Bazometer: Diaľnica alebo tri cesty vedľa seba?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica
Foto: SITA / Nina Bednáriková

BRATISLAVA 26. augusta (WEBNOVINY) – Diaľnice sú moderné dopravné tepny, ktoré slúžia na bezpečnú, plynulú ale hlavne rýchlu premávku motorových vozidiel v dvoch alebo viacerých jazdných pruhoch v jednom smere. Preto je aj maximálna povolená rýchlosť na diaľniciach oveľa vyššia ako na ostatných cestách. S prihliadnutím na kvalitu cestného telesa diaľnic, ochranných prvkov a charakteru prostredia, cez ktoré vedú, je na Slovensku povolená maximálna rýchlosť na nich 130 km/h a stanovená minimálna rýchlosť na 80 km/h mimo diaľnic v obciach.

Ján Bazovský
Foto: SITA

V zákone č. 8/2009 Z.z. o premávke na cestách sú v paragrafoch 35 až 37 uvedené osobitosti premávky na diaľnici a rýchlostnej ceste. Aj z tohto dôvodu, čiže bezpečnej a rýchlej jazdy, sú diaľnice, na rozdiel od ostatných ciest, pre ich užívateľov spoplatnené formou diaľničných známok alebo elektronickým mýtom.

A poďme na začiatok. Medializované rozhodnutie ministra dopravy obmedziť maximálnu povolenú rýchlosť na úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou v pravom jazdnom pruhu na 80 km/h a v strednom jazdnom pruhu na 110 km/h spomalí premávku na úroveň ostatných ciest. Z jednoduchého dôvodu. V zákone o premávke na cestách je v paragrafe 10, ods. 1 uvedené:

„Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.“

Mnohí sa možno opýtajú, čo má cesta s dvoma alebo viacerými pruhmi spoločné s diaľnicou. Nuž tu je odpoveď citovaná z toho istého zákona:

§ 37

(1) Ustanovenia o premávke na diaľnici platia aj na rýchlostnej ceste.

(2) Ak nie je v § 35 a 36 ustanovené inak, platia pre premávku na diaľnici a na rýchlostnej ceste ostatné ustanovenia tohto zákona.

A v paragrafoch 35 a 36 nie je ustanovené inak. Preto vodiči, ktorí práve nepredchádzajú, musia jazdiť aj na diaľnici v pravom jazdnom pruhu s obmedzenou rýchlosťou na 80 km/h. Presne touto rýchlosťou, lebo nižšiu im paragraf 35, ods. 1 nedovoľuje:

§ 35

(1) Diaľnicu môžu používať len vodiči motorových vozidiel; iným účastníkom cestnej premávky je používanie diaľnice zakázané. Na diaľnici smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 80 km/h…

Ešte horšie problémy čakajú aj vodičov nákladných vozidiel, ktorým zákon v tom istom paragrafe, odstavci 3 stanovuje:

Vodič motorového vozidla kategórie N, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 7 500 kg alebo vodič jazdnej súpravy, ktorej najväčšia prípustná hmotnosť presahuje 7 500 kg nesmie pri jazde po diaľnici predchádzať iné motorové vozidlo.

Rada na záver

Analýzou vo vyspelých motoristických krajinách odborníci zistili, že príčinami závažných dopravných nehôd na diaľniciach nie je rýchlosť jazdy, ale nedostatočná vzdialenosť medzi vozidlami. Preto v Nemecku, kde nie je na diaľniciach obmedzená maximálna rýchlosť, prijali rozhodnutie, že minimálna vzdialenosť medzi vozidlami jazdiacimi po diaľnici je polovica rýchlosti vozidla vyjadrená v metroch. Príklad: Vozidlo pohybujúce sa rýchlosťou 160 km/h musí za pred ním idúcim vozidlom dodržať vzdialenosť minimálne 80 metrov. Aby mal vodič dostatočný čas na vnímanie dopravnej situácie, na vlastnú reakciu a na zabrzdenie. Keď policajti začali kontrolovať toto opatrenie počet nehôd rapídne klesol. A čo na Slovensku? Aj riaditeľ výskumného ústavu dopravy v Žiline Ing. Palčák je skôr názoru, že viacej než obmedzovanie rýchlosti na diaľnici pomôže povinnosť vodiča dodržať bezpečný odstup za vozidlom jazdiacim pred ním. A ja navrhujem na slovenských diaľniciach pri rýchlosti 130 km/h pevne stanovených minimálne 70 metrov, pri rýchlosti 120 km/h minimálne 60 metrov atď, ktoré policajti určite dokážu od jazdy na nárazníkoch aj bez meracích prístrojov spoľahlivo rozoznať.

Spomalenie dopravy nákladných vozidiel na diaľnici hoci o 10 km/h vyjde ich majiteľov alebo prevádzkovateľov poriadne draho. Ostatných vodičov, ktorí si platia za rýchlu jazdu po diaľnici, tiež. Preto neplaťte, keď nebudete musieť!

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Bazovský