BRATISLAVA 9. mája (WEBNOVINY) – O novej „A-trojke“ sme sa prvýkrát zmienili v tomto článku, kedy na internet unikli prvé fotky. Bolo to ešte vo februári. Následne malo nové Audi A3 svetovú výstavnú premiéru na marcovom autosalóne v Ženeve. To už sme samozrejme vedeli o novej generácii tohto modelu viac. Ani z ďaleka to však nebolo toľko, čo vieme po exkurzii v Ingolstadte.
Ani neviem, kde začať. O novej „A-trojke“ nám experti z Audi rozprávali takmer celý deň. Každý o tom, na čo bol odborník. Ako by som to zhrnul? Po jednom dni strávenom v centrále Audi mám dojem, že nové Audi A3 je najlepšie auto v nižšej strednej triede. Pravdupovediac, keby som sa v autách nevyznal, tak si myslím, že nová „A-trojka“ je najlepšie auto na svete a modla strojných inžinierov. Pravda to samozrejme nie je. Veď už len samotné Audi má niekoľko lepších modelov, nehovoriac o iných značkách. Každému ale vyhovuje niečo iné, takže záleží od uhla pohľadu, no nová „A-trojka“ má k dokonalosti naozaj dosť blízko.
Jedna vec je ale istá. Nemecká nátura sa v Audi nezaprie. Pri vývoji novej generácie modelu A3 pristupoval každý z vývojových pracovníkov k svojmu zadaniu s maximálnou dôležitosťou a precíznosťou. Vďaka tomu vzniklo na konci vývojového procesu neuveriteľne premyslené auto, u ktorého nezostal jediný detail nepovšimnutý a neprekonzultovaný. Poďme si ale po častiach rozobrať, v čom všetkom je nová „A-trojka“ lepšia, ako jej predchodca.
Záleží na každom grame – Princíp ľahkej konštrukcie Audi ultra
Ľahká konštrukcia ultra nie je iba povinnou úlohou u Audi, skôr predstavuje postoj a spôsob myslenia – mnoho rokov patrí ku kľúčovým kompetenciám značky. Už v roku 1994 sa značka Audi stala priekopníkom vo využívaní hliníka pre konštrukciu karosérie: Audi A8 bolo prvou sériovo vyrábanou limuzínou s celohliníkovou karosériou, vytvorenou technológiou Audi Space Frame (ASF). V súčasnej modelovej ponuke sú karosérie modelov A8 a R8 vyrobené kompletne z hliníka s využitím princípu ASF, s jedinou výnimkou stredných stĺpikov karosérie veľkej limuzíny. V modelovom rade TT pripadajú na hliník približne dve tretiny karosérie, v modelovom rade A6 predstavuje podiel hliníka ako materiálu karosérie a podvozka 20 percent. V budúcnosti bude každý nový model Audi ľahší ako jeho predchodca.
Princíp ľahkej konštrukcie Audi ultra sa neobmedzuje iba na karosériu alebo špecifické montážne celky a diely – konštruktéri vždy posudzujú vozidlo ako celok a pri ich práci záleží na každom grame. Pri novom Audi A3 sa podarilo znížiť hmotnosť o 80 kg oproti predchádzajúcej generácii, čím sa už pri druhom modeli po A6 podarilo otočiť hmotnostnú špirálu naspäť.
Tento výsledok je veľmi cenný z dvoch dôvodov: kvôli kompaktnému formátu vozidla a pretože je spojený s komplexným zvýšením kvality vozidla. Nové Audi A3 je športovejšie, bezpečnejšie a lepšie vybavené ako model predchádzajúcej generácie.
Nová koncernová modulárna stavebnica s priečne uloženým motorom MQB a princíp ľahkej konštrukcie Audi ultra sa synergicky dopĺňajú. Nová modulárna stavebnica s priečne uloženým motorom obsahuje mnoho nových a ľahkých komponentov a okrem toho vďaka štandardizácii znižuje vývojové a výrobné náklady. To umožňuje značke so štyrmi kruhmi investovať do nových ľahkých konštrukčných technológií, materiálov a komponentov viac ako kedykoľvek predtým.
