BRATISLAVA 27. novembra (WEBNOVINY) – Aj keď korene švédskej spoločnosti Volvo siahajú až do roku 1915, Volvo je evidované ako výrobca automobilov až od 14-teho apríla roku 1927, kedy továreň v Hisingene opustil prvý automobil značky Volvo. Spoločnosť Volvo totiž začala svoj život ako „automobilové oddelenie“ firmy SKF, ktorá sa zaoberala výrobou guličkových ložísk. Za zakladateľov Volva by sa teda dali považovať Gustav Larson a Assar Gabrielsson, ktorí v roku 1924 ako zamestnanci spoločnosti SKF začali s konštrukciou „švédskeho“ auta. Ich zámerom bolo vyrábať také autá, ktoré by dokázali vydržať tuhé švédske zimy a jazdiť po nie práve najkvalitnejších cestách. Prvým modelom bolo Volvo ÖV 4 a vzniklo z neho 996 kusov.
Volvo však ani zďaleka nezostalo pri výrobe iba osobných automobilov. Hneď v januári roku 1928 bol predstavený prvý nákladný automobil. Oddelenie Volvo Penta, ktoré za zaoberá výrobou lodných motorov je takmer také staré, ako výroba nákladných vozidiel. Prvý autobus značky Volvo bol predstavený v roku 1934 a s výrobou leteckých motorov začalo Volvo v priebehu štyridsiatich rokov minulého storočia. Dnes má táto spoločnosť množstvo divízií, veľmi známe sú napríklad aj stavebné stroje značky Volvo, no poďme sa už venovať automobilovej histórii tejto švédskej spoločnosti a aspoň niektorým zo zaujímavých exponátov, ktoré čakajú na návštevníkov múzea v Göteborgu.
Medzi najznámejšie modely automobilky Volvo patrí určite aj model P121/122 z roku 1956. Známy je aj pod menom „Amazon“. Tento názov však mohlo Volvo používať iba vo Švédsku, pretože ho už používal nemecký výrobca mopedov. Auto sa začalo vyrábať ako štvordverový sedan, no neskôr prišlo kombi aj dvojdverová verzia. Na pohon slúžil 1,6 litrový štvorvalec s rozvodom OHV, ktorý produkoval 85 koní. Spriahnutý bol s trojstupňovou prevodovkou. Výroba bola ukončená v roku 1970, pričom vzniklo až 594 126 kusov tohto modelu.
Veľmi vzácne Volvo P1900 z roku 1954 je prvým športovým autom tejto švédskej automobilky. Ide o jediné Volvo v histórii značky, ktoré malo laminátovú karosériu. Ako základ poslúžil trúbkový rám. Auto poháňal 1,4 litrový štvorvalec s rozvodom OHV a objemom 1,4 litra, ktorý dosahoval výkon 70 koní pri 5500 ot./min. Prevodovka bola iba trojstupňová, no aj tak Volvo P1900 dosahovalo maximálnu rýchlosť 175 km/h. Auto sa vyrábalo iba štyri roky a vzniklo z neho iba 67 kusov. Dodnes mnohé existujú a sú vo vlastníctve súkromných zberateľov.
Pozeráte sa na druhý pokus automobilky Volvo o vytvorenie obľúbeného športového auta. Tentokrát sa to už podarilo. Auto na obrázku je jeden z troch prototypov modelu P1800, ktoré boli v roku 1958 postavené v Taliansku. Sériová výroba tohto modelu začala v roku 1961 v továrni spoločnosti Jensen Motors v Anglicku. V roku 1963 bola výroba presunutá do Švédska.
Dovolím si tvrdiť, že Volvo P1800 je doteraz najkrajším modelom v histórii tejto automobilky. Poháňal ho dvojlitrový štvorvalec s rozvodom OHV, ktorý produkoval výkon 118 koní. Spriahnutý bol so štvorstupňovou prevodovkou. Neskoršie verzie so vstrekovaním paliva dosahovali výkon 130 koní. Medzi rokmi 1961 až 1972 bolo vyrobených 39 385 kusov tohto vozidla.
Koncom 60-tych rokov 20-teho storočia potrebovalo Volvo P1800 modernizáciu. A tak v roku 1971 prišlo Volvo P1800 ES. Predĺžená zadná časť spravila z Volva P1800 asi prvé športové kombi na svete. Do roku 1973 bolo vyrobených 8 077 kusov.
V roku 1968 Volvo po desaťročnej prestávke predstavilo auto so šesťvalcovým motorom. Išlo o model 164, ktorý mal pod kapotou trojlitrový radový šesťvalec. Pokiaľ bol vybavený karburátormi, dosahoval výkon 145 koní. Verzia so vstrekovaním disponovala výkonom až 175 koní. Motor mohol byť kombinovaný so štvorstupňovou manuálnou, alebo trojstupňovou automatickou prevodovkou. Vzniklo približne 153 200 kusov tohto modelu.
V roku 1966 bolo predstavené Volvo 144. Na svoju dobu to bolo veľmi moderné auto v oblasti bezpečnosti. Bolo vybavené napríklad trojkanálovou brzdovou sústavou s kotúčovými brzdami na všetkých štyroch kolesách. Tak isto malo deformovateľný stĺpik riadenia. Na výber bol 1,8 litrový, alebo dvojlitrový štvorvalec. Najslabšia verzia mala 85 koní a tá najsilnejšia 115. K dispozícii bola štvorstupňová manuálna, alebo trojstupňová automatická prevodovka. Medzi rokmi 1966 až 1974 vzniklo 1 145 000 kusov tohto modelu.
