnutým volantom, palubným počítačom, či rádiom s CD/mp3 prehrávačom. Vrcholná verzia Exclusive má už v základnej výbave aj 16-palcové disky kolies z ľahkých zliatin, parkovacieho asistenta, elektronicky nastaviteľnú bedrovú opierku s masážnou funkciou, zásuvku na 220 V, elektronickú parkovaciu brzdu, automatickú klimatizáciu, dažďový senzor, spomínaný programovateľný tempomat, Bluetooth handsfree, alebo aj USB port.
Jazda
Na krátko sme si mali možnosť na novej C4-ke aj zajazdiť. K dispozícii bolo niekoľko rôznych motorizácií, no mňa najviac lákala tá nová, neznáma – e-HDi 110. Po nasadnutí ma prekvapila maličká radiaca páka, ktorá pripomína moderné luxusné limuzíny, či športové autá. Ďalšie prekvapenie bol fakt, že elektronika vypína motor aj po prvých pár metroch, keď je ešte studený. Mal som možnosť presvedčiť sa, že konštruktéri v propagačných videách, ktoré sme mali možnosť pozrieť si počas prezentácie, neklamali. Naozaj, automatické vypínanie a zapínanie motora je veľmi nenápadné a nie je sprevádzané klasickými vibráciami, na ktoré sme zvyknutí so štartovania, či vypínania vznetových motorov. Čo ma však sklamalo, bola prevodovka. Jej radenie je…povedal by som, že prinajmenšom váhavé. Rozjazdy sú síce plynulé, ale samotné zmeny prevodových stupňov sú veľmi pomalé.
Ceny
Ceny novej generácie Citroënu C4 začínajú už na sympatických 12 740 €. Za najsilnejší diesel v najvyššej výbave zaplatíte 19 940 € . Pre prvých 100 vozidiel platí uvádzacia cena. Vozidlá sú k dispozícii v celej dílerskej sieti značky Citroën od 17. januára. V súvislosti s uvedením C4-ky budú mať od 22. 1 do 23.1. predajne Citroën dni otvorených dverí.