BRATISLAVA 7. októbra (WEBNOVINY) – Ak by som mal vybrať najväčšie prekvapenie autosalónu, nebolo by to auto, ako to býva zvykom, ale vybral by som Lotus. Lotus celý, ako automobilku. Angličania totiž nepredstavili jeden alebo dva nové modely. Predstavili ich rovno šesť! Poďme ich teda postupne prebrať.
Nový Esprit
V automobilovom priemysle je Esprit silným pojmom. Ide o superšport, ktorý bol vyrábaný neuveriteľných 28 rokov. Dlhšie sa už vyrába asi iba Porsche 911. Dĺžka výroby však nie je jedinou disciplínou, v ktorej sa môže Lotus porovnávať s Porsche. Kedysi sa meno Lotus bežne skloňovalo v súvislosti s automobilkami ako Ferrari, Maserati, či Lamborghini. Dnes to už tak nie je, ale britská automobilka prejavila pevné rozhodnutie zmeniť tento stav.
Esprit je novou „vlajkovou loďou“ tohto anglického výrobcu športových automobilov. Nový Esprit mal svoju výstavnú premiéru symbolicky práve v Paríži. Pred 35 rokmi bol totiž pôvodný Lotus Esprit predstavený na rovnakom mieste. Novinka nie len že nadväzuje na dedičstvo svojho predchodcu, ale ho ďalej rozvíja. Podľa Danyho Bahara, výkonného riaditeľa Lotusu, je nový Esprit symbolom budúcnosti automobilky Lotus.
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Myslím, že viacerí sa zhodneme na tom, že nový Esprit vyzerá úžasne. Skvelé však je, že tento dvojmiestny športový automobil bude ponúkať jazdné výkony korešpondujúce s jeho vzhľadom. Pred zadnou nápravou má totiž uložený päťlitrový osemvalec, ktorý produkuje veľmi slušných 456 kW (620 k) a 720 Nm. Prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky poháňa zadné kolesá. Nový Esprit vážiaci 1 450 kg sa na stovku rozbehne iba za 3,4 sekundy a zrýchľovať prestane až pri 330 km/h.
Ak sme vás však na nový Esprit navnadili, smutnou správou je fakt, že jeho výroba sa začne až o dva roky. Do predaja sa následne dostane na jar v roku 2013 za cenu približne 127 000 €. Dovtedy snáď možno bude mať automobilka Lotus svoje oficiálne zastúpenie aj na Slovensku.
Nový Elan
Britská automobilka predstavila aj športový automobil s názvom Elan, ktorý je oproti Espritu situovaný o triedu nižšie. Dizajn a koncepcia obidvoch noviniek je však veľmi podobná. Elan má tak isto zadný náhon a v strede umiestnený motor. Agregát má však o dva valce menej a o liter nižší objem. Štvorlitrový vidlicový šesťvalec produkuje 330 kW (450 k) a 465 Nm. Motor je opäť spriahnutý so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou.
Po dynamickej stránke stráca nový Elan na väčší Esprit iba minimálne. Vďaka hmotnosti iba 1 295 kg je na stovke za 3,5 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 310 km/h. Podľa Lotusu pritom ide o auto, ktoré sa dá používať každý deň.
Výroba nového Lotusu Elan sa rozbehne v priebehu leta 2013 a prvé autá sa dostanú k predajcom na jeseň 2013. Cena bude začínať približne na úrovni 86 000 €.
Nový Elite
O novom Lotuse Elite sme už písali v tomto článku. Tlačová správa iba potvrdzuje už spomínané informácie. Na základe „živého kontaktu“ so všetkými novými Lotusmi ešte dodám, že práve Elite je tým, ktorý pôsobí na pohľad zrejme najelegantnejšie.
Nový Elise
V roku 2015 sa má na scéne objaviť aj nová generácia Lotusu Elise. Maličký a ľahký dvojmiestny športový automobil ostane naďalej stelesnením konkurenčnej výhody vďaka nízkej hmotnosti (1 095 kg) a s ňou súvisiacimi skvelými jazdnými vlastnosťami.
Nový Elise je tiež dizajnovo veľmi blízky Espritu a zároveň Elanu. Elise však bude „vstupným modelom“ automobilky Lotus, ktorý bude za cenu približne 40 000 € ponúkať zrýchlenie z nuly na stovku iba za 4,3 sekundy a maximálnu rýchlosť 270 km/h. To všetko vďaka kompresorom preplňovanému dvojlitrovému štvorvalcu s výkonom 235 kW (320 k), ktorý je umiestnený pred zadnou nápravou a roztáča zadné kolesá.
Lotus Eterne
Ďalším prekvapením bol veľký štvordverový sedan s označením Eterne. Lotus považuje tento model za jeden z najväčších paradoxov. Podarilo sa im totiž vytvoriť veľmi výkonné auto, ktoré nepôsobí agresívne, ale pôvabne. Spája v sebe krásu s nadštandardným výkonom.
Lotus Eterne má pod kapotou rovnaký osemvalec, ako nový Lotus Esprite. Päťlitrový motor s výkonom 620 koní dokáže túto limuzínu na stovku rozbehnúť za 4 sekundy a umožní jej pokoriť tristokilometrovú métu (315 km/h). Podobne ako Lotus Elite, aj Eterne bude používať hybridnú prevodovku s integrovanými elektromotormi a systéme KERS.
Keď sa v roku 2015 dostane Lotus Eterne do výroby, v hľadáčiku bude mať limuzíny ako Porsche Panamera, Maserati Quattroporte, či Aston Martin Rapide. Cena Lotusu Eterne by mala začínať na úrovni 138 000 €.
Lotus City Car
Lotus predstavil aj koncept malého mestského vozidla, ktoré by ešte viac umocnilo jeho postavenie výrobcu najekologickejších športových vozidiel. Koncept City Car má štyri sedadlá, tri dvere a hybridné pohonné ústrojenstvo. Jeho maximálny výkon je slušných 162 kW (220 k). Kontinuálny výkon má však hodnotu 54 kW (73 k). K dispozícii je však 240 Nm krútiaceho momentu. Koncept City Car je schopný prejsť iba na elektrický pohon 60 km na jedno nabitie. Spaľovací motor však jeho dojazd predlžuje na 500 km.
Lotus zatiaľ hľadá partnera, ktorý by dokázal zabezpečiť výrobu tohto nového modelu, ktorý by sa mal na trhu objaviť v roku 2014. Podľa slov výkonného riaditeľa automobilky Lotus, Danyho Bahara, by mal mať aj tento malý mestský hybrid charakterové črty typické pre tohto britského výrobcu športových vozidiel.
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk