Základná myšlienka i základné stavebné kamene zostávajú rovnaké. Benzínový prepĺňaný trojvalec s objemom 1,5 litra nemá žiadne fyzické spojenie s prednými hnanými kolesami. Je spojený s generátorom, ktorý z jeho sily vytvára elektrickú energiu a tú posiela buď priamo na trakčný elektromotor, alebo do zásoby do 2,1 kWh batérie. Výsledkom je jazda bez prerušenia radením s okamžitou odozvou na stlačenie plynu a dynamikou elektromotora, avšak bez nutnosti nabíjať.
Podstata rovnaká, vylepšené schopnosti
Úlohou pre konštruktérov Nissanu bolo dostať spaľovací motor na čo najvyššiu termálnu účinnosť tak, aby mal motor nielenže nízke emisie, ale zároveň aby dokázal ponúknuť dostatok síl pre elektromotor. Inžinieri sa zároveň museli popasovať s nevýhodami, ktoré takéto riešenie bez “poistky” v podobe spojky medzi spaľovacím motorom a kolesami a bez istoty v podobe veľkej trakčnej batérie prináša.

Nissan Leaf bol prvý a stal sa najúspešnejším. Z hatchbacku sa stáva crossover - FOTO
Tým je náročnejšie fungovanie pre spaľovací motor, ktorý musí byť dosť silný, aby dokázal vytvoriť dosť energie pre elektromotor v plnom zaťažení. Jasné, nie je na to sám, no aj pre druhý člen tejto rovnice je to náročná úloha – aj batéria musí mať dostatočný výstupný výkon pri relatívne malej kapacite.

LION CAR je Autopredajca roka 2024 v Banskobystrickom kraji! Ako sa z malej firmy stal regionálny líder?
Už od začiatku využívania daného riešenia v bežných podmienkach bolo zrejmé, že tieto úlohy Nissan dokázal splniť celkom ľahko. Popri tom však akosi opomenul na negatíva náročnejšej práce pre spaľovací motor – vyššia spotreba a vyššie emisie hluku. Práve v tejto užívateľsky kľúčovej oblasti by mal byť nový systém nápomocný.
Tichší v širšom spektre situácií
Základnou zmenou v porovnaní s predchádzajúcou generáciou systému je integrácia komponentov do jedného balíka. To šetrí miesto, no tiež poukazuje na pokrok, keď rovnaké alebo lepšie výsledky dosahujú komponenty, ktoré zaberajú menej miesta. Pohonná jednotka systémo e-Power je modulárna označená ako 5v1. Integruje do jedného balenia motor, generátor, menič, reduktor a prevodový mechanizmus.

Nové autá od Audi hnevajú zákazníkov najviac. Značka dostala v štúdii nepríjemné vysvedčenie – FOTO
Výstupný maximálný výkon motora zostáva na rovnakej úrovni 140 kW. Zmeny sa dotkli vylepšenia termálnej účinnosti smerom k nižším otáčkam. Koncepca spaľovania zvaná STARC stabilizuje spaľovanie vo valcoch a umožňuje motoru pracovať tichšie. Motor má nové väčšie turbodúchadlo a úpravou prešiel prevod, čo umožnilo zníženie otáčok o 200 ot/min pri jazde po diaľnici – to opäť znižuje hluk. Hlučnosť v kabíne je podľa Nissanu v novom Qashqai nižšia o 5,6 dB, čo už postrehne každý.
Nový olej, nový servisný interval
Nissan sa vďaka úpravám mohol zbaviť komplikovaného systému variabilného kompresného pomeru, ktorý daný motor používal doteraz. K zvýšeniu účinnosti prostredníctvom zníženia strát trením prispieva aj redší olej 0W16. Nissan tiež predĺžil servisné intervaly z 15 na 20-tisíc km.
Výsledkom úprav pohonnej sústavy a spaľovacieho motora je 16% úspora spotreby paliva v reálnych podmienkach a o 14% nižšia spotreba paliva na diaľnici. Emisie CO2 klesli zo 116 g/km na 102 g/km – to je úspora na úrovni 12%. Úprava hardvéru i softvéru zároveň umožnila zvýšenie celkového výkonu. V režime Sport Qasqai ponúkne dodatočných 10 kW v porovnaní so súčasnou verziou.
Qashqai so systémom e-Power novej generácie od septembra 2025
Novú generáciu pohonu e-Power nasadí Nissan do modernizovaného modelu Qashqai od septembra tohto roka. Qashqai e-Power tak okrem nového systému pohonu získa vylepšené funkcie konektivity vrátane noviniek ako hlasové ovládanie cez Google asistenta, nové apky cez Google Play i vylepšené funkcie asistencie vodičovi zvané ProPilot.