- aktualizované 6. decembra 13:20
Nemocnica Malacky sa nedohodla so zdravotnou poisťovňou Dôvera na dofinancovaní zdravotnej starostlivosti za rok 2019. Pristúpila preto k zrušeniu termínov plánovaných vyšetrení jej poistencov a presunula ich na budúci rok.
„K tomuto kroku sme boli nútení dospieť preto, lebo rozhodnutím Dôvery sme prišli o značnú časť príjmov, čo ohrozuje prevádzku našej nemocnice a starostlivosť o pacientov,“ uviedla hovorkyňa nemocnice Slavomíra Šindelářová.
Povinnosťou nemocnice je podľa nej poskytovať zdravotnú starostlivosť efektívne, účelne a hospodárne. „To je však v rozpore so situáciou, v ktorej sa nachádzame. Od začiatku roka tvrdíme, že ak si každá zdravotná poisťovňa zvolí vlastný spôsob výpočtu, koľko peňazí nám pošle na mzdy zamestnancov, nebude to postačujúce,“ uviedla hovorkyňa
Zrušili jednodňovú starostlivosť a vyšetrenia na CT a MRI
Na základe troch rozdielnych výpočtov zdravotných poisťovní nemocnica dospela k názoru, že Dôvera pokrýva najmenej nákladov na jej mzdy. Do toho sa počítajú mzdové nároky zdravotníckych pracovníkov, sociálne balíčky a rekreačné poukazy – vládne opatrenia, ktoré boli schválené v tomto roku.
MZ: Nemocnica Malacky nespĺňa parametre, aby bola v sieti urgentov 1. typu
Tieto prostriedky nemocnici chýbajú a nemá ich z čoho uhradiť. „Napriek viacerým rokovaniam sa nám nepodarilo dosiahnuť kompromisné riešenie. V praxi to znamená, že rušíme plánované termíny na vyšetrenia poistencov Dôvery, a to konkrétne CT, MRI, a jednodňovej zdravotnej starostlivosti v decembri 2019,“ spresnila Šindelářová.
„Vzniknutá situácia nás veľmi mrzí, ale uvedené opatrenia sme museli prijať ako krajné riešenie s ohľadom na zachovanie plynulého chodu našej nemocnice,“ uzavrela.
Pacienti o vyšetrenie neprídu, Dôvera zorganizovala náhradných poskytovateľov
Poisťovňa Dôvera dotknutým poistencom zabezpečila možnosť absolvovať vyšetrenia u iných zmluvných poskytovateľov. Informuje o tom na svojej stránke.
Pre CT vyšetrenia je to Novapharma – Železničná nemocnica a poliklinika (Šancová 110, Bratislava). Pacienti sa môžu objednať na vyšetrenie na čísle call-centra ProCare 0917 888 999.
Ďalšou možnosťou je Fakultná nemocnica s poliklinikou Skalica, Koreszkova 7. Pacienti sa môžu objednať na tel. čísle: 034/6969103.
Pre MRI vyšetrenia je to pracovisko Euromedix v budove ProCare na Betliarskej 17 v Bratislave. Dotknutí pacienti sa môžu objednať na rovnakom telefónnom čísle, teda 0907 888 999. Poistenci, ktorí nie sú klienti ProCare a bol im zrušený termín vyšetrenie v Nemocnici Malacky, nebudú platiť žiadne registračné poplatky.
Aj na magnetickú rezonanciu sa môžu pacienti objednať v skalickej nemocnici, a to na čísle 034/6969388.
Zabezpečia aj prevoz
Ak poistenci potrebujú na CT alebo MRI vyšetrenie v niektorom z uvedených pracovísk prevoz, Dôvera zabezpečila služby dopravnej zdravotnej služby LSE-Life Star Emergency. Poistencom je k dispozícii telefónne číslo 0902 944 499.
Akútna a ambulantná starostlivosť v Nemocnici Malacky je poistencom Dôvery poskytovaná v plnom rozsahu.
Pacientom, ktorým bol zrušený termín očnej operácie v Malackách, Dôvera zabezpečila možnosť absolvovať operáciu u poskytovateľa SILOE, s.r.o. (Očné centrum Dr. Böhma), Astrova 2/A, Bratislava. Kontakt na objednanie je 02/43637077.
Ostatné zrušené plánované operácie zabezpečí nemocnica v Skalici. Pre objednávanie na termín operácie je k dispozícii zákaznícka linka poisťovne 0850 850 850. „Informáciu poskytneme skalickej nemocnici, ktorá následne dohodne presný termín a ďalší postup priamo s pacientom,“ dodáva poisťovňa.
Pacienti ako rukojemníci
Dôvera vytýka nemocnici, že pacientom neponúkla žiadnu náhradu a nechala ich, aby si poradili sami.
„Nemocnica používa svojich pacientov ako nástroj nátlaku pri vyjednávaniach so zdravotnou poisťovňou Dôvera, čo považujeme za neférové praktiky,“ uviedol pre portál vZdravotnictve.sk PR špecialista Dôvera Matej Štepianský.
Nemocnica Zlaté Moravce prijíma na oddelenie dlhodobo chorých aj poistencov VšZP
Ako zdôraznil, poisťovňa a nemocnica majú naďalej platnú zmluvu a odmietanie pacientov je jej jasné porušenie. „Rokovania sú niekedy zložité, no pokým používame jasné argumenty, všetko je v poriadku. Ak sa však nástrojom vyjednávaní stávajú pacienti, nie je to voči nim fér,“ skonštatoval Štepianský.
Dôvera informuje dotknutých poistencov, ako majú postupovať, na svojej webstránke. Nemôže ich osloviť priamo, keďže nemocnica jej zatiaľ neposkytla zoznam pacientov, ktorých odmieta ošetriť.