Spravodajstvo na celom svete čelí problémom v podobe rastúceho počtu dezinformácií, útokov zo strany politikov, neistého podnikateľského prostredia a nízkej dôvery obyvateľov.
Najviac platiacich je vo Švédsku
Výskumné centrum Reuters pre štúdium žurnalistiky v tohtoročnej správe zaznamenalo mnohé prepúšťania a iné škrty v tradičných médiách v dôsledku rastúcich nákladov, klesajúcich príjmov z reklamy a klesajúceho počtu návštev na sociálnych sieťach. Na väčšine spravodajských trhov pretrvávajú veľké zľavy za online spravodajstvo, ktoré majú prilákať platiacu klientelu.
Na Slovensku je podľa Hečkovej z nitrianskej Univerzity Konštantína Filozofa a Smitha z pražskej Karlovej univerzity 12 percent predplatiteľov online správ. Rovnaký podiel je podľa výskumného centra v Španielsku či Portugalsku.
Slováci málo dôverujú spravodajstvu, horšie je na tom len Maďarsko a Grécko
V okolitých krajinách, v Poľsku a Rakúsku si online správy platí 14 percent ľudí. Najviac platiacich klientov je v Nórsku so 40 percentným podielom či Švédsku s 31 percentným podielom.
Neochota platiť
Približne dve tretiny predplatiteľov v severských krajinách platia za spravodajstvo plnú cenu. Odlišný spotrebiteľský vzorec je v Poľsku, kde viac ako tri štvrtiny odoberajú správy za zľavnené ceny. Akciové ponuky často využívajú Rakúšania či Íri, ale aj Nemci a Američania.
Len dve percentá z tých, ktorí v súčasnosti neplatia, na všetkých trhoch tvrdia, že sú ochotní zaplatiť plné priemerné predplatné. Viac ako polovica zo súčasných neplatičov však nie je ochotná nič platiť. Výrazne vyššia neochota platiť je v Spojenom kráľovstve a Nemecku, kde dosahuje takmer 70 percent.
Udržateľná budúcnosť
Veľká časť verejnosti podľa prieskumu výskumného centra neverí, že za správy sa oplatí platiť, keď má bezplatné prístupy ku komerčným, neziskovým a v niektorých krajinách aj verejným poskytovateľom služieb.
Pre mnohých vydavateľov je však digitálne predplatné, založené na osobitom obsahu, nádejou na udržateľnú budúcnosť. Dôležitou súčasťou budovania predplatného sú zľavy, ktoré môžu vytvoriť návyk k plateniu za kvalitný obsah. Ako uvádzajú výskumníci, bude to dlhá a ťažká cesta s niekoľkými víťazmi a mnohými obeťami.