BRATISLAVA 1. decembra (WEBNOVINY) – Vysokoškolský titul už absolventovi školy lepšiu situáciu na trhu práce automaticky nezabezpečí. Priznávajú to personalisti.
Čoraz častejšie dávajú dôraz nielen na to, aké vzdelanie má ukončené uchádzač o zamestnanie, ale aj na ktorej škole.
„Počet vysokoškolákov výrazne rastie a vysokú školu momentálne navštevuje približne štvrť milióna ľudí. Pribúdajú stále nové školy, kvalita štúdia na Slovensku tým však nerastie,“ hovorí generálny riaditeľ personálnej agentúry Trenkwalder Luboš Sirota.
Bezzubé ministerstvo
„Bez ohľadu na to, ktorú politickú stranu reprezentuje konkrétny minister školstva, snahy o sprísnenie podmienok akreditácií vysokým školám zostávajú iba v rovine slov a neúspešných návrhov, ktoré buď v parlamente neprejdú, alebo sú schválené v totálne bezzubej podobe,“ konštatuje Sirota.
Upozorňuje na problém novovznikajúcich škôl či pobočiek v regiónoch, a to bez ohľadu na jej odbornú úroveň a kvalitu absolventov, ktorých produkuje.
Mladí ľudia si často takúto školu vyberú iba pre jej geografickú blízkosť k miestu bydliska a neuvedomujú si, že titul z nej im pravdepodobne v praxi vôbec nepomôže.
„Na trhu dlhodobo nie je záujem o ľudí, ktorí ukončili štúdium napríklad kulturológie, sociálnej práce, či rôznych pedagogických odborov. Tieto pritom ročne produkujú množstvo absolventov,“ tvrdí Sirota. Výsledkom je, že mnohí absolventi končia v lepšom prípade na stredoškolských profesiách, v tom horšom prípade na úradoch práce. Naopak, dopyt je hlavne po absolventoch technických odborov či ekonómoch.
S andragogikou sa práca hľadá ťažko
Personalisti do budúcna očakávajú pokračovanie tohto trendu. „Kým IT špecialista si nájde zamestnanie prakticky okamžite, absolvent andragogiky ho bude hľadať v priemere mesiace, a ak uspeje, s vysokou pravdepodobnosťou to bude mimo vyštudovaného odboru,“ hovorí Sirota.
Dodáva, že štúdium na neperspektívnych odboroch a nízko kvalitných školách je z pohľadu študenta i štátu iba mrhaním peňazí a času.
Pri rozhodovaní sa mladých ľudí o výbere školy môžu byť nápomocné údaje o miere nezamestnanosti absolventov, ktoré zverejňuje ministerstvo školstva. Čoraz väčší význam nadobúda aj celoživotné vzdelávanie.
„Skončiť školu a myslieť si, že vzdelávanie už mám za sebou, je v súčasnosti naivné. Zamestnanec sa musí vzdelávať stále, inak sa mu ľahko môže stať, že mu, obrazne povedané, ujde vlak,“ dodal Sirota.