Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) k 31. júlu tohto roka dostal dve podania vzťahujúce sa k zmene zdravotnej poisťovne od budúceho roka. „Úrad každý rok rieši podania poistencov týkajúce sa zmeny zdravotnej poisťovne,“ konštatovala hovorkyňa Soňa Valášiková.
Podľa jej slov poistenci najčastejšie uvádzajú, že boli prepoistení bez ich vedomia, to znamená bez toho, aby si prihlášku podali osobne, respektíve niekoho poverili jej podaním. „Ak poistenci nepodali prihlášku na zmenu zdravotnej poisťovne a zistia, že boli prepoistení, musia podať podnet v poisťovni, ktorá im preukaz poistenca vydala,“ odporučila poistencom Valášiková.
Taktiež tí, ktorí požiadali o stornovanie prihlášky, pretože si žiadnu nepodávali, a zdravotná poisťovňa žiadosti nevyhovie, by sa mali obrátiť na ÚDZS, ktorý postup zdravotnej poisťovne preverí. „V takomto prípade je potrebná úzka spolupráca poistenca s úradom. V záujme rýchlejšieho prešetrenia však odporúčame poistencom najprv kontaktovať zdravotnú poisťovňu, od ktorej dostali preukaz poistenca,“ dodala Valášiková.
Pre tento rok riešili 49 podaní
Nezákonné prepoistenie od začiatku tohto roka riešil ÚDZS spolu v 49 prípadoch. „Išlo o zmenu do zdravotnej poisťovne Dôvera, konkrétne 18 podaní, do zdravotnej poisťovne Union s 27 podaniami a do Všeobecnej zdravotnej poisťovne so štyrmi podaniami,“ priblížila Valášiková.
K 19. decembru minulého roka bolo na úrad doručených spolu 11 podnetov od poistencov. Z tohto počtu dve podania smerovali na Všeobecnú zdravotnú poisťovňu, deväť na Union, na zdravotnú poisťovňu Dôvera nebol žiadny podnet. Z celkového počtu šesť podnetov sa týkalo zavádzajúcich informácií zo strany zdravotnej poisťovne, v piatich prípadoch išlo o neoprávnené podanie prihlášky.
Poisťovne si na nekalý nábor dávajú pozor
Ako uviedol PR špecialista poisťovne Dôvera Matej Štepianský, pokiaľ sa v minulosti vyskytli prípady nekalých praktík pri prepoisťovaní, Dôvera s takýmito jednotlivcami rozviazala spoluprácu. „V tejto otázke sme nekompromisní. Musíme však povedať, že z minuloročnej prepoisťovacej kampane sme ako jediná zdravotná poisťovňa obišli s čistým štítom a nebol podaný ani jeden podnet na prešetrenie nekalých praktík,“ doplnil.
Podľa hovorkyne Všeobecnej zdravotnej poisťovne Petry Balážovej si poisťovňa vždy zakladala na korektnej náborovej kampani a na získavanie nových poistencov nikdy nevyužívala sprostredkovateľov.
„V minulom roku ÚDZS zaznamenal podnety poistencov týkajúce sa zmeny zdravotnej poisťovne za celý trh, avšak ani v jednom prípade sa nepotvrdilo neoprávnené prepoistenie zo strany Union ZP,“ konštatovala špecialistka externej komunikácie a hovorkyňa Union zdravotnej poisťovne Judita Smatanová.
Ako ďalej doplnila Union ZP ako jediná zdravotná poisťovňa posiela informačné listy poistencom o zaevidovaní prihlášky na zmenu zdravotnej poisťovne, aby predišla neoprávnenému prepoisťovaniu a následnému stornovaniu prihlášky. „Union zdravotná poisťovňa kontroluje činnosť svojich zamestnancov vykonávajúcich nábor poistencov za účelom zamedzenia nesprávnych postupov pri tomto nábore. Nábor poistencov vykonávajú zamestnanci pracujúci pre Union ZP na dohodu o vykonaní práce,“ poznamenala.