Slovensko je typickou vidieckou krajinou v ktorej má iba 10 miest viac ako 50-tisíc obyvateľov. Mestá a obce pre svoj rozvoj potrebujú expertov, ktorých si však často zo svojich rozpočtov nemôžu dovoliť zaplatiť. Riešením situácie by mohli byť centrá zdieľaných služieb.
Aký prínos by ich zriadenie malo pre občanov či samosprávy? Koľko peňazí by vďaka nim mohli obce a mestá ušetriť? V rozhovore pre Webnoviny.sk odpovedal ústredný riaditeľ kancelárie Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Michal Kaliňák.
Tento rok plánujete spustiť pilotný projekt testovania Centier zdieľaných služieb. Na čo budú slúžiť?
Centrá zdieľaných služieb sú konceptom akéhosi spoločného centra pre viacero obcí, ktoré im bude zabezpečovať spoločnú agendu. Jedno centrum tak môže slúžiť napríklad pre 20 obcí naraz. Daným obciam pritom bude centrum poskytovať jedného experta na obstarávanie, jedného kvalitného projektového manažéra, jedného experta na ochranu osobných údajov, kybernetickú bezpečnosť či posudkovú činnosť. Jeden odborne zdatný človek tak môže slúžiť pre viacero obcí naraz.
Slovensko má problémy s eurofondami na regionálny rozvoj, ZMOS informovalo Európsku komisiu
Nevznikne tak riziko, že napríklad pri jednom expertovi na verejné obstarávanie pre viaceré obce bude pre „vybavovačov“ zákaziek stačiť dohodnúť sa s jedným človekom na miesto toho, aby si obehli 20 starostov obcí?
Kľúčom k úspechu je odbornosť. Preto sme veľmi detailne konzultovali návrhy novely zákona o verejnom obstarávaní s Úradom pre verejné obstarávanie a zavedenie odbornej spôsobilosti tých, ktorí budú zabezpečovať verejné obstarávania dokáže dostať do kúta „vybavovačov“. Ak by v minulosti nedošlo k zrušeniu odbornej spôsobilosti, už dávno sme takýchto agentov s teplou vodou ani nemuseli evidovať.
Ako budú vyberaní experti na jednotlivé oblasti do Centier zdieľaných služieb?
Keďže pilotný projekt chceme mať pokrytý financiami z európskych prostriedkov, kľúčovými kritériami musí byť odbornosť a dĺžka praxe. Predpokladáme, že vytvorením týchto pozícií zároveň dáme dôvod šikovným ľuďom, aby sa vrátili do svojich pôvodných regiónov, odkiaľ kvôli nedostatku možností na profesionálnu prácu a odborný rast odišli inde za lepšími ponukami. Teda nielen prísne kritériá, ale aj príležitosť na návrat do regiónov sú dve hodnoty, ktoré si popri odbornosti sľubujeme od tohto konceptu. Napokon, v susednej Českej republike sa to potvrdilo.
Prečo vôbec centrá zdieľaných služieb majú vzniknúť? Aký problém sa ich vznikom a zavedením do praxe vyrieši?
Máme za sebou dvadsať rokov od reformy verejnej správy. Vidíme, že niektoré jej parametre neboli nastavené správne a vidíme, že žiadna ďalšia vláda to neopravila. Ide napríklad o systematickú podporu medziobecnej spolupráce, ktorá na Slovensku chýba. Slovensko je typickou vidieckou krajinou v ktorej 96 percent samospráv tvoria obce a zo 141 miest má iba 10 miest viac ako 50-tisíc obyvateľov. Celkovo 21 miest má dokonca menej ako 5-tisíc obyvateľov. Pre malé samosprávy s nízkymi príjmami je preto prakticky nemožné zabezpečiť si expertov pre dôležité oblasti rozvoja.
Zástupcovia krajov chcú lepšiu spoluprácu s mestami a obcami, eurofondy by radi videli v regiónoch
Aké poznatky o týchto centrách priniesol pilotný projekt v Česku?
Ukázalo sa, že každá z obcí na pomerne málo agendách dokázala ušetriť 88 000 českých korún, teda približne 3 400 eur. Tie by ináč platili nejakým konzultantom. Podobné je to v Poľsku aj v Maďarsku. Detailne poznáme situáciu zo spomínaných krajín a preto ideme s riešením, ktoré je užitočné, udržateľné a mimoriadne prínosné pre celú verejnú správu. V koncepte, s ktorým prídeme, sú očakávané úspory samospráv na Slovensku zo zdieľania odborníkov na úrovni 3,2 až 5 miliónov eur v závislosti od počtu spoločne vykonávaných agend.
Ktoré samosprávy by mali byť zapojené do pilotného projektu na Slovensku?
My by sme chceli spustiť pilotný projekt s predstaviteľmi viacerých vyšších územných celkov. Hovorili sme o tom s trnavským županom, ktorému sa tento nápad páčil a aj Trnavský kraj vidí v tomto projekte príležitosť. Chceli by do toho ísť, pretože tento kraj je špecifický lazmi, ale aj štruktúrou samospráv. Rovnako si tento projekt vieme predstaviť aj v iných regiónoch, kde je veľký počet malých obcí, či už ide o Kysuce, Prešovský kraj, Banskobystrický kraj alebo Košický kraj. Pravdou je, že o tom hovoríme aj s Európskou komisiou.
