SEPANG 27. marca (WEBNOVINY) – Jazdci formuly 1 sa pred nadchádzajúcim víkendom presunú z Austrálie do juhovýchodnej Ázie, kde na nich v nedeľu čaká druhé podujatie tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta – Veľká cena Malajzie.
Video: Vettelovi chýba burácanie, nové motory sa mu nepáčia
Favoritom na okruhu v Sepangu bude nemecký Mercedes, jeho pilot Nico Rosberg pred dvoma týždňami dominoval v melbournskom Albert Parku. Porucha z úvodu pretekov pripravila jeho kolegu Lewisa Hamiltona o ešte lepší výsledok tímu so sídlom v Stuttgarte.
Na južnej pologuli prekvapil Red Bull, ktorý sa dokázal vzchopiť po nevydarených zimných testoch. Daniel Ricciardo skončil druhý, no po veľkej cene ho dodatočne diskvalifikovali pre spotrebu paliva nad povolenou hranicou. Druhý jazdec Red Bullu a úradujúci majster sveta Sebastian Vettel nedokončil.
„Ak ste videli, kde boli pred pár týždňami počas testov v Bahrajne a kde sú teraz, potrebujeme byť opatrní. Nevideli sme jazdiť Vettela so spoľahlivým a rýchlym autom, očakávame, že s jeho skúsenosťami na tom bude veľmi dobre. Potrebujeme sa neustále zlepšovať, v oblasti prítlaku, chladenia aj celkovo,“ povedal pre stránku autosport.com šéf Mercedesu Toto Wolff.
„Zamiešat karty“ môžu aj McLaren a Williams
Vo veľmi dobrom svetle sa v Austrálii ukázali aj tímy McLaren a Williams. Vozidlá McLarenu obsadili po Ricciardovej diskvalifikácii druhé (Kevin Magnussen) a tretie miesto (Jenson Button). Zarezonovalo najmä pódiové umiestnenie Dána Magnussena, ktorý absolvoval svoje prvé preteky v efjednotke.
„Má všetky potrebné ingrediencie na celkové víťazstvo v seriáli, ale potrebuje schopné auto. Jedny preteky sú jedny preteky, uvidíme, ako sa nám zadarí v ďalších. Kevin má fenomenálneho mentora v podobe Jensona, vychádzajú spolu veľmi dobre,“ povedal o Magnussenovi šéf McLarenu Ron Dennis.
Prvé preteky nevyšli stajni Ferrari
Vstup podľa predstáv sa celkom nepodaril tradičnej talianskej stajni Ferrari, ktorá má v tomto roku s jazdeckou dvojicou Fernando Alonso, Kimi Räikkönen najvyššie ambície. Po Španielovom štvrtom a Fínovom siedmom mieste neboli v Maranelle príliš spokojní.
„Mohli sme vidieť, že nám chýba maximálna rýchlosť na rovinkách, čo sťažovalo predbiehanie. Trať v Sepangu je veľmi náročná, pretože sa na nej nachádza veľa rýchlych zákrut. Dôležitú úlohu bude hrať aerodynamika – ako vždy. Budeme sa musieť vyrovnať s vysokými teplotami, takže rozhodujúce bude aj chladenie a spoľahlivosť. Ďalšia vec bude adaptácia monopostu na nové pneumatiky Pirelli,“ uviedol pre stránku formula1.ferrari.com zástupca hlavného dizajnéra tímu Simone Resta.
Uctia si obete leteckého nešťastia
Tímy formuly 1, jazdci a ľudia z prostredia seriálu v nedeľu uctia obete havarovaného letu spoločnosti Malaysia Airlines. Preteky sa konajú v susedstve medzinárodného letiska pri Kuala Lumpure, odkiaľ 8. marca vzlietol stroj boeing malajzijského vlajkového dopravcu s 239 osobami na palube. Zmizol počas letu do Pekingu a najnovšie nálezy potvrdzujú, že sa zrútil do Indického oceánu a nik neprežil.
Piloti tímu Mercedes, ktorý sponzoruje malajzijská ropná spoločnosť Petronas, budú mať na prilbách aj monopostoch odkaz smerom k tragédii. „Láme mi to srdce, myšlienkami som s rodinami a blízkymi obetí,“ povedal Lewis Hamilton.
Záhadné zmiznutie jedného z najväčších dopravných lietadiel zamestnávalo svetovú verejnosť už vyše dvoch týždňov. Keďže stroju zo zatiaľ neznámych príčin zlyhali komunikačné systémy, jeho trasu len odhadujú a presné miesto jeho pravdepodobného zrútenia je takisto neznáme.
je známa špecifickými klimatickými podmienkami, oblasť je charakteristická teplým a vlhkým počasím, preto kladie väčšie požiadavky na fyzickú pripravenosť jednotlivých pilotov.
Meteorológovia hlásia počas tohto víkendu maximálnu teplotu 33 stupňov Celzia a búrky. Výhradný dodávateľ pneumatík pre F1
Pirelli privezie do Malajzie tvrdé a stredne tvrdé zmesi. Nedeľňajšie preteky sú na programe o 10.00 h SELČ, sobotňajšia kvalifikácia o hodinu skôr.
Dejisko: Sepang (neďaleko medzinárodného letiska v Kuala Lumpure)
Dĺžka okruhu: 5543 metrov
Dĺžka pretekov: 56 okruhov (310,408 km)
Kapacita tribún: 130 000 divákov
Minuloročný víťaz: Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Juan Pablo Montoya (Kol.) Williams BMW – 1:34,223 min (sezóna 2004)
Rekordér v počte víťazstiev – jazdec: Michael Schumacher 3 (2000, 2001, 2004), Fernando Alonso 3 (2005, 2007, 2012), Sebastian Vettel 3 (2010, 2011, 2013)
Rekordér v počte víťazstiev – tím: Ferrari 6 (1999, 2000, 2001, 2004, 2008, 2012)
História: Veľkú cenu Malajzie zaradili do programu MS F1 až v roku 1999 ako predposledné podujatie sezóny. Prvým víťazom sa stal Eddie Irvine na monoposte tímu Ferrari. V roku 2000 podujatie v Sepangu uzatváralo sezónu a až od roku 2001 sa tieto preteky presunuli na začiatok roka hneď po VC Austrálie
Kuriozity: V roku 2009 prívalový dážď, ktorý sa spustil po 22 kolách, prinútil organizátorov veľkú cenu po 32 kolách z celkovo 56 prerušiť a po takmer hodinovom čakaní aj predčasne ukončiť. Jazdci si tak medzi sebou rozdelili len polovičné body. Víťazom sa stal Jenson Button.
2013 – Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2012 – Fernando Alonso (Šp.) Ferrari
2011 – Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2010 – Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2009 – Jenson Button (V. Brit.) Brawn GP
2008 – Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2007 – Fernando Alonso (Šp.) McLaren-Mercedes
2006 – Giancarlo Fisichella (Tal.) Renault
2005 – Fernando Alonso (Šp.) Renault
2004 – Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2003 – Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren-Mercedes
2002 – Ralf Schumacher (Nem.) Williams-BMW
2001 – Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2000 – Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1999 – Eddie Irvine (Ír.) Ferrari
1. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 25 bodov, 2. Kevin Magnussen (Dán.) McLaren 18, 3. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 15, 4. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 12, 5. Valteri Bottas (Fín.) Williams 10, 6. Nico Hülkenberg (Nem.) Force India 8
1. McLaren 33 bodov, 2. Mercedes 25, 3. Ferrari 18, 4. Williams 10, 5. Force India 9, 6. Toro Rosso 6.