BRATISLAVA 7. decembra (WEBNOVINY) – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) oznámili, že v januári budúceho roka chcú začať tender na prvú etapu prác v rámci projektu prepojenia železničného koridoru TEN-T s letiskom a železničnou sieťou v Bratislave.
Predpokladaná cena prvej časti výstavby mestskej železničnej infraštruktúry počas troch rokov predstavuje 424 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.
Pripravovaná súťaž bude zameraná na vybudovanie novej železničnej stanice Bratislava-filiálka pri Trnavskom mýte a jej napojenie na železničnú stanicu Bratislava-Predmestie asi 2,5-kilometrovým tunelom. Vzhľadom na umiestnenie pôjde o podzemnú stavbu.
Výstavba uvedenej dvojkoľajovej trate si zároveň vyžiada rekonštrukciu jednokoľajového železničného mosta medzi Hlavnou stanicou a stanicou Bratislava-Nové Mesto, ako aj preložku inžinierskych sietí. Na stanici Nové Mesto bude nevyhnutná aj výmena zabezpečovacieho zariadenia.
Správca železničnej infraštruktúry chce investíciu financovať z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava v súčasnom programovom období. Prvá etapa projektu by mala byť hotová v roku 2015.
Realizácia projektu umožní železničné prepojenie mestských častí Bratislavy – Nového Mesta a Petržalky. Zároveň odľahčí mestskú hromadnú dopravu v Bratislave, ale aj osobnú automobilovú dopravu. Zlepší sa prístupnosť domácich železníc k medzinárodným koridorom a sieti susedných štátov. Modernizáciu železníc umožní využitie nových a progresívnych prvkov.
Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR a tým i na rozdelenie Česko – slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty. Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s. ŽSR zabezpečujú prepravné a dopravné služby, ktoré zodpovedajú záujmom dopravnej politiky štátu a požiadavkám trhu vrátane súvisiacich činností.