BRATISLAVA 21. decembra (WEBNOVINY) – Tentokrát porovnávame dve „ľudové“ autá, ktoré sa na prvý pohľad zdajú byť neporovnateľné. Obidve však majú pod kapotou 1,2-litrový benzínový motor, akurát že Peugeotu stačia tri valce a Hyundai je klasický štvorvalec.
Možno si myslíte, že vhodnejším titulkom tohto článku by mohlo byť aj: „O koľko je Peugeot 208 lepší ako Hyundai i20?“. Hneď na úvod však poviem, že víťazstvo nebolo vôbec také jednoznačné. Modernizovaný Hyundai i20 má tiež svoje kvality. Dokonca si ani nie som istý, či vôbec vyhral Peugeot. Poďme si vysvetliť prečo.
Interiér
Zatiaľ čo interiér Peugeotu je naozaj netradičný, úplne originálny, štýlový a po vizuálnej stránke veľmi zaujímavý, vo vnútri Hyundaia je to totálna nuda. Plasty, občas nejaká ta imitácia kovu, no v podstate nič len plasty a nudné tvary. Musím sa však zastať Kórejca. Dostali sme ho v strednej úrovni výbavy Comfort, pričom Peugeot mal najvyššiu výbavu Allure azda so všetkými možnými prvkami príplatkovej výbavy. Už zvonku to vyzeralo na vopred vyhratý boj v prospech Peugeotu a inak tomu nebolo ani po nasadnutí za volant.
Zatiaľ je to však stále iba o dizajne. Po praktickej stránke sú si tieto autá veľmi blízke. Vo vnútri je zhruba rovnaké množstvo priestoru. Aké? No…tak akurát. Priemerne vysokí ľudia sa nebudú tlačiť ani vzadu. Priestor, ktorý je na zadných sedadlách k dispozícii, je úplne adekvátny k danej triede áut.
Podobne veľké sú aj ich batožinové priestory. Do Peugeotu naložíte 285 litrov batožiny, do Hyundaia sa zmestí ešte o 10 litrov viac.
Motor
Keď by sme mali hodnotiť iba dizajn, či už interiéru alebo exteriéru, bolo by to 1:0 pre Peugeot. V oblasti vnútorného priestoru je to tak 1:1. Najväčší rozdiel je ale v pohonnej jednotke. Motory obidvoch áut majú objem 1,2 litra, no motor v Peugeote má iba tri valce. Disponuje výkonom 60 kW (82 k), zatiaľ čo štvorvalec v Hyundaii produkuje z rovnakého objemu 63 kW (85 k).
Nie len objem a výkon obidvoch motorom, ale aj ich spotreba paliva je veľmi podobná. S Peugeotom sa dá v meste jazdiť za šesť litrov. Hyundai je v meste skromnejší a stačí mu ešte o pol litra benzínu menej. Mimo mesta sa však karta obracia. Tam je úspornejší Peugeot.
Aj keď trojvalec v Peugeote točí pri rýchlosti 130 km/h takmer 4000 ot./min., spotreba paliva sa na diaľnici pohybuje okolo 6,5 l/100 km. Palubný počítač v Hyundaii nám za rovnakých podmienok ukázal 7,2 l/100 km. Otáčky motora pri najvyššom povolenom diaľničnom tempe boli o čosi nižšie – 3750 ot./min.
Aj na okreskách bol úspornejší Peugeot. Dokázal nám, že sa s ním dá jazdiť aj za 4,5 litra naturalu na každých 100 kilometrov, keď sa chce. Na displeji palubného počítača i20-tky svietilo po ukončení testu v mimomestskej prevádzke číslo 5,3.
Jazda
Motory sme porovnali na základe výkonu a spotreby. Ako sa však správajú pri jazde? Pocitovo je motor v Peugeote silnejší. Zrejme preto, že maximum krútiaceho momentu (118 Nm) vrcholí už pri 2750 ot./min. Ako výkon tak aj krútiaci moment štvorvalca v Hyundaii je o čosi vyšší, no na maximálny krútiaci moment 120 Nm treba v Hyundaii čakať až do 4000 ot./min.
Napriek tomu sú reakcie motora na stlačenie plynového pedálu v Hyundaii oveľa rýchlejšie. Povedal by som, že sú možno až príliš prehnané. S plynom preto treba narábať veľmi opatrne, ak nechcete, aby vám zakaždým vyleteli otáčky „do nebies“ úplne zbytočne. Trojvalec v Peugeote je presný opak. Reakcie na plyn sú takmer žiadne. Po presadnutí z Hyundaia stlačíte plyn a nič sa nedeje. Plynový pedál Peugeotu si skrátka vyžaduje drsnejšie zaobchádzanie.
