Ak ročne najazdíte menej ako 15-tisíc kilometrov, mohli by ste ušetriť značnú sumu vzdaním sa svojho auta v prospech iných druhov dopravy.
Iné spôsoby dopravy
Takýto záver priniesla štúdia s názvom Globálny vplyv zdieľanej mobility, ktorá mapuje súčasný stav odvetvia a modeluje jeho potenciál do roku 2030. Vypracovala ju poradenská spoločnosť Oliver Wyman vďaka údajom platformy Bolt.
Štúdia uvádza, že za poslednú dekádu sa vzdialenosť najazdená osobnými autami znížila o 1 700 kilometrov ročne, no počet vozidiel registrovaných na domácnosť zostal rovnaký.
Jazdeniek na slovenskom trhu pribúda. Sú mladšie a drahšie, no majú aj o trochu viac „nabehaných“ kilometrov
Odborníci pritom vypočítali, že pre tých majiteľov áut, ktorí ročne najazdia menej ako 15-tisíc kilometrov, môžu byť iné spôsoby dopravy, ako napríklad digitálna taxislužba, zdieľanie kolobežiek a e-bicyklov či car-sharing, cenovo dostupnejšie ako vlastnenie auta.
Cenovo mimoriadne výhodný
Štúdia porovnala celkové náklady na vlastníctvo v cene na kilometer u prémiových, SUV a malých vozidiel, ktoré sa postupne znižujú, čím viac sa s vozidlom jazdí. Na opačnú misku váh položila ceny rôznych druhov služieb zdieľanej mobility.
„Výsledky sú viac než zaujímavé. Ako mimoriadne cenovo výhodný spôsob dopravy, ktorý je lacnejší ako všetky tri typy automobilov pri ročnom nájazde do 15-tisíc kilometrov, vyšiel car-sharing,“ uvádza Bolt.
Automobily značky Volkswagen patria medzi najpredávanejšie v EÚ, nasleduje Toyota a Renault
Aj zdieľané kolobežky a e-bicykle boli lacnejšie ako malé autá pri ročnom najazdení 5 000 kilometrov, zatiaľ čo dokonca aj najdrahšia služba zdieľanej mobility, digitálna taxislužba, vyšla lacnejšie ako prémiové auto pri ročnom najazdení do 12-tisíc kilometrov.
Kríza životných nákladov
Analýza sa uskutočnila v Nemecku, ale situácia je podľa Boltu veľmi podobná na všetkých európskych trhoch. Až tretina opýtaných majiteľov áut si pritom vie predstaviť, že v budúcnosti už auto vlastniť nebude, v prípade vekovej kategórie 18 až 34 rokov je to až 40 %.
Predaje nákladných áut i autobusov na Slovensku rastú, ich elektrické verzie však takmer nepribúdajú
„Nachádzame sa uprostred krízy životných nákladov: ceny pohonných hmôt prudko vzrástli a mnohí ľudia používajú svoje autá menej, pričom práve cena je pre väčšinu z nich rozhodujúca pri výbere spôsobu dopravy. Táto štúdia je dôkazom toho, že zdieľaná mobilita zotiera tieto finančné prekážky a je motiváciou pre milióny ďalších ľudí na odklon od vlastníctva súkromného auta,“ zhodnotil Country Manager pre kolobežky Bolt pre Českú a Slovenskú republiku Peter Mesarč.
Bolt je európska aplikácia, ktorá ponúka celý rad služieb mobility, vrátane taxi služby, zdieľaných áut a kolobežiek, či donášky jedla a potravín. Má 150 miliónov zákazníkov v 45 krajinách Európy a Afriky.