BRATISLAVA 7. októbra (WEBNOVINY) – Úpravou paragrafuu 35 zákona č. 8/2009 o cestnej premávke pribudol nový odsek v znení:
„(5) Vodič motorového vozidla je na diaľnici povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať bezpečnú vzdialenosť. Bezpečná vzdialenosť je minimálne taká vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy; ak ide o motorové vozidlo kategórie M3, N2 alebo N3, vzdialenosť, ktorú prejde za tri sekundy.“
V tejto súvislosti sa jeden vodič vystatoval, že on má také reflexy, že dokáže ubrzdiť aj päťmetrovú vzdialenosť za pred ním idúcim vozidlom na diaľnici. Je to vraj len otázka cviku. S nepodmienenými reflexami sme sa už narodili a tie podmienené možno naozaj cvičením zdokonaliť. Ibaže sledovanie premávky a ,napríklad, brzdenie nemožno vykonávať reflexívne lebo ide o činnosť, ktorá je ovplyvnená mnohými faktormi a spravidla nikdy nebýva rovnaká. Preto nemožno naše reflexy na cestách stotožňovať s reakčnou dobou vodiča. Poďme si teda vysvetliť, čo sa za pojmom „reakčná doba“ skrýva. Z laického hľadiska ju možno rozdeliť do dvoch častí: ľudskú a technickú.
Prvá časť obsahuje registráciu zvukových a optických vnemov našimi zmyslami, ich vyhodnotenie v mozgu a následný impulz pre konkrétne svaly na rukách alebo na nohách. Priemerná doba tohto procesu trvá asi 0,7 desatín sekundy a závisí od zorného uhla, sústredenia na jazdu a v neposlednom rade aj od našich profesionálnych skúseností.
Druhá časť zahŕňa spozdenie účinnosti brzdného systému vozidla. Podmieňuje ju kvalita a technický stav bŕzd. Pohybuje sa v rozmedzí 0,2 až 0,5 desatín sekundy podľa typu, prípadne váhy auta.
Priemerná reakčná doba bežného vodiča je jedna sekunda a u začiatočníkov alebo nesústredených vodičov sa môže predĺžiť až na dve sekundy. Je to doba až po ktorej uplynutí zažne naše vozidlo brzdiť a preto by sme si mali tento dôležitý fakt uvedomovať v každom okamihu jazdy či už za iným vozidlo, pred zákrutou alebo vrcholom stúpania ale aj pred priechodom pre chodcov. Pri rýchlosti 90 km/h prejde vozidlo za jednu sekundu vzdialenosť 25 metrov a minimálne takúto vzdialenosť by sme mali na cestách za vozidlami dodržiavať. Samozrejme okrem diaľnic a rýchlostných ciest, kde je časový odstup upravený zákonom. Mnohí vodiči si svoju reakčnú dobu neuvedomujú a spoliehajú sa výlučne na dĺžku brzdnej dráhy vozidla.
Že je to konanie veľmi nebezpečné možno ilustrovať na nasledovnom príklade. Vodič prichádza po suchej vozovke k priechodu pre chodcov rýchlosťou 50 km/h. Brzdná dráha jeho vozidla pri tejto rýchlosti je asi 14 metrov. Za jednu sekundu reakčnej doby prejde vozidlo tiež 14 metrov, teda toľko koľko meria samotná brzdná dráha. Preto by sa mal už vo vzdialenosti 28 metrov pred priechodom sústrediť na pohyb chodcov na ňom. Rovnako by sa mal správať aj pri vyšších rýchlostiach.
Rada na záver:
Mnohí vodiči nepoznajú ani brzdnú dráhu svojho auta pri konkrétnych rýchlostiach. Preto sa spoliehať výlučne na ňu a nebrať do úvahy aj reakčnú dobu vodiča je veľmi nebezpečné a príliš často vedie k dopravných nehodám s tragickými následkami.