BANSKÁ BYSTRICA 26. januára (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Slovensko zruší na regionálnych tratiach v Banskobystrickom kraji menej spojov osobnej dopravy než tento mesiac avizovali odborári.
Na dnešnom stretnutí s predsedom Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Vladimírom Maňkom to potvrdil generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko (ŽSSK) Pavel Kravec. „Od 6. marca 2011 nastanú len menšie zmeny, ktoré však súvisia najmä s nadväznosťou spojov. Určite ponecháme tie vlaky, kde nie je možnosť paralelnej autobusovej dopravy a zavedieme i nové spojenia. Predĺžime trasu expresu Hron v piatok z Bratislavy cez Banskú Bystricu do Brezna a v nedeľu v opačnom smere,“ uviedol Kravec.
Župan aj šéf železničnej spoločnosti sa zhodli, že najlepším riešením pre regionálnu dopravu je vybudovanie integrovaného dopravného systému. „Bude potrebná koordinácia jednotlivých spojov v kraji. Musíme sa dohodnúť, že buď tam bude chodiť autobus, alebo vlak,” povedal Kravec. Maňka k tomu dodal, že koordinácia dopravy zabezpečí zníženie výdavkov a vyššiu efektívnosť. Samosprávne kraje však podľa neho očakávajú aj výraznejšiu účasť štátu, ktorá má spočívať najmä v úprave súčasnej legislatívy do jednej právnej normy o verejnej doprave a spôsobe jej financovania.
„Vláda si musí uvedomiť, že nemôže mať zisky z dôchodcov, zdravotne postihnutých, študentov či detí. Práve naopak. Je nutné, aby verejnú dopravu dotovala, pričom súčasné dotácie nestačia. Preto vítam, že si naši odborníci sadnú, pripravia analýzu a nájdu najvýhodnejšie riešenia, ktoré zrejme budú smerovať k vybudovaniu integrovaného dopravného systému,” uviedol župan Maňka.
Železniční odborári avizovali, že Železničná spoločnosť Slovensko plánuje zrušiť alebo obmedziť osobnú dopravu na viacerých regionálnych tratiach. V Banskobystrickom kraji malo ísť o trate Plešivec – Muráň, Plešivec – Jesenské, Fiľakovo – Fiľakovo-hranica, Brezno – Červená Skala, Brezno – Tisovec, Červená Skala – Hnilec. Maňka na to reagoval, že by išlo o nesystémový krok, ktorý by ohrozil dopravnú obslužnosť a mal by negatívny dopad na zamestnanosť.