BRATISLAVA 14. júla (WEBNOVINY) – Model Rapid je pre českú automobilku Škoda veľkým míľnikom. Je to model, ktorý napriek známemu menu nemala Škodovka doteraz v ponuke. V podstate je to úplne nový model nižšej strednej triedy, ktorý nahradí Octaviu Tour. Nová Octavia, ktorá sa svetu ukáže ešte pred koncom roka, bude jasným predstaviteľom automobilov strednej triedy. Uvedením Škody Rapid na trh sa tak ukončia debaty o tom, či je Octavia v nižšej strednej triede, alebo v strednej triede. Tá súčasná je ešte taká diskutabilná, no nová Octavia bude typickým zástupcom strednej triedy, zatiaľ čo o priazeň zákazníkov v nižšej strednej triede bude bojovať práve nová Škoda Rapid.
Nový dizajnový smer
Škoda Rapid je zároveň prvým modelom, ktorý bol navrhnutý v novom dizajnovom štýle. Autorom tohto dizajnérskeho slohu je slovenský dizajnér Jozef Kabáň, ktorý v súčasnosti pôsobí ako šéfdizajnér automobilky Škoda. Podobný dizajn teda môžeme očakávať na všetkých nasledujúcich nových modeloch s okrídleným šípom v logu.
Pri detailnom študovaní dizajnu Škody Rapid si možno všimnete aj nové logo automobilky. Škoda Rapid však nie je prvým modelom, ktorý nosí na kapote vynovené logo. Modernizovaný okrídlený šíp nájdete už aj na Škode Citigo.
Vznikla na čistom liste papiera
Po dizajnovej stránke bol predzvesťou Škody Rapid koncept MissionL, no tak ako stál dizajnér Jozef Kabaň na úplnom začiatku pred čistým výkresom, od nuly začínali aj konštruktéri. Pre Rapid vyvinuli úplne novú podvozkovú platformu, ktorú s ňou bude zdieľať Seat Toledo. Na prednej náprave je použité zavesenie typu MacPherson s priečnym stabilizátorom, vzadu nájdeme relatívne jednoduchú kľukovú nápravu s vlečnými ramenami.
Rapid na dĺžke 4,48 metra poskytuje naozaj veľkorysý rázvor osí kolies – 2602 mm. Pre úplnosť dodám, že Škoda Rapid je široká 1,71 metra a na výšku meria 1,46 metra. Sú to teda podobné rozmery, aké mala prvá generácia Škody Octavia. Aj batožinový priestor je už tradične až šokujúco veľký. Zmestí sa do neho až 550 litrov batožiny. Veko batožinového priestoru sa otvára spoločne so zadným sklom, čiže Škoda Rapid je „liftback“, podobne ako Octavia. Nie je to teda sedan, aj keď tak vyzerá.
Simply Clever
Okrem toho, že auto je ako celok urobené veľmi dobre, konštruktéri prišli v prípade Škody Rapid s niekoľkými úplne novými nápadmi, ktoré sú mimoriadne praktické a dokonale vystihujú slogan automobilky Škoda – Simply Clever (jednoducho šikovný). Keď otvoríte veko palivovej nádrže, na vrátkach nájdete škrabku na ľad. Majiteľov Škody Rapid teda námraza na oknách nikdy nezaskočí.
Okrem škrabky na ľad má v Rapide svoje miesto aj reflexná vesta. Je schovaná pod vodičovým sedadlom. Veľmi praktickým detailom je obojstranný koberec na dne batožinového priestoru. Na jednej strane je čalúnený klasickou látkou, no ak človek potrebuje previezť niečo mokré, stačí otočiť koberec na druhú stranu, ktorá je pogumovaná.
Ku komfortu jazdy tiež prispievajú úchyty bezpečnostných pásov zadných sedadiel. Aby pri jazde nezapnuté pásy nehrkali, na samotné skoby pásov sú po stranách sedadiel prichystané dierky, do ktorých sa pásy zastrčia, takže sa počas jazdy nehýbu.
Štvorica motorov
Na výber budú štyri rôzne agregáty vo viacerých výkonových verziách. Tri z nich spaľujú benzín, iba jeden jazdí na naftu. Základ benzínovej ponuky otvára známy trojvalec 1.2 HTP s výkonom 55 kW (75 k). Zlatou strednou benzínovou cestou je priamovstrekový štvorvalec s turbom – motor 1.2 TSI. Ten bude k dispozícii v dvoch výkonových verziách: 63 kW (85 k) a 77 kW (105 k). Silnejšia verzia sa štandardne dodáva so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Tej slabšej, podobne ako trojvalcu, musí postačiť päťkvalt. Najsilnejším motorom v ponuke bude agregát 1.4 TSI vyladený na 90 kW (122 k). Ten je kombinovaný výhradné so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou.
Benzínové motory:
1.2 MPI (M5) | 1.2 TSI (M5) | 1.2 TSI (M6) | 1.4 TSI (DSG7) | |
Počet valcov / ventilov | 3/12 | 4/8 | 4/8 | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3] | 1198 | 1197 | 1197 | 1390 |
Max. výkon [kW / ot./min.] | 55 / 5400 | 63 / 4800 | 77 / 5000 | 90 / 5000 |
Max. krútiaci moment [Nm / ot./min.] | 112 / 3750 | 160 – 1500-3500 | 175 / 1550-4100 | 200 / 1500-4000 |
Max. rýchlosť [km/h] | 175 | 183 | 195 | 206 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] | 13,9 | 11,8 | 10,4 | 9,5 |
Kombinovaná spotreba paliva [l/100 km] | 6,1 | 5,1 | 5,4 | 5,8 |
Jediným zástupcom vznetových motorov je agregát 1.6 TDI. Ponúkaný bude v dvoch výkonových variantoch, pričom ten slabší produkuje 66 kW (90 k) a ten silnejší disponuje výkonom 77 kW (105 k). Naftový motor sa však nebude kombinovať so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. K dispozícii je iba päťstupňová manuálna prevodovka, alebo sedemstupňová automatická prevodovka s dvomi spojkami. Tá sa však bude paradoxne dodávať iba so slabšou verziou motora, ktorá bude v predaji až na budúci rok.
Naftové motory:
1.6 TDI (M5) | 1.6 TDI (DSG7) | 1.6 TDI M5 | |
Počet valcov / ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1598 |
Max. výkon [kW / ot./min.] | 66 / 4200 | 66 / 4200 | 77 / 4400 |
Max. krútiaci moment [Nm / ot./min.] | 230 / 1500-2500 | 230 / 1500-2500 | 250 / 1500-2500 |
Max. rýchlosť [km/h] | – | – | 190 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] | – | – | 10,6 |
Kombinovaná spotreba paliva [l/100 km] | 4,2 | 4,3 | 4,4 |
Všetko podľa očakávaní
Konečne sa dostávam k tomu najpodstatnejšiemu, teda k dojmom z jazdy. Ak mám pravdu povedať, Rapid ma nijako neprekvapil. Je to typická Škodovka, typické auto z koncernu Volkswagen. Tomu zodpovedá všetko cez nastavenie podvozku, cez materiály a použité komponenty v interiéri až po známe koncernové motory. Čo to znamená, že auto je príjemne odhlučnené, primerane komfortné a zároveň stabilné. Interiér by som charakterizoval naozaj stručne – Škodovka použila svoj tradičný recept; kvalita za rozumnú cenu.
Vyskúšali sme si slabšiu verzia motora 1.2 TSI a silnejšie „TDI-čko“. Benzínový motor jazdí krásne, čo ma neprekvapilo, ale naftová „jedna-šestka“ bola predsa len aspoň takým malým príjemným prekvapením. V Rapide mi tento motor pripadal živší a kultivovanejší, ako napríklad v Seate Ibiza ST. Na krátkej skúšobnej jazde z Bratislavy do Modry nám palubný počítač ukázal priemernú spotrebu 4,4 litra. Použili sme diaľnicu, dole sme zišli na Senec. Išli sme bez ohľadu na spotrebu, no s ohľadom na maximálnu povolenú rýchlosť.
Prvé kusy pod stromčekom
Výroba Škody Rapid sa ešte nezačala. Jazdili sme na predsériových prototypoch. Výroba sa však rozbehne už čoskoro. Prebiehať bude v hlavnom výrobnom závode Škodovky – v Mladej Boleslavi. Laickej verejnosti bude Škoda Rapid prvýkrát odhalená v septembri na autosalóne v Paríži. S predajom by sa teda mohlo začať niekedy v priebehu jesene – október až november. Prví majitelia by teda na Vianoce už mali mať svoj nový Rapid doma. Ceny sú zatiaľ tajné. Budeme ich poznať najskôr po parížskom autosalóne.