Druhá generácia modelu 144 bola predstavená v roku 1974. Kvôli americkým predpisom bola vybavená väčšími nárazníkmi, ktoré mali odolávať kolíziám pri malých rýchlostiach počas parkovania, alebo v zápchach. Volvo 144 bolo prvým modelom automobilky, ktoré bolo vybavené doplnkami ako vyhrievané sedadlá, stierače na predných svetlometoch, alebo hlásenie o vyhorení žiarovky.
Volvo 480 je veľmi netradičné štvorsedadlové športové kupé. V roku 1986 bolo predstavené na ženevskom autosalóne. Bolo prvým modelom automobilky s motorom uloženým vpredu naprieč a pohonom predných kolies. Auto malo kotúčové brzdy na všetkých štyroch kolesách a na výber bola päťstupňová manuálna, alebo automatická prevodovka. Najsilnejšiu verziu poháňal 1,8 litrový štvorvalec preplňovaný turbodúchadlom, ktorý produkoval 120 koní. Do roku 1995 bolo vyrobených 80 500 kusov tohto modelu.
Veľmi nezvyčajným modelom s kontroverzným dizajnom je Volvo 262 C. Jeho karoséria je pritom dielom slávneho Bertoneho. Predstavené bolo v roku 1977 a do roku 1981 vzniklo iba 6 622 kusov. Keďže bolo určený pre americký trh, jeho prioritou bol komfort. Trojstupňová automatická prevodovka sekundovala vidlicovému šesťvalcu s objemom 2,7 litra a rozvodom OHC. Motor dosahoval výkon iba 125 koní. Neskôr prišiel 2,9 litrový motor s výkonom 155 koní.
„Staré známe“ Volvo 760 bolo predstavené v roku 1982. Pre Volvo znamenalo radikálnu zmenu v oblasti dizajnu. Bolo technicky veľmi vyspelé, dobre vybavené a konštruované bolo s dôrazom na komfort a bezpečnosť. Predstavilo sa s 2,8 litrový vidlicovým šesťvalcom, ktorý produkoval 156 koní a bol kombinovaný s automatickou prevodovkou. O dva roky neskôr pribudol štvorvalcový model preplňovaný turbodúchadlom s označením 740. Dosahoval výkon 182 koní. Neskôr bola k dispozícii aj štvorstupňová manuálna prevodovka. Vzniklo približne 1 240 000 kusov.
Volvo 780 je kupé odvodené z modelu 760. Jeho dizajn je dielom Bertoneho a predstavené bolo v roku 1985 na autosalóne v Ženeve. Bolo určené prevažne na export do USA a Japonska. Vyrábalo sa v Taliansku u Bertoneho a vzniklo iba 8 500 kusov. Výroba bola ukončená v roku 1990. Motory a techniku zdieľalo s modelom 760.
Tento prototyp z roku 1953 má prezývku „Philip“ a jeho dizajn je evidentne ovplyvnený americkými autami. Podobnosť pokračuje aj pod kapotou. Poháňa ho totiž vidlicový osemvalec s objemom 3,6 litra. Dosahoval však výkon iba 120 koní pri 4 300 or./min. Kombinovaný bol samozrejme s automatickou prevodovkou. Existuje iba tento jediný ručne vyrobený kus.
Ďalší prototyp s prezývkou „Rocket“ je dielom talianského dizajnového štúdia Frua. Vznikol v roku 1967, teda v časoch, kedy sa pracovalo na inovácii modelu P1800. Automobilka sa však rozhodla, že na takýto dizajn ešte nie je verejnosť pripravená a tak vznikol model P1800 ES, ako ho poznáme.
Toto je Volvo LCP 2000 z roku 1983. Skratka „LCP“ znamená „Light Component Project“. Tento prototyp bol teda zameraný na použitie ľahkých materiálov za účelom zníženia spotreby paliva. Poháňal ho veľmi netradičný agregát. Išlo o trojvalcový turbodiesel s priamym vstrekovaním, ktorý bol chladený olejom. Z objemu 1,4 litra produkoval 66 koní pri 4500 ot./min. Zázračný motor pritom dokázal jazdiť aj na rastlinný olej! Vozidlo na obrázku má označenie LCP4. Ide teda už o štvrtý projekt automobilky v rámci programu LCP. Toto konkrétne auto je do značnej miery postavené z hliníka, horčíka a laminátu. Zaujímavosťou sú tiež zadné sedadlá otočené proti smeru jazdy.
Tento prototyp z roku 1972 je známy pod skratkou VESC (Volvo Experimental Safety Car). Je do doslova bezpečnostné laboratórium Volva na kolesách. Na tomto vozidle sa testovali bezpečnostné prvky „budúcnosti“, ako napríklad ABS, airbagy, či teleskopické úchyty nárazníkov.
Zo širokej produkcie nákladných vozidiel značky Volvo spomenieme aspoň pompézne Volvo VN 780, ktoré je doslova stelesnením „amerického sna“. Nie len že poskytuje vodičovi maximálny komfort počas šoférovania, ale za prednými sedadlami je obytný priestor, ktorý dokáže poslúžiť ako obývačka, kuchyňa, kancelária, či spálňa. Tento priestor je dlhý 195 cm a dokáže sa v ňom postaviť aj človek s výškou presahujúcou dva metre.
Okrem iného Volvo vyrábalo dokonca aj motory pre tanky. Za zmienku stojí tento gigantický agregát. Ide o dvojtaktný vidlicový šesťvalec preplňovaný turbodúchadlom s objemom až 5,16 litra. Motor produkoval 300 koní a navyše spolupracoval s plynovou turbínou, ktorá disponovala výkonom 490 koní.
Množstvo ďalších fotografií z našej návštevy múzea automobilky Volvo si môžete pozrieť v priloženej fotogalérii.
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin