Bazometer: Novela zákona

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Paragraf

BRATISLAVA 15. júla (WEBNOVINY) – Tak trocha v mediálnom tieni exemplárnych trestov pre opitých vodičov zostali niektoré zmeny v novele zákona č. 8/2009 o Cestnej premávke, ktoré napravujú v motoristickej praxi nerealizovateľné spôsoby jazdy a ktoré zavádzajú ďalšie povinnosti pre vodičov. Do „starých koľají“ sa vracia pojem dať prednosť v jazde uvedený v §-e 2, ods. 2, písm. b), na:

dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Bez slova náhle bolo pre vodičov na vedľajšej ceste niekedy priam nemožné dostať sa v dopravnej špičke na hlavnú cestu bez toho, aby sa nad nimi niektorý kolega nezľutoval. Prakticky sa takmer vždy dopúšťali dopravných priestupkov. V tom istom paragrafe a odstavci v písmene o) sa pojem neohrozenie rozširuje z vodičov celkovo na účastníkov cestnej premávky:

neohrozením povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky nevzniklo nijaké nebezpečenstvo.

Súlad je namieste aj z dôvodu, že rovnako pojem neobmedzenie je definovaný pre všetkých účastníkov cestnej premávky a v konečnom dôsledku ju neohrozujú alebo neobmedzujú len vodiči. V záujme účinnejšej ochrany chodcov v cestnej premávke pribudli pre vodičov niektoré povinnosti a obmedzenia. V § 4 „Povinnosti vodiča“ sa odsek 2 Vodič nesmie… dopĺňa písmenom o), ktoré znie:

zastaviť vozidlo na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky.

Nuž, arogancie zo strany mnohých vodičov je na cestách ale i na priechodoch pre chodcov naozaj dosť a tento zákaz doteraz neriešil ani paragraf 23 „Zastavenie a státie“. Ďalej sa v §-e 15 „Predchádzanie“ dopĺňa ods. 5 Vodič nesmie predchádzať… o písmeno j) v znení:

na priechode pre chodcov, priechode pre cyklistov a bezprostredne pred nimi.

V tomto prípade by som si už dovolil polemizovať o účele tohto zákazu pre ktorý sa predkladateľ novely zrejme inšpiroval obdobným ustanovením uvedeným v písmene g), ktoré zakazuje vodičovi predchádzať:

…pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla…

Ján Bazovský
Foto: SITA

Križovatku dokáže totiž zaregistrovať vodič počas jazdy z oveľa väčšej vzdialenosti ako priechod pre chodcov alebo cyklistov vyznačený na ceste vodorovnými dopravnými značkami V 6 a V 7 alebo zvislými dopravnými značkami IP 6 alebo IP 7 spravidla umiestnenými bezprostredne pred priechodmi. O zníženej viditeľnosti radšej ani nehovorím. Mimo obce na priechody pre chodcov a cyklistov upozorňujú v dostatočnej vzdialenosti výstražné dopravné značky A 13, prípadne pre cyklistov A 16. V obciach sú však osadené naozaj len v tých najrizikovejších úsekoch. Som veľmi zvedavý, akým spôsobom zabezpečí správca cesty náležité informovanie vodičov o priechodoch aby zákaz predchádzania bol jednoznačný a nespochybniteľný. Ďalším problémom sú cesty s dvoma alebo viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere. Podľa §-u 10 „Jazda v jazdných pruhoch“ je premávka na nich upravená nasledovne:

3) V obci na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh;…

Pri takomto spôsobe jazdy v obci nemožno považovať za predchádzanie, ak vozidlá v niektorom z jazdných pruhov idú rýchlejšie. Teda sa na ne nemôže vzťahovať zákaz predchádzania na priechodoch pre chodcov a cyklistov a bezprostredne pred nimi a samotnú ochranu chodcov a cyklistov nerieši hoci tam sú najväčšie problémy. No a ešte jedna novinka týkajúca sa cyklistov uvedená v §-e 19 „Odbočovanie“. Doteraz platné ustanovenie v ods. 1 hovorí len o vodičoch a cyklistov chráni snáď len veta: … Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť…. Novela zavádza ďalší odstavec v znení:

6) Vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno. Pri odbočovaní doľava vodič motorového vozidla nesmie ohroziť cyklistu odbočujúceho vľavo.

Myslím, že táto povinnosť je naozaj na mieste, lebo pri kolíziách medzi cyklistami a vodičmi odbočujúcimi vpravo bolo zistenie vinníka nehody ozaj ťažkým rébusom aj pre dopravných policajtov.

Rada na záver:

Neznalosť zákona nikoho neospravedlňuje. Ani účastníkov cestnej premávky ale ani tých, ktorí zodpovedajú za aktuálne, jednoznačné a, hlavne, viditeľné dopravné značenie na našich cestách.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Bazovský