Ford začal predávať Focus s jednolitrovým trojvalcom

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ford Focus 1.0 EcoBoost
Foto: Ford

BRATISLAVA 16. júla (WEBNOVINY) – Motor, ktorý stanovil 16 svetových rekordov a stal sa absolútnym víťazom tohtoročnej ankety Motor roka, prichádza na Slovensko. Prvým modelom, v ktorom sa bude predávať, je Ford Focus. Litrový trojvalec prepĺňaný turbodúchadlom sa bude vyrábať v troch výkonových verziách: 74 kW (100 k), 88 kW (120 k) a 92 kW (125 k). Prostredná verzia sa bude montovať do Fordu B-MAX, zatiaľ čo zvyšné dve nahradia vo Forde Focus atmosférickú „jedna-šestku“ s identickými výkonmi.

Výroba motora 1.0 EcoBoost bude prebiehať v nemeckom Kolíne nad Rýnom, neskôr by mali tieto pohonné jednotky vznikať aj v Rumunsku. Ford plánuje ročne vyrobiť až 1,35 milióna týchto agregátov. Všetky tri varianty motora s rôznym výkonom sú po technickej stránke rovnaké. Iný je len software riadiacej jednotky.

Motor má liatinový blok a hliníkovú hlavu valcov. Nemá vyvažovací hriadeľ, no kvôli odfiltrovaniu vibrácií troch valcov má dvojhmotový zotrvačník. Ventilový rozvod je poháňaný gumeným ozubeným remeňom, ktorý sa ale ponára do olejového kúpeľa. Vďaka tomu je trenie až o 20% menšie. Servisný interval je štandardných 20 000 km alebo jeden rok.

Ford Focus 1.0 EcoBoost
Foto: Ford

Ford Focus 1.0 EcoBoost
Foto: Ford
Ford Focus 1.0 EcoBoost
Foto: Ford
Ford Focus 1.0 EcoBoost
Foto: Ford
Ford Focus 1.0 EcoBoost
Foto: Ford

Motor 1.0 EcoBoost od Fordu by sa dal považovať za hlavného konkurenta pre motory 1.2 TSI z koncernu Volkswagen. Je tu však jeden podstatný rozdiel, ktorý môže pomerne výrazne ovplyvniť rozhodovanie konzervatívnych zákazníkov. EcoBoost je trojvalec, TSI má štyri valce. Neviem prečo, ale na Slovensku som sa zatiaľ stretol iba s negatívnymi názormi na trojvalce. Konštruktéri Fordu však vyrátali, že pri objeme jeden liter bude spaľovací priestor najvýhodnejšie rozdeliť iba medzi tri valce, nie medzi štyri. Navyše, zvuk trojvalcového motora 1.0 EcoBoost je krajší a športovejší ako obyčajný zvuk štvorvalcového „TSI-čka“.

Aj dojmy z jazdy sú veľmi podobné, ako v prípade motora 1.2 TSI. Krútiaci moment 170 Nm je k dispozícii už pri 1400 ot./min., čo je prakticky ihneď. Auto tak vďaka nízko vrcholiacemu krútiacemu momentu poriadne ťahá už od najnižších otáčok, na rozdiel od atmosférických motorov. V konečnom dôsledku tak nový motor pôsobí o dosť dynamickejšie ako štandardná neprepĺňaná „jedna-šestka“, na ktorú stráca vyše tretinu objemu. Či bude nový motor 1.0 EcoBoost aj úspornejší, ukáže redakčný test.

https://www.youtube.com/watch?v=RF7L8XmW1zg

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Ford