BRATISLAVA 29. januára (WEBNOVINY) – Francúzsky koncern PSA prišiel s geniálnou myšlienkou – auto jazdiace na stlačený vzduch. Jasné, vieme, že nie sú ani zďaleka prví, no žiadne z doteraz skonštruovaných áut na vzduch nefungovalo poriadne. Teda možno aj fungovalo, ale niekto sa postaral o to, aby sa do sveta nerozšírilo.
V tomto prípade by to však mohlo vyjsť. Hybridy sa predsa stali celosvetovým fenoménom. Majú možno nižšiu spotrebu paliva ako autá s klasickým benzínovým motorom, no ich výroba a následná likvidácia použitých batérií má z globálneho hľadiska ešte horší dopad na životné prostredie, ako niekoľkoročná prevádzka auta s klasickým spaľovacím motorom.
Toto je však niečo iné. Oveľa lepšie. Vzduch je zatiaľ na rozdiel od elektriny zadarmo a hlavne nie sú potrebné žiadne ťažké batérie, ktoré sú navyše neohľaduplné k životnému prostrediu. Princíp fungovania je úplne ten istý, no elektrinu proste nahradil stlačený vzduch.
Ako základ pre prvý „vzduchový hybrid“ poslúžil Citroën C3 s benzínovým trojvalcom 1.2 VTi. K motoru bol pripojený hydromotor s hydraulickou pumou. Obidve pohonné jednotky spája špeciálna prevodovka, ktorá posiela hnaciu silu na predné kolesá.
Tak ako klasické „elektrohybridy“, aj tento „vzduchový hybrid“ funguje v troch režimoch:
1. režim spaľovacieho motora
2. vzduchový režim
3. kombinovaný režim.
Výhradne na vzduch vie však auto jazdiť iba do rýchlosti 70 km/h. V meste ale dokáže toto auto prejsť až 80% trasy na vzduch.
https://www.youtube.com/watch?v=rjqFihLltSY
Najväčším benefitom pre užívateľa je až 45-percentné zníženie spotreby paliva v mestskej premávke. V kombinovanom cykle je spotreba benzínu o 35 % nižšia. Mimo mesta, kedy sa auto pohybuje zväčša ustálenou rýchlosťou, je spotreba nižšia iba o 5%, pretože pri vyšších rýchlostiach pracuje hlavne spaľovací motor.
A ako sa dostane vzduch do nádrží, odkiaľ potom roztáča kolesá? Jednoducho – pri každom brzdení a spomaľovaní rekuperáciou kinetickej energie. Otáčajúce sa kolesá začnú poháňať kompresor, ktorý nasaje vzduch a natlačí ho do nádrže.
Koncern PSA vyvíja túto technológiu v spolupráci so spoločnosťami Bosch a Faurecia. Cieľom je kompaktný automobil segmentu B so spotrebou 2,9 litra benzínu na 100 km. Do roku 2016 by sa mal stať realitou. Neskôr by s touto technológiou mohol prísť aj koncern GM, ktorý vlastní časť koncernu PSA.