POPRAD 20. júna (WEBNOVINY) – Základný kameň prvej časti diaľničného úseku D1 Jánovce-Jablonov poklopali v pondelok premiérka Iveta Radičová a minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ. „Po deviatich rokoch sa otvára stavba, ktorá by mala trvať 900 dní. Dali sme si záväzok v Programovom vyhlásení vlády transparentného verejného obstarávania, zníženia cien pri výstavbe diaľnic tak, aby zodpovedali cenám v Európe a nie nadsadeným a neprimeraným cenám,“ uviedla počas otvorenia výstavby nového úseku v Jánovciach premiérka. Iveta Radičová oceňuje, že z 900 mil. eur, ktoré má vláda na tento rok na výstavbu diaľnic, sa dokončili viaceré úseky a obchvaty a opravili sa niektoré síce už otvorené, ale nepoužiteľné úseky. Ako príklad uviedla obchvat Svidníka. „Verím, že to budú kvalitné stavby. Toto je prvý signál, že slušným tempom chceme takýchto úsekov otvárať čo najviac,“ dodala Radičová.
Podľa ministra dopravy Jána Figeľa východ Slovenska nemusí byť ani ďaleký ani chudobnejší. „Otvorenie výstavby diaľnice pri Levoči je jedným z krokov k naplneniu aj regionálneho rozvoja, aj vyššej zamestnanosti a hospodárskeho rastu,“ uviedol Figeľ. Podľa ministra v súťaži na zhotoviteľa prvej časti úseku Jánovce – Jablonov zvíťazil ten, kto dal najlepšiu ponuku nielen z hľadiska ceny, ale aj celkových podmienok. Cena za tento úsek diaľnice je podľa ministra o 37 % nižšia, ako bola predpokladaná a zároveň je menej než polovičná oproti pôvodnej cene prostredníctvom PPP projektu. Pôvodný projekt výstavby diaľnice cez verejno-súkromné partnerstvo označil minister za megalomanský, ktorý by dodnes nebol ani začatý a Slovensko by pripravil o množstvo financií. „Bolo to nielen predražené, ale z hľadiska investícií nerozumné,“ dodal Figeľ. Ako ďalej uviedol, nová diaľnica neprinesie do regiónu len kvalitnejšie cesty, ale aj prácu. „Na 9-kilometrovom úseku Jánovce – Jablonov by malo priamo na stavbe pracovať vyše 500 ľudí. Ďalšie stovky miest vytvoria subdodávateľské firmy,“ zdôraznil J. Figeľ.
Diaľničný úsek Jánovce-Jablonov má viac ako 18 kilometrov
V pondelok sa začala výstavba prvej časti v dĺžke deväť kilometrov medzi Jánovcami a Levočou. Náklady na výstavbu tohto úseku predstavujú 59,9 mil. eur bez DPH, z čoho 85 % predstavujú prostriedky z Kohézneho fondu. Súčasťou deväťkilometrového úseku je desať mostov a križovatka Spišský Štvrtok. Celý úsek diaľnice bude oplotený. Nový úsek by mal byť dokončený najneskôr do decembra 2013. Zhotoviteľom stavby je Združenie Jánovce – Jablonov, ktoré tvoria Váhostav – SK, a.s. a spoločnosť Bögl a Krýsl, k.s.
Podpredseda predstavenstva a prevádzkový riaditeľ NDS Ján Kotuľa predpokladá, že do troch až štyroch mesiacov by sa mohlo začať aj s výstavbou druhej časti tohto úseku od Levoče po Jablonov. Výstavba druhej časti bude trvať dlhšie, keďže súčasťou tohto úseku je aj 600 metrový tunel Šibenik.
Stavba D1 pri Levoči je v rozpore s normami, tvrdí Vážny
Ministerstvo dopravy nariadilo investorovi zhotoviť stavbu úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov v rozpore s platnými normami, tvrdí poslanec parlamentu Ľubomír Vážny (Smer-SD).Bývalý minister dopravy preto zvažuje, že sa obráti na Európsku komisiu (EK), aby nedovolila financovať a stavať diaľnicu pri Levoči. „Dokumentácia na úsek D1 Jánovce – Jablonov je už zastaraná a neaktuálna. Hrozí nielen to, že sa stavba predraží, ale že bude postavená v rozpore s európskymi normami. To je ako keby ste si objednali nohavice so zipsom naopak,“ uviedol v pondelok Vážny pre agentúru SITA.
V dôsledku toho, že dokumentácia pre uvedenú diaľnicu nebola zmenená, bol podľa opozičného poslanca nacenený neplatný výkaz – výmer. Predchádzajúci minister dopravy je presvedčený, že následná zmena rozsahu prác spôsobí určite predraženie tejto stavby. „S tým počíta zhotoviteľ stavby. Tiež sa mu nečudujem, ak štát ho núti do takýchto husárskych kúskov. Je otázne, ako bude reagovať EK na to, že z fondov má hradiť stavbu, ktorá je v rozpore s normami, ktoré platia pre Európsku úniu – sú to takzvané eurokódy,“ vyhlásil ďalej Vážny. Podľa neho sa stane realitou, že zhotoviteľ stavby bude musieť pred kolaudáciou prerábať objekty na platné normy a konečná cena vzrastie.
Vážny zároveň vyzýva ministra dopravy Jána Figeľa (KDH), aby uzatvoril a zverejnil dodatok k zmluve na výstavbu prvého, 9-kilometrového úseku D1 Jánovce – Jablonov. V dodatku by podľa neho mala byť uvedená zmluvná cena stavby takmer 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) ako konečná cena stavby a nemohla by byť v žiadnom prípade prekročená počas celej výstavby diaľnice. „Ak však k takémuto kroku minister nepristúpi, znamená to, že ide len o prázdne reči a propagandu, ktorých sme sa už za rok napočúvali dosť,“ dodal Vážny. Pripomenul, že vysúťažená cena stavby diaľnice je len orientačná a je znížená o predčasné práce ako archeologický prieskum, výruby stromov, zobratie ornice či prekládky sietí. Tie boli totiž vykonané počas prípravy PPP projektu.
Opozičný poslanec tiež avizoval, že bude interpeláciou žiadať o položkovité vyhodnotenie a porovnanie stavebných nákladov na diaľničný úsek Jánovce – Jablonov podľa ponuky koncesionára bývalého prvého balíka PPP a ponuky cez konvenčný spôsob, s ktorou v tendri uspelo združenie vedené spoločnosťou Váhostav – SK, a.s. Vážny to podmieňuje tým, že šéf rezortu zverejní dodatok, aby 60 mil. eur bola konečná a nemenná cena. „Inak je takéto porovnanie hlboko nepresné a bude mať význam až po ukončení stavby,“ uviedol exminister.
Vážny minulý týždeň pre agentúru SITA povedal, že cena výstavby prvého úseku D1 Jánovce – Jablonov sa môže dodatkami zvýšiť o 15 mil. až 20 mil. eur na 75 mil. až 80 mil. eur. Minister Figeľ vyhlásil, že výstavba úseku bude viac ako dvakrát lacnejšia, lebo cez PPP by stála 136 mil. eur.