BRATISLAVA 27. mája (WEBNOVINY) – Volkswagen Lupo prišiel na trh v roku 1998 a jeho výroba bola ukončená v roku 2005. Jeho úlohou bolo naplniť potreby zákazníkov, ktorí hľadali naozaj malé auto do mesta. Dovtedy najmenšie Polo už nebolo zas až také malé, ako jeho prvá generácia a nebolo ani práve najlacnejšie. Lupo teda plnilo úlohu vstupného modelu značky Volkswagen. Neskôr bolo nahradené Foxom, čo opäť nebolo práve najmenšie ale ani najúspešnejšie auto. Už čoskoro teda Volkswagen predstaví nový vstupný model Up, ktorý bude naozaj malý, no bude mať praktickejšiu päťdverovú karosériu a bude sa vyrábať v Bratislave.
Volkswagen Lupo sa u nás nikdy veľmi dobre nepredával. Pre Slováka je to proste malé auto. Stretnúť teda Lupo na našich cestách je tak trochu sviatkom. Stretnúť ale Lupo GTi, to je ako vidieť padať hviezdu. Na predaj sú momentálne iba dve a odhadujem, že na celom Slovensku ich nebude viac ako desať. Je to teda naozaj unikátne auto a navyše je veľmi nadané.
Verzia GTi prišla na trh v roku 2000 a od bežných modelov ju bez problémov rozoznáte hneď na prvý pohľad. „GTi-čko“ má športové nárazníky, krásne nízkoprofilové kolesá s priemerom 15-palcov a dvojitú koncovku výfuku v strede zadného nárazníka. Naozaj to auto vyzerá zaujímavo. Ako keby vám chcelo povedať: Som síce malé, ale nechcite ma nahnevať!“.
Interiér
Interiér Volkswagenu Lupo pôsobí aj vo verzii GTi trochu stroho. Predsa len to bol najlacnejší model v ponuke automobilky. Verzia GTi je však vrcholným modelom typu Lupo a tak jej interiér vyzerá vďaka príjemným športovým detailom celkom dobre. K ergonómii nemám ani v roku 2011 žiadne výhrady. Z auta som vlastne ani vôbec nemal pocit, že už má desať rokov. Na svoju dobu je teda celkom moderné. Chýbal mi však palubný počítač. Pochvalu si ale určite zaslúži posed za volantom. Je presne taký, ako sa na športové auto patrí.
Najväčším prekvapením je ale fakt, že do auta sa bez problémov zmestia aj štyria dospelí ľudia, aj keď to tak na prvý pohľad možno vôbec nevyzerá. Konštruktéri radšej obetovali veľkosť batožinového priestoru, akoby sa mali zmieriť so skutočnosťou, že by sa vzadu niekto krčil.
Motor
V jednoduchosti je krása. Lupo GTi má pod kapotou „obyčajnú“ atmosféricky plnenú benzínovú „jedna-šestku“. Jej výkon 92 kW (125 k) je však predsa len trošku nadpriemerný. Ak nie dnes, tak v roku 2000 to bol naozaj skvelý výkon. No a 125 koní na tak maličké auto, ktoré neváži ani tonu (presne 975 kg)…Určite si viete predstaviť, že toto auto asi lenivé nebude.
Motor má pekný zvuk, ktorý je doplnený sýtym barytónom výfuku. Radosť jazdiť. Obzvlášť, keď neviete, koľko benzínu vám ubúda z nádrže, pretože nemáte palubný počítač. Výrobca však udáva, že v meste si od vás Lupo GTi vypýta až 10,4 litra benzínu na 100 km. Na tak malé auto je to celkom dosť, ale nezabúdajte že pod kapotou máte nadpriemerne výkonnú „jedna-šestku“. Na druhej strane, mimo mesta jej postačí aj 5,5 litra naturalu na 100 km.
Jazda
Toto auto si nekúpite z racionálnych dôvodov. Kúpite si ho možno preto ako vyzerá, no najmä preto, ako jazdí. Jazdí totiž úplne úžasne. Už spomínaný dobrý posed za volantom sa tu spája s presným riadením a radením. Reakcie atmosféricky plneného motora na plynový pedál sú okamžité. Ak si k tomu prirátate krásny zvuk a schopnosť auta držať stopu nech sa deje čo sa deje, každá jazda na tomto aute bude pre vás zážitok. Samozrejme, za predpokladu, že jazdíte po kvalitných cestách. Ináč sa pripravte na poriadne nárazy prenášajúce sa do interiéru od tvrdého podvozka. No a už je po radosti, však? Áno, musím uznať, že jazdiť po slovenských cestách s týmto autom nebolo vždy práve najpríjemnejšie. Ak však nájdete kúsok kvalitného asfaltu, máte možnosť jazdu si poriadne užiť.
Volkswagen Lupo GTi mi veľmi pripomínalo Suzuki Swift Sport. Sú to autá podobnej veľkosti s rovnako výkonnými motormi a podobne na krátko poskladanou päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Swift má však ešte o čosi kratšiu prevodovku. Je teda možno o chlp svižnejší, no na diaľnici točí viac otáčok ako Lupo GTi.
Spoľahlivosť
Keďže na Slovensku jazdí týchto áut tak zúfalo málo, servisy nemajú s Lupom veľké skúsenosti a už vôbec nie s verziou GTi. Veľa sme sa teda o Lupe nedozvedeli, no na internete sa dá nájsť všetko. Aj keď Lupo nepatrí medzi najspoľahlivejšie autá, je to predsa len nemecký Volkswagen, ktorý má celkom dobrú povesť. Aj verzia GTi má jednoduchý atmosférický motor, ktorý by nemal robiť problémy. Pozor si však dajte na ľahko korodujúci výfuk. Zvykli sa objavovať aj poruchy posilňovača bŕzd, či úniky oleja z motora alebo prevodovky.
Pri nákupe takéhoto staršieho auta si však vo všeobecnosti musíte dávať pozor a pri takýchto športovejšie ladených autách dvakrát taký veľký. Je jasné, že s takýmito autami sa nejazdí krokom a tak či tak musíte počítať aj istými investíciami. Pozor si treba dať najmä na podvozok a hnacie ústrojenstvo. Náchylná na opotrebenie je najmä spojka a synchrónny jednotlivých stupňov prevodovky.
Resumé
Volkswagen Lupo GTi je veľmi šikovné a talentované auto. Ideálne do mesta. Všade sa s ním zmestíte a vďaka vysokému výkonu sa s ním dá bezproblémovo prepletať preplnenými ulicami. Lupo GTi sa však naozaj môže pochváliť aj vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami. Ak teda hľadáte auto aj na amatérske preteky, ako napríklad AutoSlalom, Lupo GTi je ideálne náradie do kategórie S2.
Auto nám na test zapožičalo autocentrum AAA Auto
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1598 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 92 / 6500 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 152 / 3000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 205 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 8,2 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 8,0 / 4,9 / 6,0 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 130 / 830 |
Objem nádrže (l): | 34 |
Pohotovostná hmotnosť: | 975 |
Rozmer pneumatík: | 205/45 R15 |
Dĺžka (mm): | 3524 |
Šírka (mm): | 1640 |
Výška (mm): | 1465 |
Rázvor (mm): | 2318 |