Plánované vyňatie národnej rady z procesu odvolávania aj menovania predsedu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) a jeho podriadenie rezortu zdravotníctva, je nesystémový krok. Ako pokračovala predsedníčka úradu Renáta Bláhová, zároveň je otázne, či je to v súlade s Ústavou SR.
Návrh novely kompetenčného zákona
„Z minulosti vieme, že takéto riešenie malo veľmi negatívne dôsledky na zdroje verejného zdravotného poistenia a súčasne prinieslo nezaslúžený profit finančnej skupine Penta,“ poznamenala Bláhová.
Poslanci parlamentného výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj jej v stredu umožnili predniesť pripomienky k vládnemu návrhu novely kompetenčného zákona. Jeho súčasťou je aj nový mechanizmus vymenúvania a odvolávania predsedu úradu, ktorý podľa úradu závažným spôsobom zasahuje do jeho nezávislosti. Predsedníčka úradu Renáta Bláhová poslancom vysvetlila, že úrad je v súčasnosti jedinou nezávislou inštitúciou, ktorá dozerá na približne 7 miliárd eur zdravotných odvodov.
Asociácia súkromných lekárov očakáva od vlády výrazný nárast financií pre ambulancie, žiada o desiatky percent viac
„A bude veľkou chybou, ak sa znova dostane pod politický vplyv, cez ktorý presadzujú svoje zištné ekonomické záujmy rôzne finančné skupiny, vrátane spoločnosti Penta,“ uvádza Bláhová.
Zvýšenie zdravotných odvodov
Upozornila poslancov tiež na riziko, že plánované zvýšenie zdravotných odvodov, ktoré ako súčasť konsolidácie verejných financií prinesie do rozpočtu zdravotníctva zhruba 400 miliónov eur, bez náležitej kontroly a regulácie pôjde v podobe nezaslúženej renty finančným skupinám. A sú to podľa Bláhovej zrejme tie isté finančné kruhy, ktoré prostredníctvom svojho vplyvu na formovanie štátnej zdravotnej politiky dnes tlačia na podriadenie úradu rezortu zdravotníctva a vláde.
Zdravotníctvo môže budúci rok skolabovať, reagujú odborári na nedostatočný rozpočet pre zdravotníctvo na rok 2024
Bláhová členov výboru informovala aj o liste, ktorý zaslala všetkým poslancom. Sú v ňom uvedené okrem iného aj ústavnoprávne argumenty, ktoré hovoria o možnej protiústavnosti navrhovanej zmeny vymenúvania a odvolávania predsedu alebo predsedníčky úradu, keďže z tohto procesu vynímajú parlament, aj hlavu štátu.