Karoséria
Konštruktéri karosérie u Audi majú bohaté skúsenosti, zahŕňajúce všetky relevantné materiály. Tento know-how sa neobmedzuje iba na určitý materiál, jeho motto znie: „Vhodný materiál na správnom mieste pre optimálnu funkciu“. Multimateriálová karoséria Audi A3 ho využíva v maximálnej miere.
Kabína posádky je vyrobená s využitím tvarovo vytvrdzovaných ocelí. Extrémny teplotný skok pri tvarovaní dielov lisovaním dodáva týmto oceliam neobyčajnú pevnosť; jednotlivé diely preto môžu byť konštruované s menšou hrúbkou stien, čím sa znižuje ich hmotnosť. Na tvarovo vytvrdzované ocele pripadá podiel 26 percent z materiálu karosérie. Používajú sa na prechode prednej časti karosérie do kabíny posádky, na predných a stredných stĺpikoch karosérie, na oblúku strechy, stredovom tuneli, bočných prahoch a paneloch podlahy. Spolu znižujú hmotnosť o 18 kg. Celkovo je kabína posádky ľahšia o 25 kg oproti predchádzajúcemu modelu.
Ocele vysokej a ultra vysokej pevnosti sa používajú v mnohých iných oblastiach karosérie ako napríklad na podlahe; niektoré diely karosérie sú vyrobené ako tzv. tailored blanks, čo sú plechy s premenlivou hrúbkou materiálu v rámci geometrie jedného dielu. Veľké povrchové panely v prednej časti karosérie sú vyrobené z hliníka – napríklad kapota motora a predné blatníky, ktoré sú o 7, resp. 2,2 kg ľahšie ako z oceľového plechu. Hliníkový profil za predným nárazníkom slúži ako absorbér energie nárazu; prináša úsporu 1,5 kg. Zníženie hmotnosti v oblasti prednej časti karosérie prispieva k lepšiemu rozloženiu hmotnosti na nápravy – čo vytvára športovejšie jazdné vlastnosti.
Použitie hliníkových dielov v konštrukcii karosérie a ich spojenie s oceľovými komponentmi predstavuje náročnú úlohu. To isté platí pre zváranie dielov z tvarovo vytvrdzovanej ocele, ktoré majú povrchovú antikoróznu úpravu hliníkovo-kremíkovou zliatinou. Tu Audi profituje zo svojho know-how v oblasti ľahkej stavby karosérií – v modeloch ako TT sú takéto technológie spájania rozličných materiálov prakticky overené už niekoľko rokov.
No karoséria Audi A3 exceluje aj v ďalších oblastiach. Poskytuje extrémne vysokú mieru ochrany posádky pri nehode, je veľmi pevná a akusticky komfortná. Zvukovo izolačné vrstevné predné sklo je prvkom štandardného vybavenia, napriek pridaniu izolačnej fólie nie je ťažšie ako predchádzajúce sklo. Na zníženie vnútorného hluku v kabíne nového Audi A3 sa používa aj mnoho ďalších konštrukčných opatrení, vrátane výplní blatníkov z akusticky izolačnej vlny – znižujúcich hmotnosť o 0,5 kg.
Motory a podvozok
Aj motory nového Audi A3 sú ľahšie. Napríklad štvorvalec 1.8 TFSI má hmotnosť tesne nad 140 kg a motor 1.4 TFSI má hmotnosť iba 107 kg – o 21 kg menej ako predchádzajúci motor. Najväčší podiel na úspore hmotnosti – 15 kg má hliníkový blok motora, no úspory hmotnosti sa dosiahli aj pri mnohých ďalších dieloch motora, ako napr. pri hliníkových piestoch a dutých ojničných čapoch.
Pri motore 1.8 TFSI použitie technológie tenkých stien bloku motora znižuje hmotnosť o 2,4 kg. Motor 2.0 TDI má vyvažovacie hriadele namontované priamo v bloku, čo vytvára úsporu hmotnosti 3,0 kg, modifikácia tlmičov výfuku priniesla ďalšiu úsporu 2,0 kg. Výfuková sústava je ľahšia pri všetkých motoroch.
