Vrtuľníky či lietadlá vlani pomohli 1 651-krát

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Zachranari_vrt_nehoda.jpg
Air Transport Europe

Leteckí záchranári vlani často pomáhali pacientom s ochorením srdca, ako aj pri dopravných nehodách. 

Záchranárske vrtuľníky či medicínske lietadlá pomohli v roku 2015 pacientom 1 651-krát, často lietali k pacientom s ochorením srdca či k dopravným nehodám. Počet záchranných akcií, v ktorých pomáhali i vrtuľníky, každým rokom rastie. Potvrdila to bilancia zásahov Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby Air-Transport Europe (ATE), informovala Zuzana Turočeková zo spoločnosti ATE.

V porovnaní s rokom 2014 stúpol počet zásahov v teréne, ako aj leteckých prevozov medzi nemocnicami.

„Piloti spoločnosti v uplynulom roku nalietali pre záchranu ľudských životov 1 774 hodín, čo predstavuje nárast v porovnaní s predchádzajúcim rokom o 13 percent,“ priblížila Turočeková.

Najviac nalietaných hodín spoločnosť zaznamenala v letných mesiacoch, pretože práve v tomto období sú poveternostné podmienky pre letecké zásahy priaznivejšie. Z celkového počtu prevezených pacientov tvorili takmer 20 percent deti, ktoré leteckí záchranári ošetrovali najčastejšie pri dopravných nehodách.

Vrtuľníky s trojčlennou posádkou, teda pilot, lekár a záchranár sú podľa jej slov v pohotovosti 24 hodín denne v siedmich operačných strediskách na Slovensku. Najviac práce mali v minulom roku záchranárske tímy z Banskej Bystrice, ktoré zasahovali 302-krát, a z Košíc, tí leteli na pomoc pacientom 300-krát.

Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby vysiela medicínsky vybavené vrtuľníky na miesta, kde je potrebný rýchly zásah lekára a šetrný prevoz pacienta, vysvetlila Turočeková.

Vlani privolali záchranárske vrtuľníky najčastejšie k pacientom s ochorením srdca, konkrétne s akútnym infarktom myokardu. Druhým najčastejším dôvodom zásahov boli dopravné nehody áut a motocyklov, záchranári však pomáhali tiež cyklistom či chodcom. V 168 prípadoch privolali leteckých záchranárov na pomoc zraneným v horských oblastiach, na lyžiarskych svahoch a v ťažko prístupnom lesnom teréne.

„Ak sa pacient nachádza na mieste, kde nie je možné pristáť, používa posádka techniku palubného navijaka, pomocou ktorého sa k zranenému spustí lekár na lane,“ uviedla s tým, že túto techniku vlani pri zásahoch použili 122-krát.

„Na prelome starého a nového roka sme v spolupráci s Horskou záchrannou službou zasahovali pri viacerých pádoch horolezcov, ktoré sa skončili tragicky. Verím, že nový rok bude pokračovať lepšie a naše posádky budú privolávané k zraneným, ktorým budú môcť čo najlepšie pomôcť či zachrániť život,“ priblížil riaditeľ Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby Air-Transport Europe Ján Kuboši.

Ako dodal, za najsmutnejšiu udalosť minulého roka leteckí záchranári považujú pád ich vrtuľníka v Slovenskom raji, kde stratili kolegov a priateľov.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie AIR Transport Europe