O čom konkrétne? V čom má Európska komisia pomôcť?
Nakoľko pilotný projekt centier zdieľaných služieb vnímame ako možnosť podpory z Fondu obnovy, ktorý preferuje reformné aktivity, v oblasti verejnej správy aj digitalizácie je to evidentná reformná aktivita s pozitívnym prínosom. Presne v tomto duchu komunikujeme s Európskou komisiou, aby to takto vnímala, s tým, že práve na Centrách zdieľaných služieb chceme vybudovať tzv. nový komunálny manažment, teda spôsob nastavenia miestnej územnej samosprávy, pretože hodnota zdieľania ľudí, potenciálu, financií aj služieb je principiálna otázka ďalšieho nastavenia samosprávy.
Premiér by nemal urážať starostov a primátorov, ZMOS odmieta byť podriadený centrálnej vláde
Kedy bude pilotný projekt spustený?
Keďže sa dá hovoriť o tom, že ide o istú reformu, chceme na financovanie projektu využiť Fond obnovy Európskej únie. Kedy bude spustený pilotný projekt tak bude závisieť aj od šikovnosti Ministerstva financií SR.
Čo bude znamenať spustenie takýchto centier v praxi pre občanov? Zlepšia sa tým podmienky v obciach, v ktorých žijú?
Spojenie odbornosti, finančnej úspory v jednotlivých obciach a kvalitu rozhodnutí. Ušetrené peniaze budú môcť obce použiť na financovanie iných potrieb, ktoré priamo súvisia s kvalitou života a rozsahom verejných služieb, ktoré občanom poskytujú.
V roku 2022 by k dátumu komunálnych volieb mala byť uskutočnená aj reforma verejnej správy. Budú v danej dobe už centrá bežnou súčasťou fungovania samosprávy?
Práve po voľbách v roku 2022 by už centrá zdieľaných služieb mohli byť postupne súčasťou spoločného výkonu správy v mnohých regiónoch tak, aby bola garantovaná ich odbornosť, efektívnosť a tiež dostupnosť. Toto sú princípy, ktoré sledujeme konceptom tejto kooperácie. V roku 2022 by mal byť prínos centier už viditeľný. Už teraz však vieme predpokladať pozitívne dopady ich spustenia.
Predtým ste ale povedali, že ich spustenie bude závisieť od šikovnosti ministerstva financií. Ste si teda istý tým, že centrá budú v roku 2022 už fungovať?
Je jasné, že mnohé aspekty sa ukážu postupne, ako je všeobecný prínos a podobne. Ale ich samotné vytvorenie, koncentrácia spoločného výkonu agendy pre viacero obcí z jedného centrálneho bodu a garanciou odbornosti a dostupnosti sú prínosy, ktoré bude možné sledovať v mimoriadnej krátkej dobe po ich spustení.
Združenie miest a obcí Slovenska požaduje od vlády celoplošné testovanie obyvateľov na ochorenie COVID-19
Je pravdou, že k našej energii, snahe zaviesť toto riešenie do praxe treba niečo viac. V prvom rade dôveru voči tomuto riešeniu, ale aj financie na rozbeh. Sme však presvedčení, že aj záujmom vlády je preukázať do vnútra krajiny, smerom k samosprávam, ale rovnako aj vo vzťahu k Bruselu, že Slovensko dáva zelenú reformným krokom s merateľnými výsledkami a pozitívnymi dopadmi.
Očakávate, že pilotný program ukáže aj problémy, ktoré bude potrebné do budúcnosti vyriešiť?
My už teraz vieme, že na Slovensku fungujú spoločné obecné úrady, ktoré vykazujú viaceré problémy. Obce sa do nich spájajú preto, aby spoločne vykonávali štátom prenesené kompetencie. Ale keďže štát tieto objednané služby neplatí v plnom rozsahu, musia sa na to skladať mestá a obce. Je to mimoriadne drahé sponzorovanie štátu. Samosprávy zo svojho ročne doplácajú na plnenie štátnych úloh milióny.
Napríklad?
Napríklad iba v regionálnom školstve je to približne 150 miliónov ročne, dokonca v niektorých rokoch to bolo až 250 miliónov eur z rozpočtov miest a obcí, ktoré by mal hradiť štát za to, čo si objednal. Ďalším problémom je, že na spoločných školských úradoch tvoria dve tretiny zamestnancov ľudia vo veku 54 rokov. Ich odchodom do dôchodku sa tak vytvorí výrazný personálny problém. A takto môžeme pokračovať napríklad spoločnými stavebnými úradmi.
Samosprávy doplácajú na štát, odborne spôsobilí zamestnanci sú vo výrazne vyššom veku. Preto očakávame, že Centrá zdieľaných služieb sa sústredia napríklad na podporu odborne zdatných ľudí v mladšom veku, ktorí už nebudú musieť cestovať za prácou mimo svojich regiónov, ale budú vyťažení odbornou prácou v prospech okolitých obcí.