V oblasti podvozka nový, jednodielny hliníkový pomocný rám a hliníkové otočné čapy prednej nápravy (podľa motora) znižujú hmotnosť o 6,0 kg. Príplatkové 18-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny nie sú ťažšie ako 17-palcové disky; sú vyrobené komplexnou technológiou prúdového tvarovania. Pri tomto výrobnom procese sa ráfik otáča okolo valca pri veľkom tlaku a vysokej teplote. Tým sa vytvaruje celý disk v jednom výrobnom kroku, ktorý zvyšuje pevnosť materiálu, čo umožňuje použiť tenšie steny materiálu – každý disk je o 0,8 kg ľahší a pritom pevnejší.
Významnú rolu pri znižovaní spotreby hrajú aj komponenty z modulárnej stavebnice účinnosti Audi. Štandardný systém štart-stop využíva novú, výkonnejšiu akumulátorovú batériu s technológiou separátorov zo sklených vlákien a prispieva k úspore paliva do 0,3 litra na 100 km. Inovatívny systém tepelného manažmentu zabezpečuje skrátenie doby zohrievania motora na prevádzkovú teplotu po studenom štarte – čím sa skracuje fáza zvýšených trecích odporov vyvolaných viskozitou studeného oleja. Interiér vozidla sa rýchlejšie zohreje vďaka skráteniu fázy nábehu kúrenia.
Všetky motory majú v novom Audi A3 rovnakú montážnu polohu a orientáciu – čo je jeden z prvkov štandardizácie v rámci modulárnej stavebnice s priečne uloženým motorom. V predchádzajúcej generácii A3 boli niektoré benzínové motory namontované sklonené dopredu o 10 stupňov a ich výfuková strana bola pri chladiči, kým výfuková strana motorov TDI bola pri prepážke kabíny. V novej generácii A3 majú všetky benzínové motory výfukovú stranu vzadu a – rovnako ako motory TDI – sú sklonené o 12 stupňov dozadu.
Tento spôsob montáže a kompaktná konštrukcia nových benzínových motorov skrátili montážnu dĺžku približne o 50 mm oproti predchádzajúcej generácii A3. To umožnilo konštruktérom Audi posunúť prednú nápravu dopredu o 40 mm. O rovnakú hodnotu sa skrátil predný previs karosérie, z čoho profituje profituje deformačná charakteristika karosérie pri náraze, dizajn a rozloženie hmotnosti na nápravy.
Budúce motory
Audi bude postupne rozširovať ponuku motorov pre nový model A3. Neskôr v tomto roku pribudne mimoriadne úsporný motor 1.6 TDI s výkonom 77 kW (105 k), ktorý bude mať kombinovanú spotrebu paliva len 3,8 litra nafty na 100 km, čo predstavuje ekvivalent emisie CO2 iba 99 gramov na kilometer. Ponuka prvkov vybavenia na želanie pri tejto vysoko účinnej verzii nie je nijako obmedzená.
Program motorov ďalej doplnia výkonnejšie motory pre športový model S3 a ďalšie verzie, vrátane elektrického pohonu. Ďalším motorom, konštruovaným s dôrazom na vysoké environmentálne kvality je 1.4 TCNG. Zážihový štvorvalec s objemom 1,4 litra a výkonom 81 kW (110 k) bude poháňať plyn e-gas, palivo od Audi vyrobené z obnoviteľných zdrojov. Analýza celkovej energetickej bilancie tohto modelu well-to-wheel – od zdroja energie po kolesá vozidla – vykazuje emisie CO2 nižšie ako 30 gramov na kilometer.
Interiér
Princíp ľahkej konštrukcie Audi ultra zahŕňa aj spôsob práce konštruktérov, ktorí sa usilovali ušetriť každý zbytočný gram hmotnosti v interiéri nového Audi A3. Rekonštruované sedadlá prispeli k úspore hmotnosti 4,0 kg; ľahké plastové vložky nahrádzajú predtým používané oceľové pružiny v ráme zadného sedadla.
