Bazometer: Nepísané pravidlá

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Doprava v okolí zimného štadióna
Mesto Bratislava v spolupráci s organizátormi Majstrovstiev sveta 2011 v hokeji počas turnaja Slovakia Cup skúša v okolí Zimného štadióna Ondreja Nepelu dopravný projekt pre vrchol tohtoročnej hokejovej sezóny. Na snímke obmedzená doprava na križovatke Bajkalská - Trnavská. Bratislava, 11. február 2011. Foto: SITA/Michal Svítok

BRATISLAVA 14. decembra (WEBNOVINY) – Patrím k trpezlivejším a tolerantným vodičom, no čo je veľa, to je už naozaj dosť. K napísaniu môjho ďalšieho príspevku ma neviedla stratená trpezlivosť, ale snaha upozorniť mnohých vodičov na to, kde a prečo robia na cestách chyby a zbytočne ohrozujú seba i ostatných.

Okrem zákona existujú totiž aj „nepísané pravidlá“, ktoré nenájdete v žiadnom paragrafe, ale pre bezpečnú jazdu sú veľmi dôležité. Možno si mnohí spomenú na rady inštruktorov v autoškolách, že štartovať máme zásadne s vyšliapnutým spojkovým pedálom, že cez železničné priecestie a križovatku sa jazdí vždy so zaradeným rýchlostným stupňom, že preradiť ho na nižší treba už pred zákrutou a nie v nej, že pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého alebo pri predchádzaní by mal vodič včas zapnúť smerovky a pootočiť hlavu doľava, aby eliminoval mŕtvy uhol spätných zrkadiel, že… Tých nepísaných pravidiel je dosť a vďaka rozvoju dopravu neustále pribúdajú nové.

Ján Bazovský
Foto: SITA

Sú úseky ciest, na ktorých je trvalo alebo dočasne obmedzená maximálna povolená rýchlosť dopravnou značkou B 31a a v obciach alebo na železničných priecestiach a pred nimi je upravená priamo v zákone. Na miestach, kde toto obmedzenie končí, vodiči plynule zvyšujú rýchlosť až na hodnotu, ktorú im jednotlivý druh cesty umožňuje. Je to pochopiteľné, lebo zákon č. 8/2009 o cestnej premávke v paragrafe 4, ods. 2, písm. i) vodičovi zakazuje prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky. Takmer každý deň sa stretávam so situáciou, že hneď za dopravnou značkou koniec obce, prípadne koniec maximálnej povolenej rýchlosti, začnú vodiči predchádzať autá pred nimi. Dve vedľa seba idúce a súčasne zrýchľujúce vozidlá značne predlžujú dráhu predchádzania a vytvárajú nebezpečenstvo pre vodičov jazdiacich v protismere. V paragrafe 15 zákona o cestnej premávke sa nachádza aj odstavec ktorý znie:

(4) Vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť jazdy ani inak brániť predchádzaniu.

Mám za to, že tento zákaz platí len pre vodičov, ktorí bezdôvodne znižujú alebo zvyšujú rýchlosť vozidla na miestach, kde táto nie je dopravnými značkami alebo priamo zákonom obmedzená. Preto je ďalším nepísaným pravidlom, že vodiči by si mali mimoriadne zvážiť predchádzanie najmä:

– na úseku cesty za obcou

– na úseku cesty za dopravnou značkou, ktorá ruší maximálnu povolenú rýchlosť

– na úseku cesty za viacnásobnými zákrutami

– na vrchole stúpania cesty, ktorá pokračuje klesaním

Na všetkých týchto úsekoch totiž možno predpokladať, že vodiči predchádzaných vozidiel budú plynule zvyšovať rýchlosť jazdy bez toho, aby porušili pravidlá cestnej premávky.

Rada na záver:

Počas zimného obdobia, najmä pri zhoršení stavu a povahy vozovky môže mať porušenie nepísaných pravidiel rovnaký tragický následok ako porušenie tých, ktoré sú uvedené v zákone.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Bazovský