BRATISLAVA 21. septembra (WEBNOVINY) – Ford má tohto roku vo Frankfurte najväčší stánok vo svojej histórii v rámci európskych autosalónov. Predstavil na ňom hneď štyri svetové novinky a niekoľko nových technológií, ktoré si môžu návštevníci vyskúšať priamo v praxi na autách vonku pred halou.
Najväčšou hviezdou Fordu bol sériový Focus ST. Poháňa ho dvojlitrový turbomotor EcoBoost, ktorý je vo Focuse ST vyladený až na 250 koní a 360 Nm. V porovnaní s päťvalcom, ktorý poháňal predchodcu, je nový štvorvalec až o 20% úspornejší. Focus ST sa predstavil nie len ako päťdverový hatchback, ale aj ako kombi. Výroba začne na budúci rok.
Písmenká „ST“ zdobili aj Ford Fiestu. Zatiaľ však iba v podobe konceptu. Pod kapotu konceptu Fiesta ST implantoval Ford špeciálne vyladenú verziu motor EcoBoost s objemom 1,6 litra, ktorý dosahuje výkon 180 koní a produkuje 240 Nm krútiaceho momentu. Výkonný motor zabezpečuje konceptu zrýchlenie z nuly na stovku do siedmich sekúnd.
Ford Evos
Aj keď bol Focus ST azda najdôležitejším autom, keďže už išlo o jeho sériovú podobu, najviac pozornosti na seba pútal koncept Evos. Ford Evos naznačuje smerovanie nového globálneho dizajnu vozidiel Ford a je ukážkou kľúčových technológií pohonu a iných automobilových technológií budúcnosti. Zaujímavým prvkom je napríklad systém pripojenia vozidla SYNC. Je založený na podrobnom pochopení preferencií a vodičských návykov vodiča. Koncept Evos kombinuje tieto osobné informácie s ďalšími údajmi zo systému, ako je napr. pracovný harmonogram vodiča a miestne dopravné alebo poveternostné podmienky. Tieto informácie umožňujú prispôsobený a bezproblémový prechod vodiča do a z vozidla.
„Skúmame, ako vieme využiť vzory alebo osobné zvyky vodiča na zjednodušenie života,“ povedal Mascarenas, vedúci výskumu a vývoja automobilky Ford. „Vozidlo vás spozná a môže sa správať ako osobný asistent, ktorý vám pomôže zvládnuť niektoré bežné rutiny každodenného dochádzania do práce.“
Mohlo by automaticky prehrávať rovnakú hudbu a spravodajský program, ktorý ste práve počúvali doma, alebo vykúriť alebo vychladiť interiér na ideálnu teplotu ešte predtým, než vodič nastúpi do vozidla – bez toho, aby ste to museli predtým nastaviť – na základe predpokladanej doby odchodu podľa povinností zaznamenaných v kalendári. Pomocou technológie bezdrôtovej komunikácie so zariadeniami v domácnosti by mohlo pri odchode automaticky zavrieť garážovú bránu a vypnúť svetlá.
„Táto vízia pripojenia k systému ukazuje obrovský potenciál prispôsobenia zážitkov pri jazde tak, aby presne vyhovovali osobnému vkusu a nálade vodiča,“ povedal Mascarenas. „Od odporúčania skvelej cesty na jazdu od priateľov na sociálnych sieťach až po vypnutie budíka, aby ste si mohli pospať, keď sa zruší ranné stretnutie!“
Pick-up Ranger pripravený na sériovú výrobu
Ford na autosalóne predstaví kompletne vynovený pick-up Ranger vo verzii pripravenej na sériovú výrobu, ktorá sa má spustiť koncom tohto roka. Modernizovaný Ranger je teraz schopný prepraviť viac nákladu, má vyšší výkon a nižšiu spotrebu paliva. Súčasne ponúka vyššiu úroveň komfortu, technológií a bezpečnosti.
Najmenší motor pre Focus
Ponuku motorov Ford EcoBoost rozšíri úplne nová trojvalcová pohonná jednotka s objemom 1,0 litra, ktorá sa od budúceho roka začne montovať do modelov Focus, C-MAX a B-MAX. Začiatkom roku 2012 Ford zaradí do výrobného programu modelu Focus dve verzie tohto motora – s výkonom 100 k a 120 k v kombinácii s päťstupňovou, resp. šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Pribudnú tiež úsporné modely ECOnetic. Očakáva sa, že Focus ECOnetic bude v čase svojho príchodu na trh, teda začiatkom roku 2012, automobilom s najnižšou spotrebou paliva vo svojej triede. Šokujúcu hodnotu 3,4 l/100 km v súčasnosti nedosahuje žiadny kompaktný automobil s benzínovým, naftovým ani hybridným pohonom na európskom trhu. Rovnaký motor, 1,6-litrový turbodiesel Duratorq, implantuje Ford aj pod kapotu menšej Fiesty, ktorá bude ešte o chlp úspornejšia. Na 100 km jej postačí iba 3,31 litra nafty.