BRATISLAVA 12. novembra (WEBNOVINY) – Nikdy by som neveril koľkých vodičov dokáže jedno blikajúce, či skôr neblikajúce svetlo bielej farby na dopravnom zariadení pred železničným priecestím rozčúliť. Načo tam je keď nefunguje? Aby sa bez nervov mohli ďalej venovať cestnej premávke, rozhodol som sa o používaní tohto svetla napísať. Podľa mojich skúseností sa vodiči v premávke riadia najčastejšie dopravnými značkami, lebo tých je asi najviac, potom dopravnými zariadeniami, lebo tých je už menej a až v poslednom rade ustanoveniami jednotlivých paragrafov v zákone o premávke na cestách a s ním súvisiacich predpisov, lebo ich mnohí ešte nečítali.
Na železničné priecestie vodičov upozornia najprv dopravné značky A 27 až 29 Návestné tabule postupne umiestnené vo vzdialenosti 240 metrov, 160 metrov a 80 metrov od trate križujúcej cestu. Pred železničným priecestím sú podľa situácie umiestnené dopravné značky A 25 Železničné priecestie so závorami, A 26 Železničné priecestie bez závor a dopravné značky A 30a Výstražný kríž pre železničné priecestie jednokoľajové alebo A 30b Výstražný kríž pre železničné priecestie viackoľajové.
Súčasťou uvedených dopravných značiek často bývajú aj priecestné zabezpečovacie zariadenia so svetelnými signálmi a to s červenými striedavo prerušovanými svetlami so znamením „Stoj!“ alebo s bielym prerušovaným svetlom so znamením „Voľno“. Veľa vodičov má problém práve s tým bielym svetlom, ktoré sa na priecestnom zabezpečovacom zariadení viditeľne nachádza ale nefunguje. Nuž, za uvedenom zariadení občas nefungujú ani striedavo prerušované červené svetlá napríklad z dôvodu poruchy, úmyselného poškodenia, alebo ich prevádzkovateľ dočasne alebo natrvalo vyradil z činnosti. Preto by sa vodiči mali v prvom rade riadiť zákonom, ktorý prejazd cez železničné priecestie upravuje. V zákone č. 8/2009 o premávke na cestách je to paragraf 27 až 29.
Železničné priecestie
§ 27
(1) Pred železničným priecestím vodič je povinný počínať si mimoriadne opatrne, najmä sa presvedčiť, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie.
Povinnosť počínať si mimoriadne opatrne platí hlavne aj vtedy, keď je na železničnom priecestí zabezpečovacie zariadenie ale nesvietia striedavo prerušované červené svetlá. Ďalšie povinnosti upravuje odstavec 3:
(3) Vo vzdialenosti 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní vodič je povinný jazdiť rýchlosťou najviac 30 km.h-1; ak na priecestnom zabezpečovacom zariadení svieti prerušované biele svetlo, vodič je povinný 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní jazdiť rýchlosťou najviac 50 km.h-1. Vodič pritom nesmie zbytočne predlžovať čas prechádzania železničného priecestia.
Čo pre vodičov zo zákona teda vyplýva? Pokiaľ na zabezpečovacom zariadení nesvieti biele prerušované svetlo platí odstavec 1 a pokiaľ svieti, upravuje maximálnu rýchlosť vozidla pred železničným priecestím a pri jeho predchádzaní. Podľa môjho názoru by rýchlosť vzhľadom na aktuálny stav železničných priecestí mohla byť na mnohých miestach ešte oveľa nižšia. Dopravné nehody na železničných priecestiach sa takmer vždy končia tragicky. Preto mi dovoľte pripomenúť, kedy by vodiči na ne za žiadnych okolností vchádzať nesmeli.
§ 28
Vodič nesmie vchádzať na železničné priecestie, ak:
a) sa dáva výstraha dvoma červenými striedavo prerušovanými svetlami priecestného zabezpečovacieho zariadenia,
b) sa dáva výstraha prerušovaným zvukom húkačky alebo zvončeka priecestného zabezpečovacieho zariadenia,
c) sa spúšťajú, ak sú spustené alebo ak sa zdvíhajú závory,
d) už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak alebo iné dráhové vozidlo alebo ak počuť najmä jeho húkanie alebo pískanie,
e) osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia dáva znamenie na zastavenie vozidla krúžením červenou alebo žltou zástavkou a za zníženej viditeľnosti krúžením červeným svetlom v hornom polkruhu,
f) situácia na železničnom priecestí alebo za ním nedovoľuje, aby ho bezpečne prešiel a pokračoval v jazde.
§ 29
(1) Ak osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia dáva pokyn na jazdu cez železničné priecestie vodorovným kývaním ruky s červenou alebo so žltou zástavkou a za zníženej viditeľnosti bielym svetlom cez stred tela, vodič je povinný ju poslúchnuť; pritom neplatí § 28 písm. a) až d).
(2) Ustanovenia odseku 1 a § 27 a 28 sa primerane vzťahujú aj na chodca.
Rada na záver:
K železničným priecestiam sa viažu aj ustanovenia ďalších paragrafov zákona o premávke na cestách a s nimi súvisiacich predpisov. Dúfam, že po ich prečítaní zistíte o ktoré ide.