BRATISLAVA 28. októbra (WEBNOVINY) – Medzi vozidlami testovanými v poslednej várke boli modely ako Audi Q3, BMW radu 1, Chevrolet Captiva, Fiat Freemont, Ford Ranger, Hyundai Veloster, Lancia Thema, Lancia Voyager, Mercedes M-Class, Opel Astra GTC, Opel Zafira Tourer a Toyota Yaris. Ako už bolo spomenuté, z tohto siahodlhého zoznamu dostali takmer všetky autá maximálne možné hodnotenie (5 hviezdičiek). „Čierny Peter“ ostal Lancii Voyager, ktorej sa podarilo získať „iba“ štyri hviezdičky.
Bezpochyby najväčším prekvapením bolo päťhviezdičkové vysvedčenie pre pick-up Ford Ranger. Je to prvý pick-up vôbec, ktorý takéto hodnotenie dosiahol. Týmto Ford nastavil novú latku pre výrobcov úžitkových automobilov tohto druhu a Ranger si tak právom zasadol na pomyseľný kráľovský trón. Nepochybne sa však všetci výrobcovia budú intenzívne snažiť aby Ford neostal s takýmto hodnotením jediný. Veľkým prekvapením bolo aj to, že Ford Ranger neexceloval iba v ochrane posádky, ale aj v ochrane chodcov. Dokonca dostal za ochranu chodcov až 86%, čo je najvyššie hodnotenie, aké bolo zatiaľ v kategoórii pick-up dosiahnuté. Toto sa podarilo vďaka prepracovanej, zmäkčenej konštrukcii prednej časti vozidla. Predchádzajúca generácia Fordu Ranger z roku 2008 pritom dopadla na testoch Euro NCAP katastrofálne. Získala iba dve hviezdičky. Vidieť, že si dali inžinieri vo Forde na novom modeli záležať.
Už tradične excelentné hodnotenia čakali na všetkých nemeckých výrobcov, ktorých modely dostali priemerne najvyššie hodnotenia vo všetkých kategóriách. No každému sa ušlo aj trochu kritiky. Týkala sa ale iba použitia detskej sedačky na mieste spolujazdca, proti smeru jazdy vozidla.
Zahanbiť sa nenechali ani ostatní výrobcovia. Chválu si zaslúžia najmä kórejskí dizajnéri. Hyundai Veloster získal vo všetkých kategóriách úctyhodné hodnotenia. Ochrana dospelých 96%, detí 89%. V kategórii ochrany chodcov dostal iba 49%, čo je následkom toho, že hlava chodca dopadá pri náraze až na čelné sklo. Zranenia nôh a panvy boli ale na dobrých hodnotách. Je vidieť, že kórejskí dizajnéri si dali záležať na zaoblení hrán a na pružnosti nárazníka.
Zaujímavým bol aj test novej Lancie Thema, čo je vlastne prezlečený americký Chrysler 300C. Test preukázal, že vodičova hlava pri čelnom náraze putuje airbagom až na teleso volantu, no nespôsobí to vodičovi veľké zranenia. Tiež sa tu potvrdilo, že váhu takmer dve tony sa nedá oklamať, ani zamaskovať.
Zafira Tourer i Astra GTC si pri bariérových testoch viedli výborne predovšetkým vďaka mimoriadne stabilnej štruktúre svojich karosérií. Interiér oboch vozidiel je navrhnutý so zreteľom na minimalizáciu rizika poranení pasažierov pri nehode, veľmi starostlivo je riešený napríklad priestor pre kolená.
Chevrolet Captiva, ale aj Aveo sedan sa pridali k Chevroletom Cruze, Orlando a Aveo hatchback, ktoré už tiež získali päť hviezdičiek. Aveo hatchback získalo 85 zo 100 možných bodov, čím sa zaradilo medzi najlepších v segmente. Ani nový Fiat Freemont sa nenechal zahanbiť a získal maximálne možné hodnotenie – 5 päť hviezdičiek. Rovnako výborne si počínala aj malá Toyota Yaris.
Nakoniec sa pozrime na jediný model, ktorý päť hviezdičiek nezískal. Bola to Lancia Voyager. Sklamaním bola nie len slabá ochrana chodcov, ale aj slabá ochrana samotných pasažierov. Tak dospelých, ako aj detí. Pri ochrane dospelých dostala Lancia Voyager až o 17% nižšie hodnotenie, ako napríklad spomínaný Hyundai Veloster, alebo Ford Ranger. Pri ochrane detí síce dostala plné hodnotenie pri figuríne 3 ročného dieťaťa, ale už horšie pri figuríne 18 mesačného dieťaťa. Celkovo to teda nestačilo na päť hviezdičiek hneď v dvoch kategóriách.