BRATISLAVA 10. októbra (WEBNOVINY) – Už je to 20 rokov, čo geniálny konštruktér Gordon Murray predstavil úzkej skupine prominentov v jednom z monackých klubov svoj najnovší výtvor – McLaren F1. Toto auto sa stalo najrýchlejším sériovým autom všetkých čias a vďaka zápisu v Guinessovej knihe rekordov ho poznal celý svet.
V súčasnosti má táto britská automobilka v ponuke iba jeden model – MP4-12C. Je to plnohodnotné športové auto, ktoré je priamym konkurentom Ferrari 458 Italia, no nie je to žiadny rekordér, ako bol kedysi model F1.
Konštruktéri McLarenu však momentálne usilovne pracujú na nástupcovi legendy s označením F1. Auto bude hotové zhruba za rok, bude mať označenie P1, no podľa slov zástupcov automobilky sa už v McLarene neženú za maximálnou rýchlosťou. Už je tu Bugatti Veyron, ktoré dokáže jazdiť rýchlosťou vyše 400 km/h, no málokde je na to priestor. Dokonca ani na väčšine okruhov sa nedá dosiahnuť takáto rýchlosť, pretože tam nie je dostatočne dlhá rovinka.
Nový McLaren P1 by malo byť rýchle auto, no excelovať by malo najmä v použiteľných rýchlostiach. V McLarene chcú, aby sa model P1 stal najrýchlejším a najpríjemnejším sériovým autom na okruhoch. A ako to chcú dosiahnuť?
Kokpit McLarenu P1 je tvorený jedným kusom z uhlíkového kompozitu. Na ten sa napája predný a zadný pomocný rám. Aj tie sú tvorené iba jedným kusom karbónu. Zvyšok karosérie pozostáva z tenkých uhlíkových panelov. Auto by teda malo byť mimoriadne ľahké. Hovorí sa o hmotnosti okolo jednej tony.
Na pohon by mal slúžiť 3,8-litrový osemvalec prepĺňaný dvojicou turbodúchadiel z McLarenu MP4-12C. Jeho výkon však ešte nebol oznámený. Hovorí sa iba toľko, že auto by malo mať viac ako 600 koní na tonu. Nepoznáme však ani presnú hmotnosť. Podľa rôznych zdrojov sa hovorí o výkone od 650 po 900 koní. Motoru by mal totiž pomáhať aj systém KERS, čo je hybridná technológia z Formuly 1.
V McLarene sú však najviac hrdí na aerodynamiku modelu P1. Koncept má koeficient odporu vzduchu 0,34 a generuje prítlak až 600 kg, čo výrazne prispieva k ovládateľnosti vo vysokých rýchlostiach, a teda aj k bezpečnosti. Najväčší podiel na tom má nastaviteľné zadné krídlo, no pomáhajú mu aj klapky pred prednými kolesami. Nastaviteľný bude aj podvozok. Fungovať bude v troch rôznych režimoch. So zmenou režimu sa bude meniť aj svetlá výška auta.