Prvá jazda: Chevrolet Volt

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Chevrolet Volt
Foto: Chevrolet

BRATISLAVA 3. novembra (WEBNOVINY) – O Chevrolete Volt určite nepočujete prvýkrát. Dočítať ste sa o ňom mohli aj na stránkach Webnovín, konkrétne v tomto článku. Toto auto už bežne jazdí na cestách v USA, no z Ameriky je to k nám dlhá cesta, a tak si na Volt budeme musieť ešte rok počkať. My sme však mali možnosť vyskúšať si ho už teraz.

Chevrolet je elektromobil s predĺženým dojazdom. Znamená to, že na jeho palube síce nájdete spaľovací motor, konkrétne 1,4-litrový benzínový štvorvalec, no ten slúži výhradne ako generátor určený na dobíjanie batérií. Tie zas poháňajú elektromotor. Predné kolesá roztáča iba elektromotor.

Chevrolet Volt
Foto: Chevrolet

Chevrolet Volt
Foto: Chevrolet
Chevrolet Volt
Foto: Ondrej Rabatin
Chevrolet Volt
Foto: Ondrej Rabatin
Chevrolet Volt
Foto: Ondrej Rabatin

Jazda

No a ako taký elektromobil jazdí? Ticho. Prvá vec, ktorú si pri rozjazde všimnete, je ticho. Akcelerácia nie je sprevádzaná žiadnym zvukom, na čo si treba trochu zvyknúť. Nie je to napríklad ako v hybridnom Priuse. Ak na Toyote Prius zrýchľujete iba mierne, spaľovací motor sa nezapne a postačí vám aj výkon elektromotora. V takom prípade je jazda rovnako tichá. Ak však pridáte viac, elektromotoru začne s roztáčaním kolies pomáhať aj spaľovací motor. Nie že by bol motor v Priuse hlučný, no vo Volte to tak nie je. Tam jazdíte na elektrinu, pokiaľ ju máte. Ak sa baterky vybijú, naštartuje sa spaľovací motor a začne ich dobíjať. Nestane sa vám teda to, že by ste niekde na ceste ostali stáť s vybitými baterkami. Jazdíte, až kým sa neminie benzín v nádrži. Potom stačí jednoducho natankovať a pokračovať v ceste. Cez noc potom môžete auto zapojiť do zásuvky. Normálne, ako napríklad mobil. Batérie sa nabijú za tri hodiny a opäť môžete prejsť 60 kilometrov iba na elektrickú energiu.

Čo samotné jazdné vlastnosti? Celkom dobré. Jazdiť môžete v štyroch režimoch. V tom normálnom režime to jazdí tak…normálne, no športový režim ma prekvapil. To auto má naozaj „grády“. Stále nič nepočujete, no ak zatlačíte na plynový pedál, auto vyštartuje a zatlačí vás do sedačiek. Predbiehanie vo Volte vo vás teda nebude vyvolávať pocity ako pri návšteve zubára, na rozdiel od Priusu. Ani podvozkovo na tom nie je Volt zle. Ničím vás neprekvapí. Jazdí ako bežné auto strednej triedy. Nastavenie pruženia by sa dalo nazvať klasickým kompromisom medzi komfortom a stabilitou v zákrutách.

Zaujímavosťou je aj mód šetriaci elektrickú energiu. Môžete jazdiť na benzín a energiu v batériách si odložíte na neskôr. U nás by ste ju zrejme mohli ukladať aj do roku 2050, no ak sa budete chystať do niektorej z európskych metropol, kde už prevzali nadvládu „zelení“, môžete využiť bezplatný vstup do centra, resp. ušetriť na mýtnom, ktoré sa účtuje na základe objemu emisií daného vozidla.

Resumé

Na otázku, či by som si vedel predstaviť budúcnosť za volantom auta, ako je Chevrolet Volt, by som asi nevedel odpovedať. Všetci dobre vieme, a vedia to aj v Chevrolete, že budúcnosť automobilizmu je vo vodíku. Bohužiaľ. Spaľovacím motorom raz odzvoní a pre ľudí, ako som napríklad aj ja, to bude veľmi smutný deň. Chevrolet Volt už ale nie je budúcnosť. Volt je prítomnosť. Sieť vodíkových čerpacích staníc zatiaľ nie je rozvinutá, no vo Volte vám teoreticky nič nebráni jazdiť už dnes.

Do Priusu ma už nikto nikdy nedostane, no ak raz ceny benzínu stúpnu na neúnosnú úroveň, Chevrolet Volt by som považoval za veľmi príjemný spôsob osobnej prepravy. Musím ale povedať, že Prius je priestrannejšie auto ako Volt. Volt je iba štvormiestny a batožinový priestor má len provizórnu veľkosť. Aj tak by som ale uprednostnil Volt. Nie len preto, že je dynamickejší, ale najmä preto, že pokiaľ denne neprejdem viac ako 60 kilometrov, je to naozaj lacné vozenie.

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

elektromotor + radový zážihový generátor

Valce/ventily:

4 / 16

Zdvihový objem (cm3):

1396

Najvyšší výkon (kW):

111

Najvyšší krút. moment (Nm):

370

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

161

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

9

Kombinovaná spotreba (l/100 km):

1,2

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

310/1005

Objem nádrže (l):

35,2

Pohotovostná hmotnosť:

1732

Rozmer pneumatík:

Dĺžka (mm):

4489

Šírka (mm):

1787

Výška (mm):

1439

Rázvor (mm):

2685

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať