Výraznou bariérou prechodu na elektromobilitu je nákupná cena samotných elektromobilov. V súčasnosti sú vo všetkých triedach batériové elektrické automobily drahšie ako vozidlá na spaľovací pohon.
Ako na základe údajov výrobcov na slovenskom trhu uvádza Inštitút environmentálnej politiky (IEP), v nižšej a strednej triede boli elektromobily v roku 2022 drahšie v priemere o 65 až 80 %, vo vyššej triede boli rozdiely približne 13 až 23 %.
Prísnejšie emisné normy
Od roku 2030 by však mali byť plne elektrické autá lacnejšie ako vozidlá na spaľovací pohon. Dôvodom je podľa inštitútu najmä očakávaný pokles cien batérií.
Aké sú preferencie Slovákov pri výbere vozidla podľa typu paliva?
Tiež sa z dôvodu avizovaného zavedenia prísnejších emisných noriem a požiadaviek na znižovanie priemerných emisií skleníkových plynov zo strany Európskej únie predpokladá mierny nárast cien automobilov so spaľovacím pohonom.
Investícia do budúcna
Celkové náklady vlastníctva plne elektrického auta sú dnes v priemere mierne vyššie ako v prípade áut so spaľovacím pohonom, v budúcnosti sa však pravdepodobne výrazne znížia.
„Elektromobil kúpený v roku 2023 bude v priemere počas svojej životnosti slovenské domácnosti stáť o približne 1 500 eur viac, už v roku 2025 však takouto kúpou ušetria približne 7 500 eur,“ konštatuje IEP.
Na slovenských cestách do roku 2035 pribudne pol milióna osobných áut
Inštitút environmentálnej politiky je nezávislý analytický útvar pri Ministerstve životného prostredia SR. Jeho poslaním je poskytovať analýzy a prognózy v oblasti životného prostredia pre slovenskú vládu a verejnosť.