BRATISLAVA 14. júla (WEBNOVINY) – Automobilka Alfa Romeo označuje za dátum svojho vzniku 24-ty jún roku 1910. Vtedy bola založená automobilka A.L.F.A (skratka zo slov Anonima Lombarda Fabbrica, Automobili). Už o štyri roky skôr však bola v Portelle (vtedajšie predmestie Milána) založená spoločnosť SAID (Società Anonima Italiana Darracq). Išlo o spoločný podnik francúzskej automobilky Darracq a talianskych investorov na čele s milánskym aristokratom Ugom Stellom. Tejto automobilke sa však veľmi nedarilo a preto bola založená už spomínaná A.L.F.A.
Prvým samostatným modelom tejto automobilky bol model 24 HP, ktorého konštruktérom bol Giuseppe Merosi. Ten mal na svedomí aj ďalšie predvojnové modely automobilky A.L.F.A a pracoval v nej až do roku 1924. Už v roku 1915 však získal kontrolu nad automobilkou neapolský podnikateľ Nicola Romeo. Ten sa počas prvej svetovej vojny rozhodol zmeniť predmet podnikania spoločnosti, ako to v čase vojny urobili mnohé strojárske podniky. Automobilka tak vyrábala muníciu, letecké stroje a iné výrobky potrebné pre armádu. Neskôr vyrábala spoločnosť aj lokomotívy a železničné vagóny a k výrobe automobilov sa vrátila až v roku 1919. V roku 1920 bola spoločnosť premenovaná na Alfa Romeo.
Medzivojnové obdobie bolo pre Alfa Romeo veľmi úspešné. V roku 1923 do automobilky prestúpil z Fiatu konštruktér Vitorrio Jano, šéfom pretekárskeho tímu a továrenským jazdcom zároveň bol Enzo Ferrari a za Alfu pretekal aj slávny Tazio Nuvolari. Automobilka dokázala jedenásťkrát zvíťaziť na legendárnych pretekoch Mille Miglia, šesťkrát na nemenej slávnom podujatí Targa Florio, ale Alfa Romeo si vydobyla aj štyri víťazstva za sebou (1931-1934) na 24-hodinovke v Le Mans.
Po druhej svetovej vojne vzniklo mnoho modelov s nenapodobiteľným dizajnom. Originálny dizajn a nadpriemerné jazdné vlastnosti vystihujú totiž každý jeden z modelov tejto talianskej automobilky s dlhoročnou tradíciou. Pri príležitosti 75-teho výročia v roku 1985 predstavila automobilka legendárny model 75 so zadným náhonom a konfiguráciou „transaxle“, kedy je motor uložený vpredu a prevodovka vzadu, kvôli ideálnemu rozloženiu hmotnosti.
Veľkolepé oslavy storočnice boli mimoriadnou udalosťou pre automobilových nadšencov z celého sveta. Akcia začala už 24. júna, teda presne v deň, kedy bola v Miláne pred sto rokmi spoločnosť Alfa Romeo založená. Alfa Romeo si k oslavám vybrala významné milánske miesta. Za všetky menujme aspoň Palazzo Marino, historické sídlo zastupiteľov mesta Milána, známu pretekársku dráhu Monza, či niekoľko impozantných milánskych námestí, kde boli po celú dobu vystavené dobre známe modely, rovnako ako i najnovší prírastok do rodiny, neodolateľná Alfa Romeo Giulietta.
Foto: Alfa Romeo
Foto: Alfa Romeo
Foto: Alfa Romeo
Foto: Alfa Romeo
Foto: Alfa Romeo
Značkové múzeum automobilov s hadom a krížom v znaku v neďalekom mestečku Arese bolo pri príležitosti 100. narodenín značky otvorené každý deň od rána až do polnoci. Komentované prehliadky v mnohých jazykoch boli samozrejmým doplnením celej oslavy. O pomyselnú čerešničku na torte osláv storočia v znamení Alfy Romeo sa postaral poštový úrad Poste Italiane, ktorý sa rozhodol vydať známku špeciálne vytvorenú pri príležitosti tohoto výročia.
Bohatý program vyvrcholil cez víkend veľkolepým medzinárodným zhromaždením všetkých nadšencov značky Alfa Romeo, ktorí sa zišli v svetoznámom kongresovom centre Fiera Milano. Prišlo sem viac ako 3000 áut značky Alfa Romeo zo 45 krajín. Z Fiera Milano vyrazili na spanilú jazdu centrom mesta, a to až na hrad Sforzesco, kde boli vystavené najvýznamnejšie modely značky z celej storočnej histórie.
Jednou z najpôsobivejších udalostí celej oslavy storočnej existencie značky bolo odhalenie bronzovej sochy „Disco Volante“ inšpirovanej pretekárskym spiderom Alfa Romeo 1900 z roku 1952. Táto impozantná bronzová socha zhmotňujúca esenciálne hodnoty značky Alfa Romeo je o to významnejšia, že bola vytvorená vďaka príspevkom milovníkov značky a členov alfistického fanklubu.
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk