BRATISLAVA 4. októbra (WEBNOVINY) – Americký koncern General Motors objavil ešte jedno miesto, kde by sa dal do áut schovať airbag. Nový typ vzduchového vankúša je navrhnutý tak, aby pomáhal chrániť vodičov a spolujazdcov pri hlboko zasahujúcich bočných nárazoch, keď postihnutý cestujúci sedí na opačnej, nárazom nezasiahnutej strane vozidla. V autách predávaných v Amerike sa centrálny airbag objaví v roku 2013. Predpokladá sa, že predný centrálny airbag sa časom stane súčasťou hodnotenia nárazových testov nezávislých organizácií.
Predný centrálny airbag sa nafukuje z pravého boku vodičovho sedadla a samočinne sa lokalizuje medzi predné sedadlá blízko stredu vozidla. Tento airbag je skonštruovaný tak, aby poskytoval ochranu pri bočných nárazoch na spolujazdcovu stranu vozidla, keď vodič je jedinou osobou na predných sedadlách. Súčasne slúži ako absorbér energie medzi vodičom a spolujazdcom v prípade bočného nárazu z ktorejkoľvek strany. Predpokladá sa, že tento airbag bude prospešný aj v prípade prevrátenia vozidla.
„Predný centrálny airbag federálne zákony nevyžadujú a žiadny iný airbag v dnešných osobných vozidlách neponúka takýto druh ochrany osobám na predných sedadlách,“ povedal Scott Thomas, vedúci konštruktér pokrokových zádržných systémov GM.
„Predný centrálny airbag má reálny potenciál zachraňovať životy pri bočných nárazoch,“ povedal Adrian Lund, prezident poisťovacieho Institute for Highway Safety. „GM a Takata si zaslúžia ocenenie za priekopníctvo v tejto dôležitej oblasti.“
GM a dodávateľ technológie Takata vyvinuli predný centrálny airbag počas troch rokov. Vyskúšali pritom mnoho možností, kým vytvorili prvok správne umiestnený, tlmiaci a chrániaci počas mnohých druhov nárazov a pozícií osôb. Mnoho patentovaných častí podčiarkuje jedinečnosť účinnosti tohto zariadenia, zohľadňujúceho škálu veľkosti osôb.
„Pretože žiadny zádržný systém nedokáže pôsobiť na všetky časti tela a všetky potenciálne zranenia, predný centrálny airbag je skonštruovaný tak, aby pôsobil spolu s ďalšími airbagmi a bezpečnostnými pásmi a spoločne tak vytvárali komplexný zádržný systém,“ povedal Gay Kent, výkonný riaditeľ GM Vehicle Safety and Crashworthiness.