Nový layout elektronických riadiacich jednotiek eliminuje rozsah káblového zväzku, čím sa jeho hmotnosť znížila o 1,5 kg. Elektromotor ventilátora klimatizácie má menej cievok a celá klimatizačná sústava je o 4,0 kg ľahšia. Kryt čelného airbagu spolujazdca je vyrobený z plastu a rámik monitora systému MMI je z horčíka. Tieto dva komponenty spolu prispievajú k úspore hmotnosti 640 gramov. V predchádzajúcej generácii modelu A3 boli panely čalúnenia interiéru pripevnené oceľovými skrutkami; v novom Audi A3 sa na tento účel používajú plastové rozpínacie nity – úspora hmotnosti predstavuje 4 gramy na každý upevňovací bod. Keď ide o princíp ľahkej konštrukcie Audi ultra, rozhoduje každý gram.
Audi connect
Vodičovi Audi connect s autotelefónom prináša online špecificky spracované informácie ako napríklad správy o počasí alebo dopravné informácie. Pomocou myAudi si vodič môže trasu pohodlne naplánovať doma na počítači, uložiť si ju v osobitnej časti stránky www.audi.de a odtiaľ si ju stiahnuť do vozidla pred jazdou. Trasa pre navigáciu sa môže zobrazovať na pozadí družicových snímok z Google Earth.
Zvlášť atraktívnu službu predstavujú dopravné informácie Audi Verkehrsinformation online. Táto služba prináša v reálnom čase informácie o hustote premávky na zvolenej trase. Ak je trasa zvolená vodičom voľná, zobrazuje sa zelenou farbou; pri hustej premávke je žltá, pri pomaly plynúcej premávke oranžová a pri dopravnej zápche červená. V poslednom prípade Audi Verkehrsinformation online pomenuje prekážku textom a navrhne obchádzkovú trasu, ktorá nevedie hneď do inej zápchy.
Systém Audi pracuje rýchlejšie, presnejšie a inteligentnejšie ako známe služby TMC a TMC pro; do zobrazovania zahŕňa aj mestá a okresné cesty. Bázu dát vytvárajú státisíce smartfónov a navigačných systémov vo vozidlách, ktoré svoju polohu v krátkych časových intervaloch hlásia prostredníctvom mobilnej telefónnej siete prevádzkovateľovi služby. Zo spracovaných dát sa vytvára diferencovaný obraz zaťaženia ciest. Služba Audi Verkehrsinformation online je aktívna vo veľkých európskych štátoch, ďalšie regióny budú nasledovať v krátkom čase.
Ďalšou službou Audi connect je vyhľadávanie zvláštnych cieľov pre navigáciu – bodov záujmu (POI) pomocou hlasového ovládania. Vodič A3 musí zvoliť iba svoje cieľové miesto a vysloviť príslušný pojem – napríklad meno známej reštaurácie. Hlasový povel sa transformuje na dátový paket a odošle do vyhľadávača Google.
V tomto prípade odpoveď, ktorá sa zobrazí na monitore navigačného systému, často obsahuje aj telefónne číslo reštaurácie a rozličné doplnkové informácie. Stačí stlačiť gombík a vodič si môže telefonicky rezervovať stôl. Vyhľadávanie POI hlasovým ovládaním je veľmi flexibilné: stačí aby vodič povedal slovo “kvety“ a zobrazí sa zoznam kvetinárstiev na trase jazdy.
Funkcia Google Maps Street View je pomôckou pre vizuálnu orientáciu. Poskytuje vodičovi v predstihu pohľad na cieľ panoramatickými obrazmi v okruhu 360 stupňov. Google Maps Street View úzko spolupracuje s navigáciou na báze snímok Google Earth – keď sa celkový obraz zväčší transfokáciou na mierku 30 metrov, ako posledný krok sa zobrazí Street View.
Ďalšou funkciou v Audi A3 je aplikácia pre smartfóny Audi music stream. Pomocou tejto funkcie a technológie UPNP (Universal Plug and Play) používateľ môže prijímať vyše 3.000 internetových rozhlasových staníc. Do mobilného telefónu si môže uložiť svojich favoritov a prehrávať ich cez systém MMI navigation plus a reproduktory audiosystému vozidla.
Ďalšiu novú službou Audi connect na báze aplikácií pre mobilný telefón, ktorá je k dispozícii v Audi A3, si vodič môže individualizovať na mobilnom telefóne alebo osobnom počítači podľa svojich potrieb. Správy online umožňujú používateľovi zvoliť si preferovaný zdroj informácií (RSS feeds) na myAudi.de. Počas jazdy sa správy reprodukujú syntetickým hlasom, po zastavení vozidla sa zobrazia aj v textovej podobe na monitore MMI.
Audi connect integruje aj služby sociálnych sietí Facebook a Twitter spôsobom optimalizovaným pre používanie v automobile. Okrem funkcie hlasového čítania textu A3 poskytuje aj praktickú funkciu zdieľania polohy: pripravené zložky textu sa kombinujú s ďalšími dátami ako napríklad momentálna poloha na informácie o mieste na ktorom sa osoba nachádza. Súčasne služba Facebook môže pomôcť nájsť priateľov, ktorí oznámili dáta svojej polohy – čo môže byť praktické napríklad ak cestujúca skupina na dovolenke stratí kontakt s niektorým členom.
Služba Audi connect City Events poskytuje informácie o podujatiach, koncertoch a ďalších aktivitách v cieli cesty alebo okolí trasy – aj tu sa dá využiť funkcia hlasového čítania informácií. Audi connect poskytuje aj informácie o letovom poriadku lietadiel a cestovnom poriadku vlakov, vodič si môže pohodlne vyvolať časy odletov a odjazdov, čísla nástupíšť a získať informácie o meškaniach. Čísla letov sa dajú zadať priamo do vyhľadávača a informácie sa môžu zobraziť na monitore alebo reprodukovať hlasom. Služba asistencie pre tankovanie zobrazí zoznam najlepších čerpacích staníc v cieli cesty alebo na trase; táto funkcia pri vyhľadávaní zohľadňuje aj požadovaný druh paliva.
Audi robí veľké pokroky vo vývoji zosieťovania svojich vozidiel. Nové technológie ako napr. kontinuálne využívanie médií robia z automobilov so štyrmi kruhmi zvlášť atraktívne prostredie. Audi intenzívne rozvíja svoje kapacity v oblasti informačných technológií. Zo strednodobého horizontu sa značka sústreďuje na komunikáciu Car-to-X, t.j. výmenu informácií s inými vozidlami a dopravnou infraštruktúrou. To poskytne nové možnosti pre zvýšenie bezpečnosti, komfortu a ekonomiky jazdy.
Príplatkový autotelefón Bluetooth, ktorý sa dá do A3 objednať pod označením “Audi connect s autotelefónom” umožňuje mobilné pripojenie na internet prostredníctvom modulu UMTS, ktorý je integrovaný v systéme MMI navigation plus. Autotelefón využívajúci Bluetooth sa dá ovládať pomocou terminálu MMI, multifunkčného volantu alebo hlasového ovládania. Telefonický a dátový signál sa prenášajú cez anténu na streche vozidla. Pre pripojenie na internet stačí aby vodič zasunul SIM kartu pre dátové služby do čítačky. Alternatívne môže vodič využiť svoj mobilný telefón ak podporuje SIM access profile.
Hotspot WLAN, ktorý je integrálnou súčasťou systému, umožňuje spolujazdcom vpredu a vzadu pripojiť až 8 mobilných koncových zariadení k systému vozidla – od telefónov iPhone po laptopy. Počas jazdy môžu neobmedzene využívať email a surfovať po internete – prenášané dáta sú kódované v štandarde WPA2.
Na pohodlný prístup k novým službám Audi connect si môžu majitelia A3 vybrať zo širokej škály systémov infotainmentu – ktorej vrchol predstavuje navigačný systém MMI navigation plus. Tento systém high-end je aj vizuálne veľmi atraktívny vďaka plochému, elektricky vysúvanému monitoru s uhlopriečkou 7 palcov (17,8 cm) a novej koncepcii ovládania, pri ktorej je dotyková plôška MMI po prvý raz integrovaná do hornej plochy kombinovaného ovládača.
Na ovládanie systému slúži vylepšený terminál MMI. Jeho centrálnym komponentom je kombinovaný otočný ovládač, ktorý má na svojom povrchu plôšku citlivú na dotyk – touchpad MMI touch. Otočný ovládač sa pohybuje veľmi precízne a pre uľahčenie manipulácie v tme má prstencovú obrubu osvetlenú diódou LED s vodičom svetla.
MMI touch rozoznáva rukou písané znaky. Vodič na plôšku píše prstom písmená alebo číslice pri zadávaní cieľa pre navigáciu alebo telefónneho čísla – čo je rýchla, bezpečná a intuitívna metóda. Systém poskytuje akustickú spätnú väzbu opakovaním každého napísaného znaku. MMI touch je zvlášť zaujímavý pre ázijských zákazníkov, pretože dokáže rozoznať vyše 10 000 znakov ich jazykov.
Asistenčné systémy
Audi modelovým radom A3 vytvára nové štandardy v oblasti asistenčných systémov zavedením technológií z luxusnej triedy do kompaktného segmentu premium. V novom Audi A3 je k dispozícii jeden štandardný systém a niekoľko systémov dodávaných na želanie.
Štandardným prvkom vybavenia je informačný systém vodiča s funkciou odporúčania prestávky v jazde. Tento systém na základe rozličných informácií monitoruje stupeň pozornosti vodiča a ak zistí, že je unavený, odporúča mu urobiť prestávku v jazde správou na displeji v združenom prístroji. Súčasne zaznie zvukový signál, upozorňujúci vodiča. Systém je aktívny pri rýchlosti jazdy nad 65 km/h a dá sa kedykoľvek deaktivovať – rovnako ako všetky ostatné asistenčné systémy Audi.
Z asistenčných systémov dodávaných na želanie v novom Audi A3 je najkomplexnejší tempomat adaptive cruise control (ACC). Tento radarový systém udržiava nastavený odstup od vozidla jazdiaceho vpredu v tom istom jazdnom pruhu automatickým zrýchľovaním a pribrzďovaním vozidla v rámci určitých funkčných limitov v rozpätí rýchlosti od 30 do 150 km/h. Vodič môže nastaviť odstup a dynamiku regulácie v štyroch stupňoch. Ak je vozidlo vybavené kompletom asistenčných systémov, regulačný rozsah ACC sa rozšíri do rýchlosti
200 km/h.
V kombinácii s prevodovkou S tronic má ACC navyše funkciu stop & go. Táto funkcia umožňuje brzdenie až do úplného zastavenia ak zastaví vozidlo idúce vpredu a opätovný automatický rozjazd ak zastavenie netrvalo dlhšie ako 3 sekundy.
Bezpečnostný systém pre sense front, ktorý využíva radarovú senzoriku tempomatu ACC, vyhodnocuje kritické spôsoby priblíženia k iným vozidlám idúcim vpredu v rámci funkčných hraníc systému. V prípade rizika kolízie systém upozorní vodiča na nebezpečenstvo krátkym prudkým výstražným pribrzdením. Ak vodič zasiahne a začne brzdiť, systém podporuje intenzívne brzdenie aby sa predišlo kolízii. Ak vodič nereaguje na výstrahu, systém automaticky začne brzdiť menšou intenzitou aby sa znížila nárazová rýchlosť vozidla.
Pri rýchlosti pod 30 km/h systém pre sense front v núdzovej situácii automaticky zabrzdí nové Audi A3 takmer maximálnou intenzitou. Tým sa výrazne znižuje nárazová rýchlosť vozidla a tým aj následky nehody; v mnohých prípadoch systém dokáže zabrániť kolízii.
Ďalším prvkom vybavenia na želanie high-tech je bezpečnostný systém Audi pre sense basic. Ak na základe informácií senzorov elektronického stabilizačného systému ESC zistí nestabilnú jazdnú situáciu, napne bezpečnostné pásy na predných sedadlách reverzibilnými elektrickými napínačmi. Podľa situácie sa pásy napnú čiastočne alebo úplne, súčasne systém automaticky zavrie bočné okná strešné okno (ak je ním vozidlo vybavené). Ak nebezpečná situácia pominie bez následkov, elektrické napínače opäť povolia bezpečnostné pásy na normálnu úroveň.
Ak dôjde ku kolízii, vodiča podporuje brzdový asistenčný systém proti sekundárnym kolíziám: automatickým brzdením vozidla redukuje nebezpečenstvo pokračujúceho šmyku a sekundárnej kolízie v druhej fáze nehody.
Posádku Audi A3 chráni aj komplex záchytných systémov, tvorený okrem bezpečnostných pásov aj sústavou 7 airbagov, vrátane airbagu na ochranu kolien vodiča. Po nehode sa automaticky aktivujú výstražné svetlá a zapne sa vnútorné osvetlenie kabíny.
Príplatkový systém Audi side assist podporuje vodiča pri zmene jazdného pruhu. Od rýchlosti jazdy 30 km/h, radarové senzory na zadnej časti karosérie monitorujú premávku za Audi A3. Ak sa v mŕtvom uhle spätného zrkadla pohybuje iné vozidlo alebo sa rýchlo približuje zozadu, rozsvieti sa žltá výstražná dióda LED v kryte príslušného vonkajšieho spätného zrkadla. Ak vodič ďalej necháva zapnutá smerové svetlo pre zmenu jazdného pruhu, jas výstražnej LED sa zintenzívni a začne blikať vysokou frekvenciou – čo predstavuje veľmi efektívny výstražný signál.
Systém Audi active lane assist začína byť aktívny od rýchlosti 65 km/h. Pomocou miniatúrnej kamery vo vnútornom spätnom zrkadle monitoruje čiary vodorovného dopravného značenia jazdných pruhov. Ak sa Audi A3 priblíži k niektorej čiare bez zapnutých smerových svetiel, systém pomôže vodičovi vrátiť vozidlo do pôvodného smeru drobnou korekciou prostredníctvom elektromechanického posilňovača riadenia. Vodič môže pomocou systému MMI nastaviť predstih intervencie.
Ak vodič zvolí “neskoro,” systém intervenuje bezprostredne pred prejazdom rozoznanej čiary vodorovného dopravného značenia. Táto funkcia pomáha zabrániť neúmyselnému vybočeniu z jazdného pruhu v dôsledku nepozornosti vodiča. Ak vodič zvolí predstih intervencie “skoro,” Audi active lane assist kontinuálne asistuje jemnými korektúrami volantu a automaticky udržiava vozidlo v strede jazdného pruhu. Asistenčný systém novej generácie tak dokáže vodičovi poskytovať nepretržitú podporu, čím zvyšuje komfort jazdy.
Ďalším systémom využívajúcim video kameru systém Audi active lane assist je rozoznávanie dopravných značiek. Zobrazuje dopravné značky obmedzujúce rýchlosť a ďalšie zákazové značky na displeji informačného systému vodiča.
Audi ponúka niekoľko systémov uľahčujúcich parkovanie – na ich vrchole je parkovací automat. Preberá ovládanie riadenia pri parkovaní do medzery medzi vozidlami v pozdĺžnom alebo priečnom smere; ak je to potrebné, môže vmanévrovať vozidlo na parkovacie miesto aj v niekoľkých krokoch striedavým pohybom dopredu a dozadu. Vodič musí iba pridávať plyn a brzdiť. Parkovací automat využíva na monitorovanie priestoru okolo vozidla 12 ultrazvukových senzorov. Na želanie sa dá parkovací asistent doplniť cúvacou kamerou.
Kvalita Audi nepozná kompromisy
Zamestnanci Audi z oddelenia kontroly kvality pomáhajú dosahovať jej ciele. Výrazný podiel vysokej kvality nového modelu A3 má základ už vo fáze vývoja vozidla. Presné tolerancie pri výrobe karosérie, precízne diely vnútorného vybavenia, vizuálna koordinácia všetkých chrómovaných a farebných dielov, ako aj analýza chemických vlastností použitých materiálov – všetky tieto oblasti patria ku kľúčovým kompetenciám oddelenia kontroly kvality Audi Quality Assurance.
Pri praktických jazdných skúškach prototypy absolvujú milióny kilometrov v rozličných podmienkach. Keď je určitý vývojový projekt ukončený, oddelenie kontroly kvality vypracuje smernice kvality pre výrobu a pokračuje dôkladnou kontrolou kvality vozidiel v procese výroby.