Pre úplnosť dodám, že hovorím o reakciách nezaťaženého motora – rozjazdy, medziplyny. Pod zaťažením reaguje na plyn Peugeot o čosi lepšie.
Posed za volantom Peugeotu je novinkou v motoristickom svete. Ako som už uviedol v minulom teste Peugeotu 208, je to zaujímavé riešenie a dokonca je aj prekvapivo funkčné. Tým samozrejme nechcem povedať, že umiestniť prístrojový panel nad volant je lepšie, ako sa pozerať na prístroje cez otvor vo volante, ako je to vo všetkých ostatných autách. Iba hovorím, že sa s tým dá bez problémov žiť, čo som nečakal.
V Hyundaii sa sedí dosť vysoko a tak je v konečnom dôsledku poloha za volantom lepšia v Peugeote. Z Hyundaia som mal ale pocit, že je to o čosi komfortnejšie auto. Jeho podvozok je mäkší, tichší a pokojnejší. Peugeot 208 na nerovnostiach občas nervózne poskakuje.
Keď už sme pri tom komforte, musím podotknúť, že štvorvalec v Hyundaii je výrazne tichší ako trojvalec v Peugeote. Aj jeho chod je neporovnateľne kultivovanejší. Konštruktéri Peugeotu sa však veľmi dobre pohrali s odhlučnením, a tak to vo vnútri nie je veľmi cítiť. Stačí však, že sa postavíte vonku pred auto a hneď viete, že Peugeotu chýba jeden valec. Motor má svoj typický zvuk a štvorvalec v Hyundaii ľahko prekričí.
Resumé
Takže aby som to zhrnul – Peugeot vyzerá lepšie. Už keď nie lepšie, tak minimálne hodnotnejšie. Obidve autá sú rovnako priestranné. Trojvalec v Peugeote ťahá lepšie. Naozaj. So silnejším neprepĺňaným trojvalcom som sa ešte nestretol, no je o čosi hlučnejší ako štvorvalec v Hyundaii. So spotrebou je to také všelijaké – Hyundai je v meste skromnejší, Peugeot je zas úspornejší mimo mesta. Hyundai má lepší podvozok no posed za volantom v Peugeote sa mi zdá byť o čosi lepší.
Ako som spomínal na úvod, vybrať si v tomto prípade naozaj nie je jednoduché. Obzvlášť, keď zohľadníme cenu. Asi by som si vybral Peugeot, aj keď je drahší, pretože ten trojvalec je fakt dobrý a „dvestoosmička“ vyzerá podľa mňa viac k svetu. Za cenu Peugeotu s trojvalcovým motorom a dobrou výbavou však môžete mať Hyundai i20 s najvyššou výbavou a motorom 1.4i, ktorý má výkon 74 kW (100 k) a spolupracuje so šesťstupňovou prevodovkou.
Základná cena modelu – Peugeot 208 5 dv. 1.0 VTi Access: 9 990 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 208 5 dv. 1.2 VTi Allure: –
Registračná daň na testované auto: –
Základná cena modelu – Hyundai i20 5 dv. 1.2i Classic: 8 990 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai i20 5 dv. 1.2i Comfort: 9 990 €
Registračná daň na testované auto: –
Technické údaje:
Peugeot 208 1.2 VTi | Hyundai i20 1.2i | |
Motor | ||
Typ motora: | zážihový, radový | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 3 / 12 | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1199 | 1248 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 60 / 6000 | 63 / 6000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 118 / 2750 | 120,7 / 4000 |
Prevádzkové vlastnosti | ||
Maximálna rýchlosť (km/h): | 175 | 168 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 12,2 | 12,7 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 5,5 / 3,9 / 4,5 | 6,1 / 4,2 / 4,9 |
Rozmery a hmotnosti | ||
Batožinový priestor (l): | 285/1076 | 295 |
Objem nádrže (l): | 50 | 45 |
Prevádzková hmotnosť: | 1168 | 1045-1159 |
Rozmer pneumatík: | 195/55 R16 | 175/75 R14 |
Dĺžka (mm): | 3962 | 3995 |
Šírka (mm): | 1829 | 1710 |
Výška (mm): | 1460 | 1490 |
Rázvor (mm): | 2538 | 2528 |