Najčastejším podvodom pri predaji áut je zatajovanie havárií. Na ktoré značky si dať pozor?

Niektoré vozidlá mali dokonca evidovaných aj viac škodových udalostí.
Havária, nehoda, auto, búrané auto
Foto: Ilustračné, www.gettyimages.com

Viac ako polovica ojazdených vozidiel, ktoré si Slováci preverili, bolo v minulosti poškodených. Najčastejším a spravidla aj najvýnosnejším podvodom pri predaji týchto áut je podľa spoločnosti zatajovanie havárií.

Niektoré vozidlá pritom mali evidovaných aj viac škodových udalostí. „Zo všetkých preverených áut bolo v uplynulom mesiaci 55 percent po havárii. To je viac ako každé druhé. Nezriedka evidujeme u vozidiel aj viac škodných udalostí,“ uviedol riaditeľ spoločnosti Cebia, ktorá sa zaoberá overovaním histórie ojazdených vozidiel, Martin Pajer.

Rebríček vedie Kia

Zverejnený rebríček značiek, pri ktorých klienti v júni najčastejšie odhalili v minulosti poškodenie, vedie Kia s podielom 64,80 percent. Nasledujú Mercedes-Benz (64,15 %), BMW (63,33 %), Citroën (62,96 %) a Honda (60,34 %). Druhú päťku tvorili Hyundai (59,06 %), Audi (56,83 %), Škoda (56,63 %), Suzuki (56 %) a Toyota (55,78 %).

Podľa Cebie má na vysoký podiel nehôd vplyv aj to, ktoré značky si ľudia častejšie preverujú. „Luxusné a prémiové autá sa preverujú častejšie ako menšie a lacnejšie vozidlá. Je to logické, pretože v prípade zlého nákupu býva finančná strata väčšia,“ vysvetlil Pajer. Zároveň dodal, že „havarované vozidlá sa ľudia chcú zbaviť častejšie ako tie, ktoré sú v perfektnom stave.“

Oplatí sa preveriť vozidlá každej značky

Pajer tiež varoval pred podceňovaním preverenia histórie auta. „Z údajov jasne vyplýva, že sa oplatí preveriť vozidlá každej značky. Spoliehať sa na to, že niektoré menej havarujú a pravdepodobnosť nehody je menšia, sa nemusí vyplatiť,“ zdôraznil.

Záujemcovia sa prostredníctvom online preverovania môžu dozvedieť nielen o škodách, ale aj o najazdených kilometroch, roku výroby, registráciách, pôvode vozidla, používaní ako taxi, leasingovom financovaní či prípadnom odcudzení. Často sú k dispozícii aj fotografie poškodení. Okrem zákazníkov tieto informácie využíva aj polícia či súdni znalci.

Viac k osobe: Martin Pajer
Firmy a inštitúcie: Cebia