Lexus pred približne dvomi rokmi prekvapil odbornú verejnosť novým základným modelom pre značku. Lexus ako luxusná vetva Toyoty totiž priestor pod svojským crossoverom UX vyplnila modelom založeným na najmenšom SUV značky Toyota. Nový model LBX vznikol na platforme TNGA ako prémiové dvojča modelu Yaris Cross od materskej značky.
Vstupná brána do sveta Lexus
Lexus si jednoducho povedal, že keď malé SUV svedčí Toyote, prečo by nemohlo svedčať aj prémiovej sestre? A tak vznikol model LBX ako základný model a vlastne ako „vstupná brána” do sveta Lexus. Výrobca na to šiel s osvedčenými metódami, upravil dizajn, upravil motorizácie a upravil kabínu. Výsledok?
Po zhruba roku a pol od uvedenia modelu sa Lexusu v Európe ešte nedarilo lepšie. Za prvý polrok 2025 predal japonský výrobca v Európe 44 213 áut, čo je 7 percentný medziročný nárast. A kto vedie tento rast? Presne tak, LBX, najmenší model. Lexus v Európe predal 14 757 exemplárov, čo je takmer tretina všetkých áut.

Toto je Cadillac Elevated Velocity. Nič také šokujúce ešte Cadillac nevytvoril – FOTO
Vo svojej podstate na tom nie je až tak veľa prekvapivého. LBX je pre Lexus to isté, čo pre elektromobily značky Volkswagen model ID.2. Teda ak by ho už nemecký výrobca mal. Veľkosériové auto s lákavou cenou. V prípade Lexusu so zvýraznenou možnosťou odlíšiť sa v prípade, že chcete malé SUV. Ďalšia vec je, že akokoľvek je Yaris Cross dobrým autom, slovo refinment, teda akási prepracovanosť do detailov mu v slovníku chýba.
V kabíne ponúkne všetko čo moderný motorista chce a potrebuje, ale nič viac. A presne o to sa snaží LBX. Čo je taktiež dôležité, Lexus auto a najmä jeho dizajn dôsledne prispôsobil svojej značke. Nie je to skrátka lacný badge engeneering – teda prilepenie znaku s upravenou mriežkou chladiča, ako vidíme pri iných značkách.
LBX žiari a UX stále žije
Zaujímavé tiež je, že keď LBX prišiel na trh, viacerí odborníci predpokladali, že zadusí svojho väčšieho kolegu menom UX. Nižšia cena, porovnateľný a možno až väčší priestor, vyššia svetlosť, modernejší dizajn. Ale nestalo sa tak. UX nie je SUV, je to crossover, no zároveň si drží svoju pozíciu i predaje vďaka odlišnému prístupu k tomu istému. Kabína viac vzadu, väčšie a silnejšie motory i elektrická verzia, ktorú LBX zatiaľ nemá.

Lade sa podarilo dokončiť nové lacné auto menom Iskra. Predaj sa už začal, výroba viazne - FOTO
UX si zvolilo 4703 zákazníkov, z toho 953 si vybralo čisto elektrickú verziu. Najpredávanejším elektrickým autom značky zostáva model RZ, spriaznený s Toyotou BZ4X. Tento model si zvolilo 2521 zákazníkov. Výborne sa darí aj stálici menom NX. O to zaujímavejšie je, že z 13 607 áut väčšinu – 7198 tvorili drahšie plug-in hybridné verzie NX 450h+. Slušné čísla malo aj veľké SUV RX – 4229 kusov.
V rebríčku najpredávanejších Lexusov totálne absentujú sedany, ktoré kedysi tvorili gro ponuky značky. Pravdou je, že Lexus už z modelov IS a LS predával posledné kusy a jediný model, ktorý v ponuke výrobcu zostane je zároveň ten, ktorému sa darilo najlepšie – ES – predalo sa 2144 áut.

LBX: drobec s prémiovým naturelom
Lexus LBX si do technických parametrov píše celkovú dĺžku 4190 mm, šírku 1825 mm, výšku 1545 mm a rázvor 2580 mm. Ide teda o typického zástupcu SUV a crossoverov v segmente B s prívlastkom prémium, kde je konkurencie naozaj málo. Príkladom konkurenta je model Audi A1 Allstreet.
LBX využíva ten istý radový trojvalec s objemom 1,5 litra ako Yaris Cross. Motor je dostupný len v hybridnej konfigurácii s eCVT prevodovkou. Sila elektromotorov a spaľovacieho atmosférického trojvalca sa prenáša výhradne na prednú nápravu.

Aston Martin oslavuje 75 rokov v USA unikátnou edíciou Thrillseeker. Predstaví aj sériovú Valhallu - FOTO
Alternatívou je verzia E-Four, ktorá k prednej sústave pridáva zadný elektromotor. Tak FWD aj AWD verzie majú maximálny systémový výkon 136 koní. Zrýchlenie oboch verzií z 0 na 100 km/h je taktiež totožné: 9,2 sekundy.
Model LBX FWD ponúkne v kufri 332 litrov voľného objemu, AWD len 247 litrov. Cena LBX začína na 29 200 eur za FWD. AWD je od 41 900 eur. Model od Yarisu Cross okrem dizajnu a spomínaného výkonu odlišujú použité materiály v kabíne, odhlučnenie a správanie na ceste.