S blížiacimi sa letnými mesiacmi, ktoré sú spojené aj s dlhšími presunmi autami na dovolenky, je nutné dôkladne pripraviť i samotné vozidlá. Ako pre agentúru SITA uviedla sieť autocentier AAA Auto, pri horúčavách a celodennom intenzívnom slnečnom žiarení trpí nielen lak, ale prakticky všetky časti auta, od karosérie, čelného skla, interiéru, bŕzd, pneumatík či batérie.
Pri vysokých teplotách preto odborníci odporúčajú dôkladnú kontrolu stavu auta, ako aj odstránenie najhorších následkov spôsobených vysokými teplotami. Ešte dôležitejšie je to vtedy, ak sa motorista chystá autom na dlhšiu cestu, napríklad k moru či do hôr.
Tlak v pneumatikách
Denné horúčavy ale aj veľké teplotné rozdiely medzi dňom a nocou môžu viesť aj k celkovému zníženiu tlaku v pneumatikách.
„Nedostatočne nafúkané a rovnako tak aj prehustené pneumatiky môžu mať negatívny vplyv na ovládateľnosť vozidla a hospodárnosť jazdy. Po extrémnych teplotných výkyvoch by vodiči mali pred cestou skontrolovať tlak pri normálnej vonkajšej teplote. Zároveň by nemali zabudnúť ani na kontrolu tlaku v rezerve,“ zdôraznil spoločný generálny riaditeľ AURES Holdings, ktorá prevádzkuje sieť autocentier AAA Auto a Mototechna Petr Vaněček.
AAA Auto predalo ojazdené automobily viac ako 300-tisíc slovenským zákazníkom, rovnaký počet vozidiel aj vykúpilo
Odporúčaná hodnota tlaku v pneumatikách je zvyčajne uvedená na vnútornej strane viečka palivovej nádrže, prípadne na B-stĺpiku po otvorení dverí vodiča.
Doplnenie prevádzkových kvapalín
Zabudnúť by motoristi nemali ani na doplnenie prevádzkových kvapalín, či už je to voda do ostrekovača, chladiaca kvapalina, motorový a prevodový olej, brzdová kvapalina alebo kvapalina klimatizácie.
20 rokov AAA AUTO na slovenskom trhu: 300-tisíc predaných áut
„Pokiaľ autom bežne jazdíte a má pravidelné servisné prehliadky, vrátane kontroly či výmeny prevádzkových kvapalín, nemusíte ísť pred dlhou cestou rovno do autoservisu. Pokiaľ autom nejazdíte pravidelne, dobré je naplánovať si cestu do servisu aj na dôkladné preverenie stavu bŕzd, batérie a štartéra, prípadne zmeranie bodu tuhnutia chladiacej kvapaliny,“ odporúča AAA Auto. Čím vyššia teplota, tým viac hrozí prehriatie brzdového obloženia a brzdovej kvapaliny.
Funkčnosť klimatizácie
Návštevu servisu by mali vodiči súčasne využiť aj na kontrolu klimatizácie, ktorá tiež vyžaduje pravidelnú starostlivosť. Kabínový filter by sa mal meniť aspoň jedenkrát do roka, občas je nutné doplniť chladiace médium.
Jazdenky vo firemnej flotile. Na Slovensku ich má asi každá štvrtá spoločnosť, ale za európskym priemerom zaostávajú
Keďže klimatizácia je v letných mesiacoch v prevádzke oveľa častejšie ako po iné časti roka, mala by byť jej kontrola taktiež na programe dňa. Najčastejším problémom, ktorý stojí za nefunkčnosťou klimatizácie, je pritom únik chladiacej kvapaliny.