Bazometer: Zodpovednosť držiteľov motorových vozidiel

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Doprava
Foto: Ilustračné foto: SITA/AP

BRATISLAVA 17. februára (WEBNOVINY) – Takto pred rokom som vo svojom príspevku stručne rozoberal niektoré výhody a úskalia zamýšľanej „objektívnej zodpovednosti držiteľov motorových vozidiel“ za priestupky spáchané porušením niektorých ustanovení zákona č. 8/2009 o cestnej premávke. Na ostatnej schôdzi parlamentu poslanci schválili jeho novelu a od 1. júla nadobudne účinnosť, a tak si dovolím napísať ešte niekoľko konkrétnych rád a pripomienok.

V zákonoch a právnych normách upravujúcich spôsob a podmienky premávky na cestách je uvádzaný vlastník vozidla, držiteľ vozidla a prevádzkovateľ vozidla. Keďže sa novela týka len držiteľa vozidla povedzme si koho ide.

Zákon č. 8/2009 v §-e 2, ods. 2, písm. c) stanovuje:

držiteľom vozidla je osoba zapísaná v osvedčení o evidencii ako držiteľ osvedčenia.“

Vlastníkom a zároveň držiteľom vozidla môže byť tá istá fyzická alebo právnická osoba. V prípade obchodných a iných vzťahov je vlastníkom napríklad lízingová spoločnosť a držiteľom ten, kto vozidlo používa či, odbornejšie, prevádzkuje. A teraz k samotnej novele. Do zákona pribudol nový paragraf a to:

Ján Bazovský
Foto: SITA

§ 6a

Povinnosti držiteľa vozidla

Držiteľ vozidla je povinný zabezpečiť, aby pri prevádzkovaní motorového vozidla boli dodržiavané pravidlá cestnej premávky podľa tohto zákona, ktoré ustanovujú

a) zákaz predchádzania podľa § 15 ods. 5 alebo zákaz predchádzania vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia,

b) rýchlosť jazdy podľa § 16,

c) povinnosť zastaviť vozidlo na príkaz dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“ alebo na signál so znamením „Stoj!“,

d) zákaz otáčania a cúvania podľa § 22 ods. 4 alebo zákaz otáčania vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia,

e) zákaz zastavenia a státia podľa § 25 alebo zákaz zastavenia a státia vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia,

f) prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané podľa § 27 až 29,

g) najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť vozidla, najväčšiu prípustnú hmotnosť jazdnej súpravy, najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť prípojného vozidla alebo najväčšiu prípustnú hmotnosť pripadajúcu na nápravu vozidla podľa § 51,

h) zákaz vjazdu, zákaz odbočovania alebo prikázaný smer jazdy vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia.“.

Uvedené povinnosti držiteľa vozidla do značnej miery zrýchlia a zjednodušia dokumentáciu porušenia pravidiel cestnej premávky. Prečo boli vybrané práve tieto priestupky, je na uvážení predkladateľa zákona. Zrejme vychádzal z predpokladaných možností zavedenia stacionárnych technických zariadení, ktoré majú alebo budú mať policajti k dispozícii. Systém dokumentovania priestupkov nebude až taký automatický, lebo okrem merania rýchlosti budú musieť záznamy vyhodnocovať policajti. Človek nie je stroj a môže kadečo prehliadnuť. O procese správneho konania a prípadnej beztrestnosti držiteľov vozidiel si povieme nabudúce.

Rada na záver:

Za porušenie zákona by mal každý pykať. Vodiči, alebo ponovom,aj držitelia vozidiel. Tí si môžu pokutu následne vymáhať od priestupcov, pokiaľ poznajú ich totožnosť. Od prvého júla treba naozaj zvýšiť pozornosť, lebo nikdy nebudeme vedieť, z ktorej strany sa na nás díva skryté oko „veľkého brata“ v službách policajného zboru.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Bazovský