Nadácia Anjelské krídla venovala pre pacientov pediatrie žilinskej nemocnice prvých 60 kusov unikátnych vankúšov. Ide o pilotný projekt, v rámci ktorého sa Žilina stala prvou nemocnicou na Slovensku.
Vankúšik „Anjelik“, ako ho spolu s deťmi nazvali, pomôže najmenším pacientom bojovať so strachom a stresom z hospitalizácie.
Hospitalizované deti vo veku od troch do siedmich rokov dostanú už na príjmovej ambulancii vankúšik, majú pri sebe počas celého pobytu. Napokon si ho zoberú domov.
Pomáhajú psychike pacientov
„Pacientov v tomto veku u nás mesačne hospitalizujeme okolo 80, ročne okolo 860, takže je to pomerne veľká skupina,“ informoval generálny riaditeľ Fakultnej nemocnice s poliklinikou Žilina Igor Stalmašek.
Správkyňa nadácie Anjelské krídla Alexandra Majeríková zdôraznila, že vankúšiky majú deťom pomôcť zvládnuť náročné chvíle a psychický nápor v rámci hospitalizácie.
„Projekt sme vytvorili v spolupráci s mojimi kolegami, či už šikovnej psychologičky Barborky Hreusovej, spolupracujeme s lekármi. Taktiež sme sa dali dokopy s výtvarníčkou Silviou Fabičicovou. Dali sme hlavy dokopy a vytvorili niečo krásne, čo pomôže tým najzraniteľnejším,“ uviedla Majeríková.
Myšlienku podporili aj samotní zdravotníci detského oddelenia.
„Dieťatko k nám prichádza na príjmovú ambulanciu z domu, kde má svoje zázemie. Tu je to pre neho neznáme prostredie, nevie, čo sa s ním bude diať. Vankúšik je taká maličkosť, ktorá môže práve pri prvom kontakte túto situáciu trochu zmeniť,“ vysvetlila zástupkyňa primárky žilinskej pediatrie Dana Mrázová.
Doba sa mení, potreba komunikácie sa zvyšuje
Najmenší pacienti do veku šiestich rokov sú v žilinskej nemocnici hospitalizovaní s rodičom alebo inou blízkou osobou. K dispozícii sú izby, v ktorých sa nachádza súčasne posteľ pre dieťa a pre sprevádzajúcu osobu.
„Mení sa vzhľad oddelenia a tiež prístup personálu. Doba sa zmenila, rodičia sú náročnejší,“ hovorí Mrázová. Podľa nej si rodičia často nachádzajú informácie na internete. Na jednej strane je to výhoda, lebo sú aspoň čiastočne pripravení. No občas sa nedostanú k správnym informáciám.
„Musíme sa viac rozprávať a jeden druhému začať dôverovať, bez toho to nejde,“ povedala Mrázová.
Ako dodal Stalmašek, nemocnica sa mení nielen rekonštrukciami. Pre personál organizuje komunikačné školenia.
„Robíme koučingy pre stredný zdravotnícky personál a pre lekárov. Rozprávame sa s našimi zamestnancami o tom, aby pacienti, ktorí od nás odchádzajú, boli spokojní, aby neboli sťažnosti a aby im vychádzali v ústrety tam, kde sa vyjsť v ústrety, samozrejme, dá. Náročné je to práve na pediatrii. Musí byť spokojný malý pacient, no tiež mama alebo otec,“ uzavrel Stalmašek.